پیش از این 90 درصد از فعالیت‌های طراحی مهندسی انجام شده در صنعت فولاد، توسط شرکت‌های خارجی به انجام می‌رسید، اما در حال حاضر به همت صنعتگران و مهندسان ایرانی، در حدود 60 درصد از طراحی مهندسی کارخانجات آهن و فولاد در داخل کشور به انجام می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آرمان سیدی مدیرعامل "شرکت مهندسی آسین فولاد" بر ضرورت اجرای طرحهای آهن و فولاد با استفاده از دانش فنی شرکتهای ایرانی در کشور تاکید کرد و گفت: فرصت ایجاد شده در کشور جهت تعمیق دانش و فناوری صنعت آهن و فولاد در این برهه زمانی، بی نظیر است و لازم است سیاستگذاران، سرمایه گذاران، صنعتگران و نیز شرکتهای مهندسی و پیمانکاری با درک این موضوع نسبت به بهره برداری حداکثری از این فرصت تاریخی اقدام کنند که در این صورت برکات آن نصیب تمامی ارکان صنعت آهن و فولاد به عنوان یک صنعت مادر در کشور خواهد شد.
وی همچنین اشاره کرد: شرکت مهندسی آسین فولاد در زمینه طراحی، مهندسی و تأمین برخی اقلام تکنولوژیک صنعت آهن و فولاد، در واحدهای کنسانتره، گندله سازی، احیا مستقیم، و فولادسازی فعالیت دارد.

بهره‌مندی از پتانسیل های نخبه و خلاق

این فعال فناور با اشاره به این موضوع که این تیم منتخب از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر در کشور هستند، ابراز کرد: ما توانسته‌ایم با بهره گیری از پتانسیل‌های نخبه و جوان اقدام به درک مفاهیم، و بومی سازی دانش فنی و طراحی واحدهای بالادست و پایین دست صنعت فولاد نماییم که تنها راه حل جهت رشد و پیشرفت نهادینه در صنعت آهن و فولاد کشور است. وی افزود دانش فنی تنها از فعالیت مهندسی صرف بدست نمی آید و نیاز است تا درک مهندسی با تجربیات ناشی از اجرا و بهره برداری همراه گردد که نتیجه آن دانش فنی زاینده و رو به پیشرفت خواهد بود.

سیدی با انتقاد از خام فروشی سنگ آهن و با اشاره به رشد صعودی ارزش افزوده، ناشی از فراوری در چرخه تولید محصولات فولادی از سنگ آهن خام با استفاده از دانش فنی، افزود: کشور ما دارای تمامی پتانسیلهای طبیعی، انسانی و ژئوپلتیک جهت تبدیل شدن به قدرت اول منطقه ایی در آسیای میانه، خاور میانه و شمال آفریقا در تولید خدمات و محصولات متنوع صنعت آهن و فولاد است که در این میان ایجاد دیدگاه بلند مدت در خصوص بهره گیری از متخصصین خلاق و اعتماد به نیروهای جوان و مسئولیت پذیر و ایجاد یک درک و هدف ملی از این موضوع، موجب برداشته شدن گام های بزرگی خواهد شد.

تشکیل دپارتمان‌ها مهندسی و نگاه به آموزش

این فعال حوزه فناوری در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 50 کارشناس تمام وقت، متشکل از 20 نفر با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر در دپارتمان¬های مهندسی فرایند، مکانیک، برق، کنترل و ابزار دقیق این شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند. وی افزود: ما برای نخستین بار در کشور شبیه سازی فرایندهای گندله سازی و احیا را انجام داده ایم و در تلاش برای ایجاد واحد گندله سازی بر اساس دانش بومی خود در مقیاس نیمه صنعتی هستیم. وی همچنین اضافه کرد با توجه به تعداد قابل توجه واحدهای صنعتی در حال ساخت، نیاز به آموزش و بروز رسانی دانش بهره برداری واحدها نیز یکی از نیازهای اساسی کشور است که این مجموعه درصدد راه اندازی واحد آموزش است.

تولید و اشتغال پویا، ثمره فعالیت دانش محور

سیدی با اشاره به عملکرد این شرکت دانش بنیان و تأثیر آن در اقتصاد کشور گفت: این شرکت از خلاء حضور شرکت های خارجی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و هزینه های بالای حضور آنان در داخل بهترین استفاده را نموده است لذا به تدریج خدمات مهندسی ایرانی جایگزین خدمات شرکتهای خارجی شده است. در حال حاضر بیش از هشتاد درصد از فعالیت های این شرکت دانش بنیان، فعالیت‌هایی به شمار می‌روند که در گذشته شرکت های خارجی در ایران به انجام می‌رساندند.

وی همچنین بیان کرد: توسعه پایدار انسان محور است و نیازمند نگاه جدی و هدفمند به تربیت و برنامه ریزی روی نیروی انسانی است و در این میان تولید و اشتغال پویا، ثمره فعالیت دانش محور است.

ایجاد زیرساخت های مناسب توسط معاونت علمی

سیدی با تاکید بر ارزش فعالیت های مهندسی انجام شده در صنعت فولاد بیان کرد: پیش از این 90 درصد از خدمات مهندسی انجام شده در صنعت فولاد، توسط شرکت های خارجی به انجام می‌رسید، اما در حال حاضر حدود 60 درصد از آن در داخل کشور به انجام می‌رسد، که این میزان جایگزینی، جای امیدواری است. البته پیشرفت بدست آمده به واسطه نیاز داخلی و صعوبت دسترسی به خدمات خارجی، متاثر از تحریم ها بوده است که استمرار و پویایی آن، نیازمند نگاه بلند مدت و اجتناب از سطحی نگری است.

این فعال حوزه فناوری با تأکید بر نیاز مبرم حمایت شرکتهای دانش بنیان از سوی سیاستگذاران، بیان کرد: با توجه به اینکه بستر و زیر ساختهای خوبی جهت تبدیل دانش تئوری به فناوری مورد نیاز بازار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده، لازم است جهت گسترش و تعمیق پوشش این خدمات، فعالیتهای بیشتری در زمینه هایی نظیر ایجاد پوشش بیمه ای  جهت کاهش ریسک سرمایه گذاران طرحهای دانش بنیان، و نیز تخصصی تر شدن دپارتمانهای ارزیابی طرحها در صندوق توسعه و فن اوری انجام گیرد تا بتوان با سرعت بیشتری در این حوزه گام برداشت.