معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم آغاز اجرای احداث نیروگاه CCHP در پارک فناوری پردیس معاونت علمی از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری تولید همزمان برق و حرارت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم کلنگ زنی احداث نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت «CCHP» با تاکید بر اینکه دستیابی به فناوری تولید انرژی با بهره گیری از کمترین مصرف سوخت، می تواند به گسترش توسعه در حوزه شهری کمک کند، اظهار کرد: تا پیش از این دستیابی به فناوری تولید همزمان برق و حرارت، در حد یک آرزو بود و خوشحالیم که امروز توانسته ایم از این فناوری در تولید انرژی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بهره گیری از فناوری های تولید همزمان برق و حرارت می باید در کلانشهرها و شهرسازی لحاظ شود، عنوان کرد: این روند تولید انرژی مزیت‌های بسیاری دارد که علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست صرفه جویی در انرژی و حفظ سرمایه های ملی را به همراه خواهد داشت.

نایب هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اسکاندیناوی غالبا انرژی مورد نیاز خود را به شیوه تهیه می کنند و نیازی به مصرف منابع طبیعی ندارند. بنابراین تحقق بهینه سازی در مصرف انرژی منوط به بسترسازی برای بهره گیری از تولید همزمان برق و حرارت است.

ستاری با اشاره به اینکه تامین گرمای هر منزل، با استفاده از آب گرم، به جای سوزاندن منابع طبیعی، حفظ این منابع را به دنبال دارد، عنوان کرد: بهره گیری از دانش فنی بومی تولید همزمان برق و حرارت صرفه جویی انرژی به بهترین شکل را در پی خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: تولید توربین های گازی که با گاز ترش و فشار 7هزار ppm کار می کنند، گشودن افقی نو در فناوری است که نشان می دهد در رسیدن به دانش تولید انرژی بهینه، توانمند هستیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت ها و حرکت بر روی لبه های فناوری بتوانیم در دستیابی به فناوری های جدید حوزه انرژی، افتخارآفرین باشیم.

براساس این گزارش، کلنگ احداث این نیروگاه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و توسط مهندس فریور نایب رییس صندوق بازنشستگی نفت و مهندس مهتدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توربو کمپرسور نفت به زمین زده شد و رسما اجرای عملیات ساخت نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت تولید همزمان برق و حرارت آغاز شد.

مراسم کلنگ زنی احداث نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت پارک فناوری پردیس معاونت علمی عصر امروز با حضور دکتر ستاری برگزار شد. نیروگاه سیکل ترکیبی گرمایی و سرمایی با بهره گیری از دانش فنی متخصصان بومی کشورمان، طراحی و به طور کامل توسط فناوران شرکت دانش بنیان توربو کمپرسور نفت مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی طراحی و اجرا شده است.

تولید سالانه 320 میلیون کیلووات ساعت برق

براساس این گزارش، نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت پارک فناوری پردیس معاونت علمی با دو توربین 25 مگاواتی توانایی تولید سالیانه 320 میلیون کیلووات ساعت برق و 460 میلیون کیلووات ساعت انرژی حرارتی را عملیاتی خواهد کرد.

نیروگاه های سیکل ترکیبی نیروگاه هایی هستند که علاوه بر توان تولید انرژی الکتریکی، می توانند انرژی حرارتی تولید شده را به چرخه مصرف برگردانند و از انرژی تولیدشده توسط محفظه احتراق به عنوان انرژی حرارتی استفاده کنند. این انرژی به کمک توربین بخار، بویلر بازیافت و چیلرهای جذبی به شکل توان حرارتی قابل استفاده خواهد بود.

این طرح در راستای سیاست های کلان وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه های پراکنده با توان تولید انرژی ترکیبی از راه بهره گیری از دانش بومی متخصصان داخلی اجرایی و عملیاتی شده است.

نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت پارک فناوری پردیس معاونت علمی با سرمایه گذاری 2000 میلیارد ریالی بخش خصوصی و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینی به مساحت 3/1 هکتار و طی سه سال به بهره برداری کامل خواهد رسید. پیش بینی می شود این نیروگاه طی 15 ماه به مرحله راه اندازی اولیه برسد.

در این مراسم مهندس فریور نایب رییس صندوق بازنشستگی نفت، مهندس مهدی صفاری نیا رییس پارک و جمعی از متخصصان و فناوران حوزه انرژی در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار خواهد شد.