مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از خورشیدگرفتگی پایان سال خبرداد و گفت: در بیست و نهم اسفند ماه سال۹۳، خورشید گرفتگی جزیی در ایران رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مسعود عتیقی گفت: روز جمعه، بیست و نهم اسفند ماه ۱۳۹۳، دقیقا یک روز قبل از آغاز سال نو خورشیدی ۱۳۹۴، خورشید گرفتگی یا کسوف رخ می دهد.

وی با بیان اینکه در خورشید گرفتگی ماه، مانع و سد راه نور خورشید به سمت زمین  می شود که بخشی یا تمام خورشید را می تواند بپوشاند، افزود: این خورشید گرفتگی از ساروس یا دوره ۱۲۰ است، که شصت و یکمین گرفت از هفتاد و یک گرفت این ساروس به شمار می رود.

به گفته وی این خورشید گرفتگی در اقیانوس منجمد شمالی «حدفاصل روسیه و گرینلند» به صورت کامل و کلی خواهد بود و در بخش های دیگری از قاره های آسیا، اروپا و آفریقا به صورت جزیی است.

وی با بیان اینکه این خورشید گرفتگی در ایران هم به صورت جزیی اتفاق می افتد، اظهار داشت: البته در تهران گرفت خورشید به صورت جزئی و تنها یک درصد سطح مهر تابان توسط ماه پوشیده می شود.

عتیقی افزود: درصد این خورشید گرفتگی در بیست و نهم اسفند ماه در تهران آنقدر جزیی است که باید با ابزاری مانند تلسکوپ و دیگر ابزارهای رصدی مجهز به فیلتر مخصوص رصد خورشید دیده شود. این خورشید گرفتگی بیشتر در نواحی شمال و دریای خزر و شمال غرب ایران یعنی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل با درصد بیشتر (تا بیش از ۱۲ درصد) دیده می شود.

وی با بیان اینکه این خورشید گرفتگی در ساعت ۰۹:۰۹ به وقت جهانی آغاز می شود، افزود: این خورشید گرفتگی در  تهران ساعت ۱۳ و ۴۲ دقیقه آغاز  و تا ۱۴ و ۲۵ دقیقه به درازا می کشد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در گرفت های کلی خورشید؛ وضعیت جو این ستاره، میدان مغناطیس اطراف آن و شریط اجرام نزدیک تراز سیاره تیر (همچون دنباله دارها و سایر اجرام محتمل) به خورشید بررسی می شوند. خورشید گرفتگی کلی حداکثر می تواند ۷.۵ دقیقه به طول بیانجامد و طولانی ترین کسوف قرن ۲۱ که سال ۱۳۸۸ رخ داد، در زمان گرفت کامل ۶ دقیقه و ۲۱ ثانیه به درازا کشید که گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران با تنی چند از متخصصین داخلی در همکاری با گروهی از اخترشناسان کشور چین برای بررسی این رویداد خاص، در سال جهانی ستاره شناسی اقدام کردند.

وی تاکید داشت: افراد علاقمند به مشاهده این واقعه جذاب، برای حفاظت از چشمان خود باید در خورشید گرفتگی ها  از عینک استاندارد و مخصوص رصد استفاده کنند.