پژوهشگر و استاد دانشگاه تربیت مدرس، با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، طرح پژوهشی سنتز و شناسایی تعدادی نانو پلیمرهای کوئوردیناسیونی از روی برای حذف آلاینده ها را با موفقیت به اتمام رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ دکتر علی مرسلی درباره این طرح پژوهشی گفت: آلودگی محیط زیست یکی از مشکلات اساسی دنیای امروز است و تلاشهای بسیاری در راستای کاهش و حذف آلودگی ها از محیط زیست انجام شده است.

وی افزود: Sox، NOx ، Cox ، H2S ، ترکیبات آلی فرار، ترکیبات نیتروژن دار، ترکیبات سولفوردار، رنگ ها، داروها و فلزات سنگین ، از جمله مواد مضری هستند که بطور متداول در محیط زیست وجود دارند .

مرسلی با اشاره به اینکه برای حذف آلاینده ها، تکنیک جذب نسبت به روشهای دیگر، مطلوب تر است ، گفت: قیمت کم، کاربرد در موارد گوناگون، عدم تشکیل محصولات جانبی مضر و از همه مهم تر در بسیاری از موارد قابل بازیافت بودن و استفاده دوباره از آنها، از مزایای این روش است.

وی افزود: در سالهای اخیر، تلاش بسیاری برای سنتز پلیمرهای کوئوردیناسیونی متخلخل بر پایه ی لیگاندهای آلی چند دندانه شده است و این مواد به دلیل داشتن خواص منحصر بفرد، کاربرد زیادی در صنعت دارند.

این محقق همچنین اظهار کرد: با اجرای این طرح پژوهشی که با کمک مادی صندوق حمایت از پژوهشگران، انجام شد، گونه های متنوعی از تعدادی نانو پلیمرهای کوئوردیناسیونی متخلخل از روی (II) ساخته شد، محصولات با روشهای XRD ، IR ، آنالیز عنصری، TEM و SEM مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت، گونه های جدید در کپسوله کردن مواد مختلف و حذف بعضی آلاینده های محیط زیست مانند جیوه و کربن دی اکسید مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: با این روش ، امکان استفاده از برخی از آلاینده ها مانند " جیوه " در مصارف صنعتی و تولید وجود دارد همانطور که می توان از عنصر جیوه و ترکیبات آن در صنعت پزشکی و صنایع روشنایی استفاده کرد.

این محقق و استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: پیش از این، مطالعات زیادی روی حذف آلاینده ها از طریق MOF ها انجام شده بود اما گزارشی مبنی بر استفاده از پلیمرهای کوئوردیناسیونی متخلخل برپایه روی و لیگاندهای مختلط کربوکسیلاتی و پیلاردهنده نیتروژن جدید برای جذب آلاینده ها به ثبت نرسیده بود که با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و امکانات دانشگاه تربیت مدرس ، این کار نیز انجام شد.