مراسم اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس سازمان انرژی اتمی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فناوران و نوآوران کشور در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهدی الیاسی، رییس کمیته اجرایی و ارزیابی جایزه طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: انجمن مدیریت فناوری ایران با همکاری سازمان‌ها و نهادهایی چون معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط در راستای سیاست‌های کلان خود مبنی بر ترویج مفهوم، رویکرد و ابزارهای مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه‌های اقتصادی و با هدف ایفای نقش در تغییر از اقتصاد منبع پایه به اقتصاد دانش بنیان در کشور و با توجه به بیش از یک دهه فعالیت موثر در این عرصه بر اساس مطالعات گسترده ملی و بین‌المللی اقدام به طراحی و اجرای جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری کرده است.

وی افزود: در این جایزه ضمن ارزیابی توانمندی‌ها و عملکرد فناورانه ونوآورانه بنگاه‌ها به الگوسازی ترویج و ارتقای توانمندی‌های بنگاه‌ها و نهایتا توانایی‌های ملی در بهره‌گیری از فناوری و نوآوری و توسعه ملی کمک می‌شود.

به گفته الیاسی این مدل می‌تواند به عنوان راهنمای عملی برای ارزیابی، عارضه یابی و پیاده‌سازی نظام مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه با هدف ارتقاء رقابت‌پذیری و خلق ثروت در اقتصاد ملی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که دبیرخانه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سال جاری در قالب طراحی سه مدل مختلف متناسب با اندازه و نوع فعالیت شرکتها اقدام به ارزیابی حدود هشت شرکت کرد، گفت: مدل پایه‌ای جایزه‌ برای ارزیابی بنگاه‌های مختلف تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار گرفت و دو مدل دیگر جهت ارزیابی شرکتهای کوچک دانش بنیان و فناور و شرکتها و سازمانهای هلدینگ به کار گرفته شد.

وی با ارائه ترکیب شرکتها به تفکیک نوع مدل ارزیابی گفت: در این راستا 61 درصد شرکتها در حوزه بنگاه صنعتی و خدماتی، چهار درصد شرکتها هلدینگ و 35 درصد دانش بنیان بودند.

الیاسی همچنین به ترکیب شرکتها به تفکیک اندازه پرداخت و گفت: در این راستا 29 درصد شرکتها بزرگ، 22 درصد متوسط و 49 درصد کوچک هستند.

رییس کمیته اجرایی و ارزیابی سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در ادامه گفت: ترکیب شرکتها به تفکیک نوع فعالیت نیز شامل 65 درصد شرکتهای صنعتی، 18 درصد موسسات تحقیق و توسعه فناوری و 17 درصد شرکتهای خدماتی هستند.

به گفته وی در جشنواره امسال 65 درصد شرکتهای حضور یافته مربوط به بخش خصوصی بودند. این در حالی است که در سال قبل تنها 40 درصد شرکتها مربوط به بخش خصوصی بودند.

وی در پایان اظهار کرد: چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری نیمه اول اسفند ماه سال آینده برگزار می‌شود که آغاز فرآیند ثبت‌نام آن ابتدای خرداد ماه می‌باشد.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم 80 شرکت مورد تقدیر قرار گرفتند که در این راستا دو شرکت نشان شایستگی دو ستاره، هشت شرکت نشان شایستگی یک ستاره، 9 شرکت توانمندی سه ستاره، 13 شرکت توانمندی دو ستاره و 23 شرکت توانمندی یک ستاره و همچنین 25 شرکت نشان تعهد را دریافت کردند.