در ایران هم استارتاپ‌های بسیار موفقی را در چند سال اخیر داشته‌ایم که تاثیرات شگرفی را در زندگی مردم داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ استارتاپ واژه‌ای است که این روزها استفاده از آن بسیار زیاد شده است، اما هنوز بسیاری با این واژه آشنایی ندارند. معادل فارسی استارتاپ، شرکت نوپاست و به شرکت‌هایی اتلاق می‌شود که تاریخچه چندانی ندارند، تازه ایجاد شده‌اند و در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی هستند. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، اپل، آمازون، یاهو، ائی‌بی و... زمانی استارتاپ بودند، بسیاری از گیم‌ها و اپ‌هایی که روزانه استفاده می‌کنید زمانی استارتاپ بودند یا هنوز استارتاپ هستند. تنها تصور کنید که این شرکت‌ها چه تاثیرات عمیقی بر روی زندگی روزانه، نحوه تعامل و زندگی شخصی شما داشته‌اند.


اما در ایران هم استارتاپ‌های بسیار موفقی را در چند سال اخیر داشته‌ایم که تاثیرات شگرفی را در زندگی مردم داشته‌اند. برای نمونه می‌توان از دیجی کالا، بازار و آپارات یاد کرد که در مقاله‌ای در گزارش جهانی استارتاپ‌ها که در اکونومیست و تک کرانچ نیز بازنشر شد به عنوان باارزش‌ترین شرکت‌های اینترنتی ایران اعلام شدند. در این گزارش دیجی کالا 150 میلیون دلار، آپارات 30 میلیون دلار و بازار 20 میلیون دلار ارزش‌گذاری شدند.
ایران یکی از بکرترین بازارهای حوزه وب و موبایل را دارد. تصور کنید بسیاری از کسب و کارهایی که 10 سال پیش در کشورهای غربی به دلیل فراهم بودن بستر اینترنت، پرداخت آنلاین، قوانین مورد نیاز و... راه‌اندازی شدند اکنون در ایران وجود خارجی ندارند یا در حال شکل‌گیری هستند و تعداد معدودی از آنها نیز در حال گسترش هستند. این در حالی است که حتی برخی شرکت‌های خارجی به دلیل بکر بودن بازار ایران در تلاش هستند تا به این بازار وارد شوند و کسب و کار خود را گسترش دهند و حتی چند استارتاپ را نیز در ایران راه‌اندازی کرده‌اند. به علاوه چند شتاب‌دهنده‌ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در چند سال گذشته در ایران راه‌اندازی شده‌اند که راه را برای شکل‌گیری هر چه بیشتر این‌گونه کسب و کارها باز کرده‌اند. این بازار بکر نیاز به جوانان ایرانی دارد که با ایده‌ها و توانایی‌های خود نیازهای این بازار را تامین و اقدام به راه‌اندازی این‌گونه کسب و کار کنند. نکته قابل توجه این است که کسب و کارهایی که بر روی بستر وب و موبایل شکل می‌گیرند نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارند و حتی با چند میلیون تومان و نیروی جوانان قابل راه‌اندازی هستند.


اما مشکل اساسی که در این حوزه وجود دارد مشکل جوانان در راه‌اندازی این‌گونه کسب و کارهاست. بیشتر دانشجویانی که می‌توانند در حوزه کسب و کارهای وب، موبایل و تکنولوژی فعالیت کنند هیچ‌گونه آشنایی جهت راه‌اندازی این‌گونه کسب و کارها ندارند زیرا در حین تحصیل به فکر راه‌اندازی کسب و کار نبوده‌اند و آموزش‌های لازم نیز به آنها داده نشده است. بسیاری حتی نام استارتاپ را نیز نشنیده‌اند. مشکل دیگر تمایل جوانان به انجام دادن کارها به صورت انفرادی است، به طوری که دانشجویان تمایل دارند کار را از ابتدا تا انتها خودشان انجام دهند و کار گروهی آنطور که باید در ایران جا نیفتاده است. به علاوه برای انجام کار گروهی باید بتوان هم‌گروهی‌هایی پیدا کرد که مهارت‌هایشان در راستای پیاده‌سازی کسب و کار مورد نظر باشد که این هم یکی از مشکلات بزرگ راه‌اندازی این‌گونه کسب و کارهاست. از طرف دیگر بسیاری به دلیل دید غلط و اطلاعات نادرست خود را در سطحی نمی‌بینند که بتوانند یک کسب و کار را راه‌اندازی کنند. اما چگونه می‌توان کارآفرینان و افراد متخصصی را که در این حوزه کار کرده‌اند و موفق بوده‌اند به این قشر جوان متصل کرد؟ چگونه می‌توان تجربه این افراد را در یک محیط دوستانه به صورت عملی به نسل جوان‌تر منتقل کرد؟ شاید یکی از مکانیسم‌هایی که بتوان این کار را انجام داد استارتاپ ویکند باشد.


استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در سه روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی 54 ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند. این برنامه جهانی غیرسودده تا به حال بیش از هزار بار در بیش از 501 شهر در 126 کشور دنیا برگزار شده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است.


نحوه برگزاری


نحوه برگزاری به این‌ صورت است که شرکت‌کنندگان با مهارت‌های متفاوت در این رویداد شرکت می‌کنند. شاید بتوان مهارت شرکت‌کنندگان را به طور کلی به سه دسته کسب و کار، فنی و طراح تقسیم کرد.


کسب و کار


افرادی که در کسب و کار مهارت دارند، کسانی هستند که با مفاهیم کسب و کار آشنا هستند و می‌خواهند نقش‌هایی مانند بازاریابی، توسعه طرح تجاری، رهبری گروه، روابط عمومی، تهیه مدارک و اسنادسازی را بر عهده داشته باشند.


طراح


شرکت‌کنندگانی که در دسته طراح قرار می‌گیرند طراحان خوبی هستند. طراحی لوگو، آیکون‌ها، تصاویر و طراحی گرافیکی سایت از نقش‌هایی است که این افراد در برنامه استارتاپ ویکند ایفا می‌کنند. افرادی که با مفاهیمی مانند UI/UX, Photoshop, Corel و ... آشنا هستند می‌توانند در تیم‌ها نقش طراح را داشته باشند.


فنی


اما دسته آخر افراد فنی هستند؛ کسانی که تخصص فنی در برنامه‌نویسی و شبکه دارند. نقش‌هایی مانند برنامه‌نویس Back-end و Front-end، توسعه نرم‌افزارهای موبایل و نرم‌افزارهای وب بانک‌های اطلاعاتی برای افراد فنی است. افرادی که با مفاهیمی مانند MySQL, SQL,HTML,CSS, iOS, Android, PHP,.Net, Ajax, Mobile Web و‌... آشنایی دارند.


برنامه استارتاپ ویکند در روز چهارشنبه 20 اسفندماه در ساعت چهار بعد از ظهر شروع می‌شود. در روز اول برنامه با سخنرانی افراد کلیدی شروع می‌شود. پس از آن شرکت‌کنندگانی که ایده‌ای برای کسب و کار دارند باید ایده خود را ظرف یک دقیقه بیان کنند به طوری که بتوانند مخاطبان و شرکت‌کنندگان را به ایده خود جذب کنند. پس از اتمام بیان ایده‌های شرکت‌کنندگان، نوبت به رای‌گیری در مورد ایده‌ها می‌رسد. شرکت‌کنندگان در یک رای‌گیری 10 ایده برتر را انتخاب می‌کنند و تمامی شرکت‌کنندگان با توجه به علایق خود در یکی از این 10 تیم عضو می‌شوند. عضویت در تیم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که افراد با مهارت‌های مختلف در تیم‌ها پخش شوند. در روز پنجشنبه تیم‌ها بر روی ایده خود کار می‌کنند و با مدل کسب و کار آشنا می‌شوند و با بررسی اینکه ایده آنها چه مشکلی را حل خواهد کرد و کاربران آنها چه کسانی هستند شروع به ساخت مدل کسب و کار خود می‌کنند.

در این زمان تیم‌ها می‌توانند از حضور مربیان که از کارآفرینان و افراد متخصص نام‌آشنا در حوزه‌های کاری خود هستند، کمک بگیرند. شاید بدون وجود این‌گونه رویدادها ارتباط و انتقال تجربیات این افراد به نسل جوان مقدور نبود و استارتاپ‌ویکند با فراهم کردن این بستر، ارتباط بین دو قشر را برقرار می‌کند. از سوی دیگر دانشجویان و جوانانی که در این رویداد شرکت می‌کنند، می‌توانند شبکه‌سازی کنند و با بسیاری از افراد توانمند ارتباط برقرار کرده و در راستای تحقق ایده‌های کسب و کار خود با یکدیگر همکاری کنند و از تجربیات هم بهره‌مند شوند. اما در روز آخر تیم‌ها باید ایده پرداخته‌شده خود را به همراه مدل کسب و کار که شاید محصول نیز داشته باشد برای داوران در پنج دقیقه ارائه دهند. در انتها نیز سه تیم برتر انتخاب می‌شوند و جوایزی به آنها تعلق می‌گیرد.


جایزه ویژه


به دلیل برگزاری 13 استارتاپ ویکند در اسفندماه، جایزه ارزشمندی هم توسط شرکت سرآوا در نظر گرفته شده است، تیم‌های اول 13 استارتاپ ویکند، اسفندماه شانس حضور در کنفرانس پل برلین را خواهند داشت. به این صورت که تیم اول هر استارتاپ ویکند سه روز فرصت دارد تا یک ویدئوی سه‌دقیقه‌ای درباره تیم، ایده و مدل درآمدی‌شان آماده کند. از 13 رویداد اسفندماه، هفت تیم توسط داورانی از صندوق سرمایه‌گذاری سرآوا، کانون کارآفرینی ایران و برگزارکنندگان رویداد iBridge انتخاب می‌شوند. از این هفت تیم برنده، یک نفر نماینده با حمایت مالی کامل سرآوا (هواپیما، اقامت و بلیت شرکت در رویداد) می‌تواند در رویداد iBridge در برلین شرکت کند. این رویداد شامل سه روز کنفرانس و سه روز دیگر تور بازدید از استارتاپ‌های موفق آلمانی خواهد بود.


مزایای استارتاپ ویکند


آموزش: استارتاپ ویکند مکان بسیار مناسبی برای یادگیری از طریق خلق ایده‌ها و محصولات است. در این رویداد شرکت‌کنندگان از بحث‌های تئوری فراتر رفته و استراتژی خود را پیاده‌سازی می‌کنند.


شبکه‌سازی: در رویداد شرکت‌کنندگان با افراد فعال حوزه وب و موبایل و کارآفرینان موفق آشنا می‌شوند؛ افرادی که از سطح تئوری فراتر رفته و کار عملی انجام داده‌اند. افراد می‌توانند با تشکیل شرکت‌ها جهت حل مشکلات جامعه روابط بسیار مطلوبی را با یکدیگر ایجاد کنند.
شریک کاری: پیاده‌سازی ایده‌ها نیاز به کار گروهی دارد و تشکیل گروه و پیدا کردن شریک نیز کار بسیار سختی است. استارتاپ ویکند مکانی بسیار مناسب برای پیدا کردن شریک کاری است زیرا افرادی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند در این رویداد شرکت می‌کنند.


راه‌اندازی کسب و کار: بیش از 36 درصد از استارتاپ‌هایی که در استارتاپ ویکند تشکیل شده‌اند هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بیش از 80 درصد از شرکت‌کنندگان نیز تصمیم به ادامه همکاری با تیم یا استارتاپ خود را دارند.


گفت‌وگوی حضوری با افراد موفق و سرشناس: رهبران تکنولوژی و استارتاپ‌های محلی در استارتاپ ویکندها به عنوان مربی یا داور شرکت می‌کنند. این بهترین زمان برای گفت‌وگوی رودررو و استفاده از تجربیات آنهاست.


گرفتن خدمات زیاد با هزینه بسیار کم: بیشتر هزینه‌های استارتاپ ویکند از طریق حامیان آن تامین می‌شوند. این ارگان کاملاً غیرسودده است و تنها برای گسترش و توانمند کردن جامعه کارآفرینان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند. و هیچ یک از مربیان، داوران، سخنرانان، داوطلبان و برگزارکنندگان پولی برای انجام و برگزاری این رویداد دریافت نمی‌کنند.


پنج استارتاپ ویکند در پنج دانشگاه معتبر تهران


در 20 اسفندماه پنج استارتاپ ویکند در پنج دانشگاه معتبر کشور (شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شهید بهشتی) با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور همزمان برگزار خواهد شد. این اولین باری است که پنج استارتاپ ویکند به طور همزمان در یک شهر برگزار می‌شوند. لذا این اتفاق اهمیت ویژه‌ای برای جامعه کارآفرینی و استارتاپی ایران و جهان دارد. شرکت‌کنندگان ممکن است بر حسب دانشگاهی که خود در آن تحصیل کرده‌اند استارتاپ ویکند مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما عده‌ای هم بر اساس مربی‌ها، داوران و سخنران‌ها یا حتی تم استارتاپ ویکند اقدام به انتخاب استارتاپ ویکند مورد نظر خود می‌کنند. در زیر شاخصه‌های مهم هر استارتاپ ویکند ذکر شده‌اند:

 

دانشگاه          عنوان

صنعتی شریف

تهران (آموزش)

علم و صنعت (بازی‌سازی)

شهید بهشتی

امیرکبیر

سخنرانان

- دکتر سید علیرضا فیض‌بخش (عضو هیات‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف)

- شهرام شریف (روزنامه‌نگار، تحلیلگر)

- سعید رحمانی (بنیانگذار، مدیرعامل شرکت سرآوا)

 

- شاهین اکبریانطبری (‌رئیس هیات‌مدیره گروه شرکت‌های چارگون)

- محمدرضا شعبانعلی (همکاری با شرکت‌های اروپایی در حوزه‌های مختلف صنعتی-خدماتی)

 

 

- شایان شلیله (از بنیانگذاران شبکه تبلیغات Anetwork)

 

داوران

- رضا محمدی (از موسسان کافه‌بازار)

- فریبا مهدیون (موسس شرکت سماتک)

- سید حسین نبوی (از بنیانگذاران ILIA Corp)

- عطا خلیقی‌سیگارودی (مدیرعامل شرکت پویاسافت و مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران)

 

- کریمی قدوسی (قائم‌مقام و عضو هیات‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)

- امیر وهوشی (مدیرعامل شرکت بییپ)

- سیاوش تفضلی (مدیر تحقیق و توسعه شرکت عصر دانش‌افزار (مارکت کندو))

- حسین فقیه‌خراسانی (مدیر اجرایی مارکت اندرویدی مایکت)

- ندا گلشن (سرپرست بخش طراحی بازاریابی در موسسه سرآوا)

 

- سعید رحمانی (بنیانگذار، مدیرعامل شرکت سرآوا)

- شایان شلیله (از بنیانگذاران شبکه تبلیغات Anetwork)

- آرش برهم‌اند (روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای)

- جادی میرمیرانی (مهندس مخابرات با سابقه کار در شرکت نوکیا‌، زیمنس و انجام پروژه‌های مخابراتی در کشورهای مختلف)

- فرید فولادی (مدیر بازاریابی شرکت همکاران سیستم)

مربیان

- علیرضا صادقیان (از بنیانگذاران نت‌برگ)

- مجید کثیری (بنیانگذار اخبار رسمی)

- علی امیری (بنیانگذار زرین پال)

- علی نادعلیزاده (مدیرعامل تاد)

- فرهاد هدایتی (بنیانگذار Taskulu)

- حمید اسدی (بنیانگذار نوار)

- امیرحسین مددی (بنیانگذار شنوتو)

- رضا حیدری (بنیانگذار ریحون)

- رضا غیابی (برگزارکننده تدکس تهران)

- امیر سرآبادانی (توسعه‌دهنده نرم‌افزاری ویکی‌پدیا)

- مهرداد الله‌کرمی (توسعه نرم‌افزار و بازی‌های سه‌بعدی بر روی بستر رایانش ابری)

- صالح برادران امینی (طراح خدمات)

- فرنود فرودی

(توسعه‌دهنده رابط کاربری وب و موبایل)

- وحید تقی‌زاده

(توسعه‌دهنده ارشد ‌وب)

- مهران داودی

(معمار ارشد نرم‌افزار)

- پویا خالو

(برنامه‌نویس IOS)

- پویا محمودیان

(بنیانگذار و مدیرعامل عکس پرینت)

- مجید علوی‌زاده

(بنیانگذار آکادمی مجیدآنلاین)

- عماد قائنی (مدیر وب‌سایت «وب یاد»)

- سیاوش کشمیری

(طراح وب و موبایل، برنامه‌نویس اپلیکیشن‌های اندروید)

- شاهین کاتبی

(تحلیلگر و توسعه‌دهنده نرم‌افزار)

- علیرضا خدایی (مدرس کسب و کار)

- بهزاد صادقی (مشاور و تولید نرم‌افزار)

- محمد رشیدی (مدیرعامل کائسنا (پلت‌فورم آموزش ویدئویی آنلاین))

- نادر سیدامیری (موسس و مدیرعامل شرکت نوآوران فردا)

- امیرحسین فصیحی (مدیرعامل فن‌افزار شریف)

- محمدمهدی بهفرراد (مدیرعامل شرکت پیشگامان یارا کیش)

- فواد امیری (مدیرعامل استودیو بازی‌سازی ایواک)

- مهرداد آشتیانی (مدیر پروژه در استودیوی بازی‌سازی مدریک- مدیر تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)

- سید منصور جوادی (مدیر تولید تاد (بازی فروت کرفت))

- میلاد صالحی (بنیانگذار استودیوی زاناگیمز و زاناموب)

- رسول احمدی (انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و تبلیغات)

- جاوید نجیب‌زاده (طراح بازی)

- امیررضا انواری (بنیانگذار استودیو پاپاتا)

- آرین بینا (طراح بازی)

- حمید نعیمی (مدیرعامل استودیو بازی‌سازی نوآ‌ گیمز)

- دکتر سلیمان اسمعیل‌زاده‌ها

- دکتر حسام زند‌حسامی

- مصطفی امیری (از موسسان زرین‌پال)

- اسما کروبی (مدیر محصول سرپرستی تیم طراحی تجربه کاربری در شرکت فن‌آوازه (دیجی‌کالا))

- کتایون سپهری (مدیر شرکت سی‌سرو)

- آیدین بهرمان (گرافیست)

- سیدعلی جعفری (بنیانگذار تبلیغات هوشمند ادرو)

- امیر فتاح‌زاده (هنری. کام)

- محمد توتیا (مدیر لندم)

- آرش صباحت (بنیانگذار نوار)

- ندا رستمی

 

- هادی فرنود (موسس Acamedium  و ANY1)

- نازنین دانشور (موسس تخفیفان)

- امیر وحید رودسری (متخصص در زمینه برنامه‌نویسی اندروید)

- علیرضا رنجبر شورابی (انیمیشن)

- محسن براتی

(طراح و توسعه‌دهنده برنامه‌ها و بازی‌های موبایل)

- علی امیری (بنیانگذار زرین‌پل)

- محمد‌سجاد فلاح (بنیانگذار Lendem)

- امید متقی‌راد (اسکرام‌مستر و مدیر فنی شرکت رساوب)

- سهیل علوی (موسس Tunezy)

- داود تراب‌‌زاده (مدیر استودیو طراحی تجربه کاربری نقطه آبی)

- هادی محضرنیا

- کاظم کشاورز (بنیانگذار Taskulu)

نمایندگان جهانی

- حمیدرضا احمدی (رئیس کانون کارآفرینی)

- تینا یزدی

- حسین مزروعی (بنیانگذار بزرگ‌ترین پایگاه آنلاین فروش تخصصی محصولات روباتیک)

- محسن ملایری (از بنیانگذاران شتاب‌دهنده آواتک)

- پویا کندری (دبیر فنی کانون کارآفرینی ایران)

کد تخفیف ویژه

DEN

DEN

DEN

DEN

DEN