پژوهشگران و فناوران ایرانی، 10 داروی گیاهی در صنعت دام و طیور کشور تولید کردند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،، فناوران و متخصصان حوزه دامپزشکی با کمک دانشمندان داروهای گیاهی کشور موفق شدند، 10 داروی گیاهی در صنعت دام و طیور کشور تولید کنند.


براساس این گزارش، اتفاق قابل توجهی که در این زمینه افتاده این است که این محصولات، تولیدات استراتژیک هستند که اگر وارد چرخه تولید و صنعت شوند، می‌توانند از خروج صدها میلیون دلار ارز جلوگیری کنند. ضمناً می‌توان از این

داروها صادرات به کشورهای دیگر هم داشت.


آنتی بیوفین

عضو کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در این باره عنوان کرد: همه این 10 دارو کاملاً دانش بنیان است و توسط محققان ایرانی نوآوری شده است. اکثر این داروها به صورتی است که مواد اولیه آن تنها در کشور ما وجود دارد و از گیاهان بومی ایران تهیه شده‌اند، پس مشابه خارجی ندارد.


داروی «آنتی بیوفین» از بین برنده عفونت و زخم‌های دهانی ناشی از بیماری تب برفکی است. این بیماری حدوداً سالی 100 میلیارد تومان به دامداران ما خسارت وارد می‌کند. اما دانشمندان ما محصول ارزشمندی را ساخته‌اند که جلوی تب برفکی را می‌گیرد. این دارو باعث می‌شود دام بتواند دوره تب برفکی را سپری کند.


وقتی تب برفکی در دهان دام به وجود می‌آید، یکی از اتفاقات ناخوشایندی که می افتد این است که دام نمی‌تواند غذا بخورد. در این زمان لاغر می‌شود و نمی‌تواند باروری داشته باشد. همین مسئله موجب می‌شود تا از چرخه تولید حذف شود. تب برفکی ضربه بزرگی به صنعت دامداری کشور می زند.


پماد آنتی ماستیس


این دارو مخصوص التیام زخم و از بین برنده عفونت‌های سطعی و زیرجلدی پستان دام است. حدود 8 درصد در این بیماری کاهش شیر به وجود می‌آید. پیش از این 27 میلیون دلار از این پماد و مشابه وارد می‌شده است. امیدواریم با تولید این پماد کمکی به دامداران کرده باشیم.


پماد تزریقی آنتی ماستین


داروی بعدی «پماد تزریقی آنتی ماستین» است. این پماد از بین برنده عفونت‌های داخلی و عمیق پستان دام است. این بیماری حدود 13 و نیم درصد از تولید شیر دامی کشور می‌کاهد. همچنین امید است این محصول هم صادرات داشته باشد و هم از خروج ارز جلوگیری کند.


پودر ایمونوفین


داروی چهارم «پودر ایمونوفین» است و تقویت کننده سیستم امینی طیور است. گیاه تولید کننده این دارو تنها در کشور ما یافت می‌شود. بعد از این که این پودر تولید و در نمونه‌های شاهد دام و طیور امتحان شد، افزایش ضریب تبدیل در آن مشاهده شد.


زمانی که 3 درصد افزایش ضریب تبدیل وجود دارد، یعنی یک دامدار اگر قرار از طی 25 روز هزار کیلو از دام شیر بگیرد، 30 کیلو اضافه تر دریافت می‌کند. این 30 کیلو باعث می‌شود بخش عمده ای از هزینه نگهداری دام و بخش 90 درصدی از هزینه‌های دارویی را پوشش دهد. 


عضو کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی عنوان کرد: این رقم قابل توجهی است. زمانی که شما 97 میلیون تن تولید گوشت مرغ داشته باشید، در این میان به واسطه یک محصول 3 میلیون تن افزایش تولید گوشت مرغ داشته باشید بسیار ارزشمند خواهد بود.


پودر توکسین بایندر


پنجمین دارو «پودر توکسین بایندر» و جذب کننده انواع توکسین ها ویژه دام و طیور است. سالیانه 18 و نیم میلیون دلار به واسطه واردات این محصول از کشور ارزبری می‌شود. با تولید این دارو امیدواریم نه تنها از واردات آن جلوگیری شود، بلکه صادرات هم داشته باشیم.


دایجستوفین


ششمین دارو «دایجستوفین» است. این دارو یک محلول خوراکی برای تقویت دستگاه گوارش دام و طیور است. واردات این دارو سالیانه 40 میلیون دلار است که به صورت مواد اولیه وارد می‌شود. بخشی از این واردات به صورت مواد اولیه است که تبدیل به داروی شیمیایی می‌شود. شیمیایی بودن این مواد از طریق دام به انسان انتقال داده می‌شود.


شرکت پارس ایمن دارو، که یکی از شرکت‌های دانش بنیان ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی است، حدود 5 سال روی تولید این دارو تحقیقات داشته است.


آنتی کوکسیدیوز


هفتمین دارو «آنتی کوکسیدیوز» است. این پودر خوراکی، تصفیه کننده کبد ویژه دام و طیور است. حدود 11 درصد کل تولید واردات دارویی کشور، داروی ضد کوکسیدیوز است. داروهای مشابه شیمیایی برای انسان خطر ماندگاری بسیار بالایی دارد. این ماندگاری دارو در گوشت، مرغ و شیر برای انسان بسیار خطرناک است.


متاسفانه تا کنون راهی برای این مسئله نبود. اما خوشبختانه توانستیم داروی آنتی کوکسیدیوز را تولید کنیم. این دارو به علت کاملاً گیاهی بودن بدون هیچ گونه عوارض و ماندگار مضر است.


لایروفین

داروی بعدی که محلول خوراکی تصفیه کننده کبد ویژه دام و طیور است «لایروفین» نام دارد. این دارو در سبد محصولات بسیار استراتژیک است. زمانی که یک دام دچار بیماری تصفیه خون و کبد می‌شود، جلوی رشد آن گرفته می‌شود. بیماری‌های مختلف انگلی به حیوان هجوم می‌آورد.


این باعث می‌شود اگر تولید یک گوساله باید به یک تن برسد، متاسفانه به خاطر عدم تصفیه درست و عدم کارکرد درست کبد، بین 400 تا 600 کیلو بیشتر وزن نخواهد گرفت. این یعنی 30 درصد به صنعت تولید گوشت و پروتئین کشور کمک خواهد شد.


محلول بیوهربال

داروی بعدی «محلول بیوهربال» است. کاربرد این محلول خوراکی تقویت کنندگی اشتهاست. محلول بیوهربال ضمن این که بازده ضریب تبدیل را در دام و طیور بالا می‌برد، می‌تواند در زمینه‌های مختلف کمکی برای افزایش ضریب تبدیل باشد. حسن این دارو این است که به صورت سنتی دام با بیماری‌ها مقابله می‌کند.


سال گذشته پودر این محصول تولید شده بود و از سازمان جهانی خواربار ملل متحد فائو مدال دریافت کرد. این امیدواری وجود دارد که امسال این محصول هم کاندیدا فائو شود و هم به عنوان یک محصول ارزشمند به ثبت برسد.


ویتاژن

آخرین محصول از داروهای گیاهان دارویی ویژه دام و طیور ژل خوراکی «ویتاژن» است. ویتاژن مخصوص جوجه‌های یک روزه است. برای جوجه کشی سیستم هچری وجود دارد. در سیستم هچری این اتفاق افتاده است که یک جوجه امروز به دنیا می‌آید، یک جوجه 7 ساعت بعد، یک جوجه 14 ساعت بعد. همه این‌ها باید در هچری بمانند، یک جا بارگیری شده و به شهرستان بروند.


در افاصله زمانی بر فرض 17 ساعته که جوجه‌ها باید به شهر مورد نظر برسند. امکان این مسئله که در هچری دانه ریخته شود وجود ندارد. پس با استفاده از این ژل خوراکی این جوجه‌های یک روزه هیچوقت گرسنگی نمی‌کشند.


ویتاژن یک محصول کاملاً سالم است. محصولی است که موجب می‌شود هم مواد معدنی و هم مواد ویتامینه از روز اول به جوجه برسد. به این صورت جلوی تلفات جوجه گرفته می‌شود.


در موارد مشابه ما تا 5 درصد ضریب تبدیل مثبت بین جوجه‌هایی که به آن‌ها ویتاژن داده شده و آن‌هایی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، داشته‌ایم. امیدواریم با توجه به چندین میلیون تن تولید گوشت مرغ ضریب 5 درصد یعنی 5 میلیون تن افزایش تولید که امیدواریم به دست آوریم.