معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز با حضور در مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان استان البرز، از دستاوردهای فناورانه این مراکز بازدید کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در ادامه سفرهای استانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، صبح امروز دکتر سورنا ستاری به استان البرز سفر کرد تا ضمن بازدید از بخش دیگری از شرکت های دانش بنیان و فناور این استان، از نزدیک با پیشرفت ها و دستاوردهای پژوهشگران و فناوران البرز آگاه شود.

بازدید از بانک ژن گیاهی ملی ایران


براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جریان بازدید از طرح های فناوری استان البرز، از سه طرح تحقیقاتی و فناوری بازدید کرد که نخستین آن، بازدید از بانک اصلاح بذر وابسته به موسسه اصلاح بذر و نهال وزارت جهادکشاورزی بود. وی با حضور در بخش تحقیقات ژنتیک بانک ژن گیاهی ملی ایران، از بانک ژن اصلاح بذر و گیاهان اصلاح ژنتیکی شده دیدن کرد و با پژوهشگران و دست اندرکاران این بانک به گفت وگو پرداخت.

این موسسه با چند بخش اساسی در حوزه تولید بذرهای اصلاح شده و مقاوم به بیماری ها و آفات فعالیت می کند و دارای حدود 32 مرکز استانی تابعه است. این مرکز توانسته است با بیش از 400 محقق و عضو هیئت علمی برای انجام فعالیت تحقیقاتی همکاری مستقیم داشته باشد. افزایش کیفی محصولات زراعی، از راه تولید ارقام مقاوم به بیماری، خشکی و شوری، از دستاوردهای این موسسه تحقیقاتی عنوان شده است.

حضور در گلخانه هامون

بنا بر این گزارش، ستاری در ادامه این حضور استان البرز، به مرزعه و گلخانه شرکت هامون رفت و از طرح تولید بذر هیبرید دیدن کرد. بذرهای هیبرید نوعی از بذرها هستند که با اصلاح ژنتیکی و مولکولی به صورت دورگه تولید می شوند و سهم گسترده ای در واردات این نوع بذر در کشور دارند. محققان کشور موفق شده اند با بهره گیری از فناوری و دانش بومی به تولید این بذرها در کشور دست یابند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن بازدید از بخش های مختلف این گلخانه، با پژوهشگران و دست اندرکاران آن، درباره دستاوردهای تازه و پیشرفت های صورت گرفته در کار، گفت وگو کرد.

بازدید از شرکت صنعتی پژوهشی زر

ستاری در سومین بخش از بازدید خود از دستاوردها و طرح های فناوری استان البرز، در گروه تولیدی پژوهشی صنعتی زر حضور یافت و از بخش های مختلف آن بازدید کرد. به گفته مسوولان این شرکت صنعتی پژوهشی، این گروه موفق شده است با ایجاد اشتغال برای طیف های مختلف متخصصان، 35 نفر از مدرسان دانشگاه ها را برای انجام تحقیقات و دستیابی به دستاوردهای دانش بنیان در حوزه امنیت غذایی، به کار گیرد.

در بخش دیگری از این بازدید، دکتر ستاری از روند تولید ماکارونی غنی شده و فرآورده های دیگر این شرکت و مرحله جمع آوری سیلوهای گندم تا فرآوری و تولید محصول نهایی بازدید کرد.

توسعه طرح فروکتوز شرکت زر که در بخش تحقیق و توسعه این شرکت در دست انجام است، در ادامه برنامه بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قرار داشت.

محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سفر استانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان البرز، وی را همراهی می کردند.