دکتر منتظر تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاهی ملی دارند، بنابراین بنیادهای نخبگان استانی با تلاش بسیار باید شرایطی را بوجود آورند که حتی یک مستعدبرتر در دوردست‌ترین روستاها نیز، مورد غفلت واقع نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید بنیاد نخبگان استان ایلام ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه(س)، گفت: در دور جدید فعالیت‌های دولت، یکی از مهمترین فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، ایجاد گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان است.

دکتر منتظر ادامه داد: بحث اقتصاد دانش بنیان از جمله مهمترین منویات مقام معظم رهبری، راهی است برای برون رفت از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور، لازمه نیل به این هدف بزرگ است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان راهبر این مسیر، در تلاش است با ایجاد زیرساخت‌های لازم چه به لحاظ فرهنگی، سیاستی و حقوقی زمینه لازم برای رسیدن به این امر را فراهم کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی برگزیده را  از عناصر اصلی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: برای پیشرفت پایدار و توسعۀ کشور باید قطارهای مختلفی در حال حرکت باشند؛ نخبگان همان لوکوموتیوران‌هایی هستند که به فرموده رهبر معظم انقلاب باید مدیریت تحولات کشور به آنان سپرده شود.

وی با بیان اینکه نخبگی در همه زمینه‌ها مانند علمی، فناوری، مهارتی، حوزوی، مدیریتی، قرآنی و فرهنگی معنا دارد، ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری و بر اساس سیاست‌های جدید، بنیاد ملی نخبگان به دنبال افزایش دایرۀ نخبگانی است چراکه معتقد است هیچ نیروی مستعدی نباید در کشور مغفول بماند.

وی یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد حاکمیتی، به دنبال شناسایی، هدایت، توانمندسازی، فراهم کردن بستر لازم برای اثرگذاری این افراد در جامعه تخصصی خود و در نهایت الگوسازی از آنان است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نامتوازن بودن امکانات در کشور، تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاهی ملی دارند. بنابراین بنیادهای نخبگان استانی با تلاش بسیار باید شرایطی را بوجود آورند که حتی یک مستعدبرتر در دوردست‌ترین روستاها، مورد غفلت واقع نشود.

وی بنیادهای نخبگان استانی را نقطه اتکای بنیاد ملی نخبگان در استان‌ها دانست و ادامه داد: بنیادهای نخبگان استانی از طرفی وظیفۀ شناسایی منابع انسانی برگزیده و برجستۀ کشور را بر اساس شاخص‌های صحیح و علمی برعهده دارند و از طرفی این بنیادها باید محلی برای مراجعه دستگاه‌های استانی به منظور استفاده از ایده و فکر نخبگان در جهت حل مسائل بومی منطقه و کمک به توسعه کشور باشند.

دکتر منتظر ادامه داد: باید درون هر استان نهادهای تخصصی و خردورز برای کمک به دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود؛ به همین دلیل یکی از نقش‌های مهم بنیادهای نخبگان استانی ایجاد یک هسته تفکر و تدبیر در استان است تا مسئولان منطقه آن را به عنوان عقل منفصل خود تلقی کنند که در موارد نیاز و برای گره‌گشایی علمی از مسائل، از وجود نیروهای زبده و فرهیخته و نیز انباشت دانش این بنیادها بهرمند شوند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تأکید بر پرهیز بنیادهای نخبگان استانی از تصدی‌گری در امور اجرایی، گفت: بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد واسطه و فرادستگاهی در ذیل ریاست‌جمهوری، می‌تواند با هماهنگ کردن ظرفیت‌های موجود در استان‌ها مانند پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌وتحقیقاتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی در هر استان بستر لازم را برای نیل به اهداف تعیین شده در حوزه نخبگان ایجاد کند.

دکتر منتظر با اشاره به هدف چابک‌سازی و کوچک ماندن بنیاد ملی نخبگان، تأکید کرد: بنیاد به دنبال بزرگ شدن نیست بلکه در تلاش برای متفکر، فعال و چابک بودن است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در پایان ضمن تشکر از زحمات دکتر سالکی، دکتر خانی را به عنوان رئیس جدید بنیاد نخبگان استان ایلام معرفی کرد.