سالهاست که کارشناسان در مورد بر سر کار آمدن ربات‌ها بجای نیروی انسانی هشدار داده‌اند و اکنون این امر برای کارکنان بانک‌های ژاپن به واقعیت پیوسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ربات انسان‌نمای Nao قرار است از ماه آوریل کار خود را در شعبه‌های گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی به شکل آزمایشی آغاز کند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این کارآزمایی، کارکنان رباتیک تا سال 2020 به شعبه‌های دیگر بانک‌های ژاپنی ارسال خواهند شد.

ربات Nao توسط شرکت فرانسوی Aldebaran Robotics ساخته شده و از دو دوربین در بالای سر خود برخوردار است که به عنوان چشم عمل می‌کنند؛ همچنین چهار میکروفون جهت‌دار نیز به عنوان گوش این ربات فعالیت می‌کنند.

این ربات 58 سانتیمتری همچنین از حسگرهای لمسی برخوردار بوده و می‌تواند به 19 زبان صحبت کند. از دیگر توانایی‌های Nao، باید به قابلیت خواندن و واکنش به احساسات توسط بررسی حالات چهره اشاره کرد. این بررسی با استفاده از نرم‌افزار داخلی موسوم NAOqi انجام می‌شود.

در جریان معرفی این ربات در توکیو، Nao به مشتریان بانک خوشامد گفته و از آن‌ها در مورد خدمات مطلوبشان سوال کرد.

شرکت رباتیک Aldebaran تاکنون بیش از 5000 ربات Nao را تولید کرده و در درجه اول از آن برای اهداف تحقیقاتی و آموزشی استفاده کرده است؛ پیش از این نیز این شرکت ربات دیگری موسوم به Pepper را معرفی کرده بود.

در ماه دسامبر شرکت نسکافه 1000 ربات Pepper را برای کار در فروشگاههای لوازم خانگی در ژاپن استخدام کرد تا در آنجا به مشتریان برای خرید دستگاه قهوه‌ساز Nespresso کمک کنند.

ربات‌های Pepper همچنین در فروشگاه‌های Softbank به عنوان دستیار فروشنده به کار مشغول هستند. این ربات که به جدیدترین فناوری شناسایی احساس و صدا مجهز است، می‌تواند حالات چهره افراد را خوانده و به تن صدای آن‌ها برای بررسی احساساتشان گوش کنند.

ربات‌های Aldebaran از قیمت 1107 پوند در بازار ارائه شده و می‌تواند 80 درصد مکالمات را درک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند از مکالمات چیزهای جدید یاد بگیرند.