مسوول کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی از پایان پروژه بانک جامع سلول‌های بنیادی مشتق از پالپ دندان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر آرش خجسته، مسوول کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با اشاره به تعویق افتادن زمان اجرای پروژه بانک جامع سلول‌های بنیادی مشتق از پالپ دندان، گفت: قرار بود این پروژه تا پایان سال جاری اجرایی شود ولی در صورت تامین منابع مالی لازم و با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی این طرح بین 6 تا 9 ماه دیگر اجرایی خواهد شد.


وی افزود: روزانه صدها دندان نهفته، شیری و پوسیده در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی دور ریخته می شود که در صورت نگهداری از این دندان ها می توانیم در آینده نزدیک از سلول های بنیادی آنها در درمان های مورد نیاز فرد استفاده کنیم.


خجسته، با اشاره به اینکه دندان های دور ریخته شده منبع قابل توجهی برای استخراج سلول های بنیادی هستند، بیان کرد: قدرت سلول های بنیادی پالپ دندان، همانند سلول های مغز استخوان است و با توجه به اینکه پالپ دندان در ناحیه فک و صورت قرار دارد از سلول های بنیادی موجود در آن می توانیم برای درمان بیماری های این ناحیه از صورت استفاده کنیم.


وی تصریح کرد: در تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده که این سلول ها حتی در دندان های پوسیده نیز وجود دارد، به همین دلیل اگر بانک جامع سلول‌های بنیادی مشتق از پالپ دندان را راه اندازی کنیم منبع مهمی از سلول های بنیادی را ذخیره خواهیم کرد.


مسوول کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی درباره کاربرد سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان اظهار کرد: این سلول های بنیادی در درمان بیماری کام و لب نیز کاربرد خواهد داشت و می توانیم این بیماری را با استفاده از آنها درمان کنیم.


وی در خصوص پیشرفت این پروژه گفت: تاکنون 50 درصد پروژه بانک جامع سلول‌های بنیادی مشتق از پالپ دندان انجام شده است و اگر تامین منابع مالی شود بین 6 تا 9 ماه دیگر می توانیم کار این بانک جامع را به صورت رسمی آغاز کنیم.