معافیت مالیاتی در سال مالی (93) برای شرکت‌های دانش ‌بنیان داخل و خارج پارک‌های علم و فناوری اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدحسین صاحبکار دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی در نشست بررسی «معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال مالی 93» که با حضور روسای پارک‌های علم و فناوری کشور در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: بر مبنای ماده (47) قانون برنامه چهارم توسعه، واحدهای پژوهش و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری، مشمول مزایای مناطق آزاد از جمله معافیت‌های مالیاتی بوده‌اند که این موضوع عیناً در متن ماده (9) قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تکرار شد.


صاحبکار با اشاره به مشکلات موجود در مسیر اجرای ماده (9) قانون گفت: باید تمام تلاش همه دستگاه‌های مرتبط بر اجرای معافیت‌های مالیاتی واحدهای پژوهش و فناوری و مهندسی داخل پارک‌های علم و فناوری متمرکز شود و سازمان امور مالیاتی نیز آمادگی خود را برای حل مشکلات اعلام کرده است.


دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در ماده (3) قانون نیز معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین شده است که عمدتاً برای شرکت‌های خارج از پارک‌های علم و فناوری اعمال می‌شود.


وی با اشاره به لزوم اجرای متوازن همه مفاد قانون گفت: باید بین فرآیندهای اجرایی ماده (9) قانون و ماده (3) قانون، هماهنگی وجود داشته باشد که به این منظور دستورالعمل‌های لازم تهیه شده که بر روی سامانه (www.Daneshbonyan.ir) بصورت عمومی اطلاع‌رسانی شده است و همه شرکت‌ها می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.


صاحبکار افزود: تمام تلاش ما این است که فرآیندها بصورت غیرمتمرکز ولی هماهنگ انجام شود و تا حد امکان از توان و تجربه چندین ساله پارک‌های علم و فناوری در فرآیند اجرای معافیت‌های مالیاتی استفاده شود.


در بخش دیگری از این نشست، دکتر پیری سرپرست دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: خوشبختانه هم‌اکنون همکاری خوبی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و این همدلی، سرمایه بزرگی برای اجرایی شدن قانون است.


وی با اشاره به تجربه و سابقه پارک‌های علم و فناوری گفت: ما باید از این تجربه استفاده کنیم و اگر مشکلاتی هم در مسیر اجرای ماده (9) قانون و اعطای معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های داخل پارک‌های علم و فناوری وجود دارد هرچه سریع‌تر برطرف کنیم.

در ادامه نشست بررسی معافیت مالیاتی در سال مالی 93، روسای پارک‌های علم و فناوری مشکلات و راهکارهای پیشنهادی خود را برای اجراء بهتر این معافیت‌ها مطرح کردند. از جمله پیشنهادهای روسای پارک‌های علم و فناوری، ایجاد شعبه‌ای تخصصی در ادارات مالیاتی استان‌ها، آموزش ممیزان مالیاتی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، تدوین فرآیندهای ساده و سریع بود.