ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی طی سالی که پشت سر گذاشتیم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه وجود خلاءهایی در حوزه دریا و دریا نوردی و تأثیر گذاری بر تجارب بین‌المللی شکل گرفت تا بتواند با مد نظر گرفتن توسعه فناوری در کشور صنعت دریایی را رونق بخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سال 93 اوج هم افزایی و هم‌راستایی فعالیت های صنایع دریایی و دریانوردی بود و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با تدوین برنامه راهبردی ستاد صنایع دریایی توانست بستر پیشرفت صنایع دریایی و افزایش سهم ایران از اقتصاد دریا را فراهم سازد و در طول فعالیت یک ساله‌اش شاهد شکوفایی در ابعاد مختلف چه از بعد تولیدات مورد نیاز صنعتی دریایی و چه از بعد پژوهش فعالیت های دریایی و کشف نهفته‌هایی موجود در دریا بودیم.

اقدامات ستاد در روزهای نخست

دبیرخانه ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بلافاصله پس از تأسیس، اقدام به برنامه‌ریزی عملیاتی دقیق و تشکیل ساختاری منسجم برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای دریایی کشور کرد و با ایجاد شبکه ارتباطی ماتریسی به دنبال ایجاد ارتباط قوی بین کمیته‌های تخصصی و فعالیت‌های حمایتی خود از قبیل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از برگزاری همایش، سمینار و کارگاه‌ها، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در تمام حوزه‌های دریایی کشور بوده است.

جلسات هم‌اندیشی با متخصصین، صاحب‌نظران و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی کشور با عناوین مختلفی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دعوت ستاد و به منظور هم اندیشی برای تصمیم سازی در تدوین برنامه عملیاتی ستاد، برگزار شد که از جمله این جلسات می‌توان به مواردی همچون. جلسه هم اندیشی با اساتید دانشگاه‌ها، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی با تشکل های دریایی کشور، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی، و جلسه هم‌اندیشی و نیازسنجی فعالان حوزه کشتی سازی کشور، اشاره کرد.

جلسه هم اندیشی و نیازسنجی فعالان حوزه فراساحلی و ساحلی، جلسه هم اندیشی مدیران پژوهش و فناوری ارگان های دریایی کشور، جلسه هم اندیشی و نیازسنجی با خبرگزاری‌ها و خبرنگاران فعال دریایی و پیگیری مراحل تدوین و تصویب سند توسعه دریایی کشور از دیگر جلسات هم اندیشی با متخصصان و صاحب نظران و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان های دریایی کشور بود که باید به آن توجه کرد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مأموریت پیدا کرد که پیش‌نویس «سند ملی توسعه دریایی کشور» را تدوین کند. البته این مأموریت به کانون هماهنگی دانش و صنعت صنایع دریایی که نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود، داده شد تا با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با استفاده از همه تجارب کشور، سند مذکور و کلیه مستندات مربوطه را تهیه و به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند. هم اکنون پیش‌نویس سند آماده شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
ستاد نیز وظیفه دارد با تشکیل جلسات مختلف هم اندیشی با سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی مختلف، پیگیری‌های لازم را نسبت به ایجاد هم افزایی و برطرف ساختن ایرادات سند صورت دهد.

چیدمان پازل فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه دریا از مدارس مورد بررسی قرار گرفت

با در نظر گرفتن این موضوع که توجه به آموزش پایه، نیاز امروز متخصصین دریایی است ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با در نظر گرفتن این موضوع که افراد در سطوح بالاتر دارای آموزش‌های پایه‌ای غلط در حوزه دریا هستند و همچنین حوزه دریایی مساله¬ای است که باید با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ باشد، لذا نیاز آموزش درست و صحیح به صورت اساسی و پایه ای را احساس کردند و در جهت رفع این نیاز بر آن شدند تا این مشکل از پایه و از مقطع دانش آموزی برطرف گردد لذا در جهت رفع این نیاز بر گزاری جشنواره دانش آموزی دریا در جهت تسهیل این هدف کارساز بود.

در پی در ارزیابی صورت گرفته در جلسات مختلف ارگان‌های دریایی، در سال گذشته و بحث در خصوص مشکلات پیش رو آموزش‌های پایه ای غلط در حوزه دریا و مسائلی از این قبیل به این نتیجه رسیدند که حوزه دریایی مسئله ای است که باید با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ باشد، اگر در هرکدام از آموزش‌ها تداخلی صورت گیرد در آینده برای متخصصین مشکل ایجاد می‌کند، بر این اساس این ستاد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در جهت رفع مشکلات پایه‌ای اقدام به برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی دریا کرد.

جشنواره دانش‌آموزی تکه ای از پازل فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه دریا محسوب می‌شود که با توجه به گستره وسیع آن به‌عنوان روشی مناسب برای رساندن پیام دریا انتخاب شده است، لازم به ذکر است

این جشنواره در دوره‌های (ابتدایی اول، ابتدایی دوم، متوسطه اول، متوسطه دوم) انتخاب و در جشنواره پایانی که در دهه سوم مهر ماه 94 برگزار خواهد شد و همچنین از شرکت‌کنندگان با حضور معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهوری معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش و برگزار می‌شود، با لوح تقدیر و جوایز نفیسی تجلیل به عمل خواهد آمد.

اجرای سومین دوره مسابقات شناورهای هوشمند در سال 93

برگزاری سومین دوره مسابقات شناورهای هوشمند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین رخدادهای مهم سال گذشته بود چرا که اهمیت به حوزه دریا مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست و ایشان توسعه حوزه دریا را مورد تأکید خود قرار داده‌اند، لذا در سالی که گذشت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی برای تعالی فعالیت‌ها در حوزه دریایی علاوه بر عملکرد تخصصی برافزایش اطلاع‌رسانی و آگاهی برآمدند تا مورد دغدغه مسئولان کشور واقع شود.

سومین دوره مسابقات شناورهای هوشمند در چهار آیتم مانور RC، سرعت هوشمند، مانور هوشمند و سرعت RC از 29 مهرماه تا یکم آبان ماه 1393 و به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به میزبانی دریاچه پارک ارم تهران برگزار شد. در این مسابقات تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در دو کلاس شناورهای کنترلی و شناورهای هوشمند حضور داشتند

در این مسابقات تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در دو کلاس شناورهای کنترلی و شناورهای هوشمند برگزار شد و درنهایت از برگزیدگان سومین دوره مسابقات شناورهای هوشمند توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور فعالان حوزه دریا تقدیر شد.