فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا با همکاری «پدرام روشن» محقق ایرانی، ابزاری ارائه داده‌اند که از قدرت محاسباتی فوق‌العاده مبتنی بر بیت کوانتومی بهره می‌برد و همزمان اشتباهات خود را جبران می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ مدار کوانتومی جدید، اشتباهات خود را بازبینی کرده و آن‌ها را رفع می‌کند، در نتیجه این سیستم قابل‌اعتماد بوده و وضعیت کوانتومی خود را حفظ می‌کند؛ بنابراین گفته می‌شود این سیستم برای ساخت رایانه‌های کوانتومی ابررسانای بزرگ حیاتی به نظر می‌رسد.

یکی از چالش‌های بزرگ در محاسبات کوانتومی این است که بیت‌های کوانتومی، خود بی‌نهایت اشتباه‌پذیرند، بنابراین چنانچه در آن‌ها اطلاعاتی ذخیره شوند، آن را فراموش می‌کنند.

برخلاف محاسبات معمولی که در آن‌ها بیت‌های رایانه در دو وضعیت دوگانه درست/اشتباه قرار دارند، بیت‌های کوانتومی می‌توانند به صورت همزمان در تمامی وضعیت‌ها و در ابعاد مختلف وجود داشته باشند.

این مشخصه موسوم به «برهم‌نهی» (superpositioning)، ویژگی‌ محاسباتی قدرتمندی را به رایانه‌های کوانتومی می‌دهد اما همین ویژگی موجب اشتباه‌پذیری بیت‌های کوانتومی به ویژه در محیط‌های نامناسب می‌شود و بنابراین کارکردن با آن دشوار است.

در ابزار کوانتومی، چندین بیت کوانتومی برای حفظ اطلاعات با یکدیگر عمل می‌کنند و اطلاعات در این بیت‌ها ذخیره می‌شود.

سیستم جدید 9 بیتی، اشتباهات را جستجو می‌کند و دارای قابلیت شناسایی مکرر اشتباه و تصحیح است، بنابراین، می‌تواند از اطلاعات مناسب محافظت کرده و به مدت طولانی این اطلاعات را ذخیره ‌کند؛ این برای نخستین بار است که یک ابزار کوانتومی قادر به تصحیح اشتباهات خود است.

برای انجام محاسبات پیچیده، محققان به دنبال تولید یک رایانه کوانتومی واقعی هستند که حاوی صد میلیون بیت خواهد بود اما پیش از آن، وجود یک سیستم پیشگیری از اشتباه و خودارزیابی‌کننده قدرتمند، ضروری به نظر می‌رسد.