معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شرکت‌کننده در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه، اصلاح نگرش‌ها و فرهنگسازی را پایه تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ صبح امروز دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش سیاست های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه که به میزبانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و با حضور جمعی از نمایندگان مردم برگزار شد، درباره ابزار تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور اظهار کرد: پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین ضرورت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور توجه به اصلاح نگرش‌های گذشته فرهنگی نسبت به اقتصاد و توجه به این موضوع است که از هر مشکلی می‌توان کسب وکار و اشتغال ایجاد کرد و باید پذیرفت که هیچ زمینه ای برای سرمایه‌گذاری، ارزشمند‌تر از حوزه پژوهش نیست.

ستاری ضمن تأکید بر تفکیک‌بخشی دولت میان پژوهش مرز دانش و پژوهش تجاری، عدم تعریف مشتری مشخص را آفت اصلی پژوهش عنوان کرد و افزود: پژوهش مرز دانش جاییست که دولت باید در سرمایه‌گذاری‌های خود بر آن متمرکز باشد.

نایب رییس و دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که از پول بلاعوض دولتی نمی‌توان کار تجاری کرد افزود: پول بلاعوض برای کار تجاری سمی مهلک است چراکه ضمن فراهم‌کردن زمینه رانت، خروجی محصول از آن برای بازار قابل پسند نیست.

نیاز مبرم به اصلاح تفکرات

ستاری با تأکید بر ترویج نگرش جدید در کشور، به فرهنگ نادرست غالب ارزش گذاری روی یک فرد مبتنی بر دارایی‌های مادی اشاره کرد و افزود: این فرهنگ در بدنه اقتصاد کشور نیز رسوخ کرده است و با وضع قوانین نمی‌توان به این نگرش جدید رسید، بلکه باید از اصلاح تفکرات خودمان آغاز کنیم و باید بدانیم جهت گیری از یک اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند کار مداوم فرهنگی‌ست.

نایب رئیس و دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین ابراز کرد: قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و در بستر آن صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است محلی باشد که صرفا دارایی ‌های فیزیکی را نبیند بلکه بر دانش، فکر و نوآوری ارزش‌گذاری کند.
وی افزود: هنر اقتصاد دانش‌بنیان در حل مشکلات است و می‌تواند از هر مشکلی، بدون آن که به محیط زیست خللی وارد کند، به ایجاد کسب و کار بپردازد ..

ستاری قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان را یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور عنوان کرد و افزود: در میان انبوه قوانین حوزه اقتصادی و نوآوری، بعضی از قوانین درخور توجه هستند که یکی از این قوانین قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان است. این قانون کاملا مترقی و شفاف واضح است و آیین‌نامه‌های مشخص، آن را پویا و کارامد ساخته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که دولت باید سیاست‌گذار پژوهش باشد، بر ضرورت نقش سکان‌داری دولت تأکید کرد و افزود: وقتی دولت به ورطه پاروزنی بیفتد به مقصد نخواهد رسید، چرا که هر متولی و وزارتخانه ای به سویی پاروزنی می‌کند.

اهمیت استارتاپ‌ها در اقتصاد

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر توجه به ارزش‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی افزود: من تأسف می‌خورم وقتی می‌بینم یکی از دانشگاهیان ایرانی استارت‌آپ خود را خارج از کشور و به ارزش چندین میلیون دلار عرضه کرده است اما ما نتوانسته‌ایم با ایجاد زیست‌بوم مناسب فعالیت در کشور، خودمان از ظرفیت‌ها و توانایی‌های چنین افرادی بهره مند شویم.

وی افزود: بخش مهمی از اقتصاد دانش‌بنیان را استارت‌آپ‌ها تشکیل می دهند و دانشگاه‌های کشورمان به عنوان محل تولد این رویداد، محل رشد آنها نیست و نیازمند فضاهای دیگری برای رشد است.

ضرورت توجه و پایش واردات فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت توجه به مدیریت واردات فناوری اشاره کرد و گفت: کشورهای دنیا به امر شناسایی نیازهای فناوری توجهی جدی دارند و ضروری است ضمن شناخت‌ نیازهای فناوری بدانیم نیازمند ورود چه فناوری‌ها و محصولاتی به کشور هستیم؛ چراکه بسیاری از نیازهای فناوری کشور چندین بار به صورت مجدد خریداری شده‌اند.

ستاری در پایان پذیرش ریسک، ایجاد بسترهای همکاری و حمایتی، ایجاد زیست‌بوم نوآوری و اهمیت به تفکر دانشگاهیان را از لازمه‌های تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: نه تنها یک درصد بودجه پژوهش، بلکه باید کل بودجه کشور را درگیر بحث فناوری کنیم تا اقتصاد دانش‌بنیان در تمام زوایای کشور وارد شود.

همایش سیاست های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه امروز در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران حوزه اقتصاد، علم و فناوری برگزار شد.