به لطف تحقق ایده «اینترنت DNA» در سال ۲۰۱۵ امید به درمان بیماری های ناشناخته ژنتیکی همچنان پررنگ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «نوها» کودک ۶ ساله ای است که از بیماری بسیار نادری رنج می برد. او به طرز عجیبی با اختلالات رشد زندگی می کند و تنها می تواند چند کلمه صحبت کند.

اکنون تیم پزشکان وی امید دارند تا با ارسال اطلاعات ژنتیکی وی در اینترنت به دنبال شناسایی نمونه مشابهی در گوشه دیگری از جهان باشند. درصورتیکه نمونه مشابهی پیدا شود ممکن است سرنوشت نوها و بسیاری از بیماران مشابه دگرگون شود.

در ماه ژانویه برنامه بی سابقه ای در تورنتوی کانادا در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات بیماری های خاص ژنتیکی در اینترنت به راه افتاد. در این برنامه آزمایش سیستمی ویژه برای تبادل اطلاعات ژنتیکی میان بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.

این تأسیسات پزشکی – درمانی در میامی، بالتیمور و کمبریج مستقر هستند و پزشکان آنها بر اساس داده هایی که از طریق تبادل اطلاعاتی به دست می آورند به درمان بیماران مبتلا به اختلالات پیچیده ژنتیکی می پردازند. بسیاری از این اختلالات ناشی از جهش های ژنتیکی می شود.

این سیستم جدید که تحت عنوان MatchMaker Exchange شناخته می شود به نوعی اینترنت DNA نیز شناخته می شود. در این فناوری جدید امکان بالقوه ای فراهم می شود که طی آن محققان علوم پزشکی در سراسر جهان می توانند به مقایسه DNA بیماران خود با سایر بیماران مشابه در گوشه و کنار جهان بپردازند.

به عقیده دانشمندان اینترنت DNA را می توان در زمره ۱۰ فناوری برتر و تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۵ به شمار آورد.