شناخت و بررسی سایر اجرام تبدیل به یکی از مهمترین کنجکاوی‌های انسان امروز شده تا برای محقق شدن این هدف ساخت فضاپیما و کاوشگرهای متفاوتی را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سالی که گذشت، رخدادهای فضایی بسیار مهمی به وقوع پیوستند که می توانند به عنوان نقطه عطفی در دانش فضایی محسوب شوند، مانند موفقیت پروژه روزتا و ... اما در سال جاری (سال ۹۴) نیز وقایع فضایی و علمی مهمی رخ خواهند داد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* استفاده از راکت‌های چند بار مصرف در تحقیقات فضایی

شرکت اسپیس ایکس، یکی از شرکت های فضایی است که به انجام کارهای متفاوت در عرصه فضایی شناخته می شود. این شرکت در ساخت و تولید راکت، کاوشگرهای بدون سرنشین یا خودروهای برقی متفاوت و ... فعالیت دارد. این شرکت فضایی به دنبال اجرای پروژه متفاوتی با طرح استفاده از راکت های چند بار مصرف در تحقیقات فضایی است که می تواند هزینه مطالعات فضایی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

موشک فالکون V۱.۱ ۹  تجهیزات لازم برای فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی را حمل می کند. درباره چگونگی کارکرد این طرح باید گفت، راکت ها پس از پرتاب دیگر قادر به بازگشت به زمین نیستند اما شرکت فضایی اسپیس ایکس به دنبال راه حل متفاوتی است تا بتواند راکت ها را بدون هیچ گونه انفجاری روی زمین فرود آورده و در کاوش های بعدی از آنها استفاده کند.

چندی پیش شرکت اسپیس ایکس این طرح را انجام داد و قرار بود این موشک روی کشتی روباتیکی در اقیانوس اطلس فرود آید که دچار مشکل شد و با انفجار موشک این ماموریت به پایان رسید. اما این شرکت تحقیقات بیشتری را برای فرود موفقیت آمیز در سال ۲۰۱۵ میلادی (۹۴) دنبال می کند.

spacex

* کشفیات تازه ای در رابطه با ماده تاریک

برخورد دهنده بزرگ هادرونی LHC در ماه های آتی روشن خواهد شد تا تحقیقات کارشناسان و محققان موسسه تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) ادامه پیدا کند. هدف این بار شتاب دهنده را می توان در کشف نقاط و  ابعاد جدیدی از بوزون هیگز و همینطور شناسایی ماده تاریک دانست.

اما پیش از اینکه بزرگترین و قدرتمندترین شتاب دهنده دنیا یعنی همان برخورد دهنده بزرگ هادرونی روشن شود بایستی اطلاعات جامعی از ابتدای شروع به کار تا پایان این برخورد دهنده جمع آوری شود تا راهگشای محققان باشد.

بوزون هیگز آخرین قطعه از مدل استاندارد است که صحت آن به لحاظ تجربی آزمایش می شود تا این ذره بتواند مدل استاندارد فیزیک را تکمیل کند. در ماه های آتی، محققان بررسی ویژگی های این ذره را آغاز خواهند کرد تا با ابعاد مختلف آن بیشتر آشنا شوند زیرا اکنون نظریه های مختلفی از جمله خطرناک بودن این ذره، عدم وجود بوزون هیگز و ... مطرح شده اند که کارشناسان سرن در گام بعدی تحقیقات خود به دنبال ارائه پاسخ به پارامترهایی مانند جرم، طول عمر و ... این ذره هستند.

البته برای شناخت بهتر این ذره، مدل های تئوری نیز مطرح شده اند. اما هنوز بسیاری از سئوالات در این رابطه بی پاسخ مانده اند. در نتیجه تحقیقات در ماه های آتی و با روشن شدن مجدد برخورد دهنده هادرونی ادامه خواهد داشت.

هاردونی

اما آنچه که اهمیت دارد و با روشن شدن این شتاب دهنده می تواند یافته جدیدی را پیش روی کارشناسان سرن قرار دهد را می توان در جزئیات متفاوتی از ماده تاریک دانست. ماده تاریک یکی از معماهای همیشگی بشریت بوده که انتظار می رود در سال جاری و با راه اندازی مجدد برخورددهنده هادرونی بتوان به این معما نیز پاسخ داد.

* کشف جدیدی از تحقیقات انیشتین

پیشگویی‌ هایی علمی‌ انیشتین در زمان خودش به ‌اندازه‌ ای خنده‌ دار و دقیق بودند که امکان اثبات آنها تا سال‌ ها پس از مرگش به وجود نیامد و اکنون از او به عنوان نابغه ای مثال زدنی یاد می شود. انیشتین در نظریه ای می گوید:« باید امواج جاذبه ای در فضا و زمان جریان داشته باشند. در سالی که گذشت دو آزمایش در این رابطه انجام شد تا بشر بیش از پیش بتواند به تشخیص امواج راه پیدا کند.»

اما در ماه های آینده قرار است ماموریت متفاوتی با نام Lisa Pathfinder در رابطه با یافتن امواج جاذبه ای در فضا آغاز شود.

لیزا

* سردرگمی دانشمندان درباره ماهیت توده ای در اتمسفر مریخ

ستاره شناسان درباره ماهیت یک توده ۲۵۰ کیلومتری در اتمسفر مریخ سردرگم شده اند. این توده های عظیم برای ستاره شناسان و دانشمندان عجیب و سردرگم کننده هستند. این توده ها تاکنون در اطراف اتمسفر مریخ دیده نشده بودند و تحقیقات بیشتری را می طلبند.

تحقیقات ستاره شناسان درباره توده های ابری مریخ با فرستادن فضاپیمای ExoMars Trace Gas به مریخ که قرار است در سال آینده میلادی(سال ۹۴) باشد، تکمیل خواهد شد.

فضا

* توسعه و گسترش طرح هایی مبنی بر فرستادن زیر دریایی به فضا

پس از زمین، تیتان (بزرگترین قمر سیاره زحل) مهمترین عضو منظومه شمسی محسوب می شود. در سال های اخیر، ناسا انبوهی از سیستم های حرکتی را برای توسعه اکتشافات خود در سیارات و اجرام مختلف منظومه شمسی طراحی و ساخته است. ناسا زیر دریایی متفاوتی را برای توسعه این برنامه راهی فضا خواهد کرد.

 این اقیانوس ها مملو از هیدروکربن های مایعی هستند که در قطب های بزرگترین قمر زحل به چشم می خورد. اما قرار است این رویداد مهم فضایی هر سال تکمیل تر شود تا در نهایت و در سال  ۲۰۴۰ میلادی عملیاتی شود.

فضا

*تدوین قوانین مدون و مشخصی برای پرواز پهپادها

پهپادها در سال ۹۳ به حوزه های مختلفی از جمله ادارات پست، رستوران های امریکایی و ... نفوذ کردند اما نفوذ بیش از پیش پهپادها در آسمان مناطق مختلف، دولتمردان این کشور را بر آن داشت تا قوانین بخصوصی را برای پرواز پهپادها تدوین کنند. برای مثال، مقامات پارکی در لندن پرواز هرگونه پهپادی در آسمان این پارک را ممنوع اعلام کردند.

drone

* عکس برداری ناسا از پلوتو

کاوشگر New Horizons ناسا در ماموریتی متفاوت و با نزدیک شدن به سیاره کوتوله پلوتو، عکسبرداری از آن را آغاز کرده است. پلوتو ۲۳۰۰ کیلومتر قطر دارد و از یخ پوشیده شده است. از سال ۲۰۰۶ پلوتو جایگاه خود را به عنوان سیاره از دست داد و اکنون آن را سیاره کوتوله می دانند.

drone