اقتصاد امروز جهان به شدت از وابستگی به منابع زیرزمینی و صنایع دوران صنعتی فاصله گرفته و اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان را به عنوان راهبرد اساسی خود برای رشد و توسعه اقتصادی می داند تجربیات ما دراین زمینه نشان می دهد که از تجاری سازی به عنوان راهبردی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان میتوان استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، اسفندماه سال 93 برگزار شد و شاهنامه علم و فناوری سال گذشته را به خوبی و خوشی پایان بخشید. در این رویداد مهم کشورمان در عرصه اقتصاد دانش بنیان، شرکت های دانش بنیانی حضور داشتند که دستاوردهایشان نه تنها افتخار آمیز بلکه بسیار امیدوارکننده به آینده های روشن علم و فناوری کشور می داد. بنابراین پرداختن به این شرکت ها و دریافتن رموز موفقیت و سربلندی شان می تواند برای دغدغه مندان و صاحبان فناوری، انگیزه و همت مضاعف ایجاد کند.


آریاتیناژن یکی از غرفه‌های حاضر در جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، شرکت دانش‌بنیان که محصول دارویی تیناگراست را به نمایش گذاشته بود. آریاتیناژن در ارزیابی‌های نهایی موفق شد در میان ده برگزیده ملی این جشنواره قرار بگیرد. دکتر مجید شهبازی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در غرفه مشغول توضیح دادن ویژگی‌های محصولات و دستاوردهای شرکتش به بازدید کننده هاست. با حوصله و به دقت توضیح می‌دهد و از سختی‌ها و مشکلات شرکتش می‌گوید. شرکت تحقیقاتی - تولیدی آریا تیناژن در سال 1383 با هدف تولید فراورده های مرتبط با تکنولوژی بالا (hi-tech) در بیوتکنولوژی و زمینه های مرتبط تاسیس شد. رویکرد استراتژیک شرکت طی کردن روند تکاملی به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه ی بیوتکنولوژی در منطقه است. هدف ما استفاده از تخصص خود در تولید محصولاتی ویژه از طریق همکاری های هدفمند به جهت توسعه و پیشرفتی ماندگار در سلامت انسانی است.


* محصولی که به جشنواره آورده‌اید چه ویژگی‌هایی داشت که توانست مخاطبان نمایشگاه را بخود جذب کند؟
داروی فیلگراستیم با نام تجاری تیناگراست در بیماران سرطانی که شیمی درمانی شده اند یا پیوند مغز استخوان انجام داده‌اند سبب افزایش ایمنی درون‌زاد بدن از طریق تکثیرگلبول های سفید نوتروفیل (WBC) می شود. فرمولاسیون ساخت داروهای نوترکیب این شرکت صددرصد مانند نمونه برند اصلی شرکت خارجی آن است و تمام مشخصات فرمولاسیون برند اصلی را دارا است. ما توانستیم دانش تولید این دارو را در یک منطقه دور افتاده و محروم و با حداکثر استانداردهای بین المللی بومی سازی کرده و فرآیند و راندمان دارو را به لحاظ کیفیت و قیمت با برندهای جهانی عرضه و با آنها رقابت کنیم. به لطف خدا و تلاش بی وقفه مجموعه توانسته ایم با توسعه فرآیند ها به میزان قابل قبولی از اهداف چشم انداز فروشمان دست یابیم.


* اقبال بازار و بخش صنعت از محصول تولیدی شرکت شما چطور بوده است؟
این دارو یکی از داروهای ضروری و اصلی برای شیمی درمانی بیماران سرطانی است. برای اثبات کیفیت و حفظ ارزش های انسانی قبل از ورود به بازار مطالعات بالینی دارو را انجام دادیم. نتایج موفق و شفاف این اطمینان را در ما حاصل کرد که با انگیزه فراوان پا به عرصه بگذاریم و تاکنون توانسته ایم استقبال و حمایت بی نظیر پزشکان را به همراه داشته باشیم.


* آقای دکتر شهبازی، با توجه به تجربه حضورتان در عرصه فعالیت دانش‌بنیان، راهکارها و تجربیات شرکت از تجاری سازی تحقیق و پژوهش چه می تواند باشد؟
به نظر من مسیر توسعه در هر جامعه ای شامل تحول کمیت و کیفیت ارزش افزوده اقتصادی است که منجر به افزایش بهره وری و درآمد سرانه می شود. اقتصاد امروز جهان به شدت از وابستگی به منابع زیرزمینی و صنایع دوران صنعتی فاصله گرفته و اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان را به عنوان راهبرد اساسی خود برای رشد و توسعه اقتصادی می داند تجربیات ما دراین زمینه نشان می دهد که از تجاری سازی به عنوان راهبردی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان میتوان استفاده کرد.


* آقای دکتر جشنواره علم تا عمل و تاثیرگذاری در روند شتاب گیری تجاری سازی محصولات شرکت های فناور و دانش بنیان را چطور ارزیابی کردید؟
برگزاری چنین جشنواره ای با به تصویر کشیدن توان فناوری استان های مختلف در اقتصاد دانش بنیان در زمینه تجاری‌سازی فناوری ها و بهره‌برداری اقتصادی از این پیشرفتها، کمک شایانی خواهد کرد و سبب انگیزش جوانان و نخبگان مستعد کشور در راستای شکل گیری اقتصاد ملی خواهد شد.


* آقای دکتر شرکت شما در تهران واقع شده و بالطبع از بسیاری از امکانات پایتخت و مرکز برخوردار بوده‌اید؟ به نظرتان لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌هایی که از تمرکز شهری و پایتخت دور هستند چیست؟ 
برگزاری دوره های آموزشی نحوه ثبت شرکت های داخلی و خارجی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی با همکاری ادارات کل امور اقتصادی و دارایی و ثبت شرکت ها با هدف ارتقاء و بهبود فضای کسب و کار در استانها و همچنین حضور و حمایت اعضای اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی،خانه صنعت و معدن، اتاق تعاون، انجمن مدیران صنایع و انجمن کارآفرینان میتواند کمک ارزشمندی برای اقتصاد دانش بنیان استان های کشور باشد.


* در پایان چه پیشنهادی برای برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل و تاثیرگذاری بیشتر آن دارید؟
اول به عوامل اجرایی جشنواره خسته نباشید و خداقوت می‌گویم که توانستند جشنواره را به این خوبی هدایت و برگزار کنند. پیشنهاد می شود پوشش رسانه ای و مصاحبه های خبری منسجم تری از جشنواره های آتی به عمل بیاید. پوش رسانه‌ای به شناخته شدن هرچه بهتر این محصولات، کیفیت محصولات داخلی و اقتصاد کشور کمک کننده خواهد بود. فکر می‌کنم اگر زمانبندی فراخوان و اعلام جشنواره با یک برنامه‌ریزی بهتر می‌تواند به شکلی باشد که شرکت ها بتوانند با هماهنگی و آمادگی بیشتر و بهتری حضور پیدا کنند.