رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: خوشبختانه علیرغم مشکلات موجود، با همدلی مجلس شورای اسلامی 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به اعتبارات صندوق نواوری و شکوفایی در سال 94 افزوده خواهد شد که در صورت پرداخت بودجه و تأمین اعتبارات، موج بزرگ‌تری از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال جاری ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر بهزاد سلطانی رییس هیأت عامل صندوق نواوری و شکوفایی در نشست خبری رییس صندوق نواوری و شکوفایی با اشاره به این که سال آینده سال اوج گیری شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود،‌از افزایش سقف اعتبارات این صندوق تا میزان دو برابر خبر داد و افزود: خوشبختانه علیرغم مشکلات موجود، با همدلی مجلس شورای اسلامی 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به اعتبارات صندوق نواوری و شکوفایی در سال 94 افزوده خواهد شد که در صورت پرداخت بودجه و تأمین اعتبارات، موج بزرگ‌تری از ششرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال جاری ایجاد خواهد شد.

سلطانی با اشاره به رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده به صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت تسهیلات، عبور رقم تسهیلات ارائه شده صندوق از مرز صد میلیارد تومان عنوان کرد: از میان بیش از 450 طرح در دست بررسی، بررسی شده و تصویب شده در هیأت ارزیابی صندوق نواوری وشکوفایی، بیش از 60 درصد طرح های تعیین تکلیف شده‌اند و مابقی در دست بررسی هستند.


دکتر سلطانی با اشاره به رقم 103و نیم میلیارد تومانی پرداختی برای طرح های مصوب، افزود: با توجه به رویکرد صندوق در پرداخت مرحله به مرحله تسهیلات به شرکت ‌ها، روند پرداخت تسهیلات بین سه ماه تا دوسال به طول می‌انجامد و تاکنون از میزان رقم تخصیص شده،‌ حدود یک سوم به شرکت‌ها پرداخت شده و این روند رو به افزایش است.


رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که 130 شرکت از میان بیش از 1300 شرکت دانش‌بنیان درآمد بالای یک میلیارد و 100 شرکت بیش از سی نفر پرسنل دارند عنوان کرد: بیش از 90 درصد از شرکت های دانش‌بنیان کوچک یا نوپا هستند و نیازمند حضور شرکت‌های بزرگ در حوزه دانش‌بنیان هستیم که صندوق نوآوری و شکوفایی برای جذب و مشارکت شرکت های دانش‌بنیان کارهایی صورت داده و برنامه های در این راستا تدوین کرده است.


رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان در سال آینده

دکتر سلطانی با اشاره به رشد شرکت های دانش‌بنیان و افزایش رقم تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌ها تا میزان شش برابر سال جاری در آینده خبر داد و افزود: پیش بینی ما و معاونت علمی این است که در سال آینده انتظار داشته باشیم حدود 3700 طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شود که اگر با همین میزان درخواست بودجه در سال آینده داشته باشیم،‌ با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و طرح‌های نیازمند تسهیلات بالا، سال آینده به میزان 5 تا 6 برابر امسال هزینه‌کرد خواهیم داشت.


کاهش نرخ تسهیلات بانکی از ۱۷ به ۱۴درصد
به گفته سلطانی اخیرا سود تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان از ۱۷ درصد به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است و امسال سعی شده که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم. البته نرخ تسهیلات غیر از ۴درصد قرض الحسنه، ۱۲درصد لیزینگ مابقی از ۱۴ تا ۲۲درصد حساب می شوند.


وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در دولت انجام شد، افزایش سقف سرمایه در گردش از یک میلیارد به دو میلیارد تومان بوده است. همچنین دوران بازگشت یک ساله آن به دو سال افزایش پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه شرکت ها بیشتر خواهان دریافت تسهیلات به صورت قرض الحسنه هستند، افزود: ۶۵درصد شرکت هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری به صندوق معرفی می شوند، شرکت های دانش بنیان نوپا هستند. همچنین ۱۳۰ شرکت از کل ۱۳۳۶ شرکت دانش بنیان معرفی شده از سوی معاونت علمی، میزان درآمدشان در سال بیش از یک میلیارد تومان است و صد شرکت دانش بنیان بیش از ۳۰ پرسنل دارند که این نشان دهنده نوپا بودن ۹۴ درصد این شرکت هاست.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اینکه صندوق نواوری و شکوفایی و معاونت علمی هر دو سعی دارند شرکت‌های بزرگ را توجیه و معرفی کنند، اظهار داشت: امیدواریم تا از این طریق شرکت های بزرگ را به سمت دانش بنیان شدن سوق دهیم.

از میز پذیرش تا دفتر کار شرکت‌های دانش‌بنیان 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از ایجاد میز پذیرش برای هدایت و ارائه راهکار به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از طرح‌های جدیدی صندوق نواوری و شکوفایی خبر داد و گفت: ۲ ماه است که بحث میز پذیرش در صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شده تا از این طریق بتوانیم با شرکت های دانش بنیانی که نوپا نیستند، جلسه ای توجیهی داشته باشیم تا و بتوانیم به شرکت ها در انجام کارهایی که می‌بایست انجام دهند تا برای دریافت تسهیلات صندوق در مسیر صحیح کمک کنیم و به این ترتیب از ایجاد واسطه تسهیلات صندوق جلوگیری خواهد شد.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات برای ایجاد دفتر کار شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: سال آینده با ارائه تسهیلات استقرار دفتر کاربه شرکت‌ها کمک خواهد شد تا بتوانند دفتر کار خود را مستقر کنند.

ساختمان های فناوری در سطح ششهر نمایان می‌شوند
سلطانی با اشاره به ضرورت هویت بخشی به فناوری در بافت اجتماعی و شهری عنوان کرد: باید در کنار ساختمان هایی که هویت‌های تجاری،اداری، صنعتی و... دارند به حضور ساختمان هایی با هویت فناوری در داخل شهرها توجه شود تا دانشجویان و فارغ‌التحیلان ترغیب شوند روزی در یکی از این ساختمان ها مشغول به کار شوند.
ایجاد برج های فناوری در سطح شهرها، از برنامه صندوق در سال های اینده به شمار می رود.


نقش مهم صندوق‌های پژوهش و نوآوری و بانک‌ها 
سلطانی با بیان این که صندوق‌های پژوهش و فناوری بخش عمده‌ای از عاملیت ارائه تسهیلات صندوق را انجام می دهند، به ارائه بیش از 50 درصد اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی توسط صندوق‌های پژوهش فناوری اشاره کرد و افزود: بانک ها به دلیل گستردگی شعبات و امکانات می‌توانند به روند ارائه تسهیلات صندوق کمک کنند و به همین منظور، با بانک هایی که می‌توانند به روند ارائه تسهیلات صندوق کمک‌کننده باشند، 


وی نقش صندوق‌های پژوهش و فناوری در عاملیت صندوق نواوری و شکوفایی را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به اهمیت حضور بانک ها در ارائه تسهیلات افزود: حدود ۷ ماه است که با ۱۲ بانک در تعامل هستیم تا خدماتی به شرکت های دانش بنیان ارائه شود؛ البته سه بانک با صندوق به توافق رسیده اند و سال آینده بانک هایی که با این صندوق همکاری دارند معرفی خواهند شد.


ضرورت گسترش فرهنگ مشارکت 
سلطانی ضمن تأکید بر بهره‌مندی بخش خصوصی از تسهیلات صندوق از راه قانون حمایت ‌از شرکت‌های دانش‌بنیان، گستر فرهنگی شراکت و مشارکت چند سرمایه‌گذار در شرکت‌ها را از ضرورت‌های گسترش شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: فرهنگ مشارکت در سرمایه‌گذاری در کشورمان نیازمند توجه بیش‌تری است و شرکت‌ها خیلی به داشتن شریک تمایل ندارند، اما با توجه به این که طرح‌های بزرگ با تسهیلات کم و ارزان قابل اجرا نخواهند بود، حضور سرمایه‌گذاران و مشارکت آن‌ها در طرح‌های بزرگ ضروری و نیازمند فرهنگ‌سازیست.