پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، نرم‌افزاری را برای تقویت توانمندی‌های مغزی توسعه داده‌اند که به گفته آنها می‌تواند پس از دو ماه تمرین، برخی عملکردهای مغز را در سالمندان تا چهار برابر تقویت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سالمندی علاوه بر کاهش توانمندی‌های جسمی به تحلیل رفتن توانمندی‌های مغزی نیز می‌انجامد که عوارض آن به صورت بیماری‌هایی از قبیل فراموشی ظاهر می‌شود.

به گفته کارشناسان مغز را نیز می‌توان همانند عضلات با تمرینات توانبخشی در مقابل برخی از این بیماری‌ها تقویت کرد. این کاری است که پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردند تا با طراحی یک نرم‌افزار بومی انجام دهند.

مریم هویت طلب، سرپرست پروژه ذهن ورز شریف ضمن تاکید بر تاثیرات مثبت تمرین دادن مغز در بهبود عملکرد آن می‌گوید:« مغز نیز مانند عضلات با تمرین تقویت می‌شود و «ذهن ورز شریف» در واقع مجموعه بازی‌هایی هست که به صورت علمی هدفمند و با توجه به ویژگی‌های افراد سالمند طراحی شده تا افراد با انجام دادن این بازی‌ها بازیابی مهارتهای از دست رفته خود بپردازند.»

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه می‌افزاید:« این مجموعه شامل چهار بازی است که به طور هدفمند برای تقویت چهار توانمندی مغز به کار می‌رود، تقویت حافظه کوتاه مدت، سرعت عمل و انعطاف پذیری.»

هم‌اکنون بازی‌های بسیاری برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده که ادعای تقویت مغز را دارند اما بنا به گفته پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف، تنها تعداد کمی از این بازی‌ها پایه و اساس علمی دارند. نرم افزاری که طی این پروژه تولید شده است یک الگوی ورزشی برای تقویت حافظه، تمرکز، انعطاف پذیری و سرعت عملکرد مغز افراد است.

برای رسیدن به این هدف از چهار بازی استفاده شده است. یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار قابلیت تشخیص سن حدودی مغز فرد بر اساس نتایج او در هر یک از این بازی‌ها می‌باشد. برای تشخیص سن مغز از داده‌های آماری و مدل‌های ریاضی و نتایج بازی و عملکرد افراد ایرانی استفاده شده است.

هویت طلب در این رابطه می‌گوید:«از نتایج اماری جامعه 100 نفره کاربر ایرانی که درمدت دو سال جمع آوری شد برای مدلسازی سن بهره جستیم.» وی همچنین در خصوص سایر ویژگی‌های بومی ذهن ورز شریف می‌گوید:« طراحی شکل و ترکیب بازی‌ها براساس ویژگی‌های سالمندان انجام شده است به گونه ای که نیاز به عینک یا دانستن مهارت خاصی برای استفاده و بکارگیری ذهن ورز شریف ندارند.»

نتایج آزمایش دو ماهه بر روی سالمندان نشان می‌دهد، انجام تمرینات مغزی توسط ذهن ورز شریف تاثیرات شگرفی بر روی بهبود توانمندی‌های مغزی آنها داشته است.

سرپرست پروژه ذهن ورز شریف در این زمینه می‌گوید:« در بازی اعداد که برای حافظه کوتاه مدت طراحی شده در افراد بالای 55 سال تا چهار برابر پیشرفت مشاهده گردیده است . دربازی کلمات که برای حافظه پویا طراحی شده پیشرفت 72 درصد در بازی سرعت عمل 36 درصد و در انعطاف پذیری که چند نوع فعالیت را همزمان دربرمی‌گیرد و بازی پیچیده‌تری است ۲۱ درصد پیشرفت حاصل شده است.»

هویت طلب در ادامه به آثار این بهبودها در زندگی روزمره افراد اشاره کرده و می‌گوید:« چهار تا شش هفته پس از آغاز آزمایش‌ها افراد اعلام می‌کرند که برخلاف گذشته می‌توانند شماره تلفن ها را به راحتی به خاطر بسپارند همچنین افرادی که یک روز در میان بازی ها را انجام می‌دادند بعد از شش تا هشت هفته به طور کلی زندگی اجتماعی بهتری را تجربه می‌کردند و از احساس نشاط پویاتری برخوردار بودند.»

وی همچنین استفاده مستمر از ذهن ورز شریف را در بهبود عملکرد مغزی جوانان نیز موثر دانسته و می‌گوید:« نتایج شهودی برای سالمندان بهتراست چون آنان یک نقصان شدیدی دارند و با انجام تمرینات عملا به مغز توان مجدد میبخشند ولی در مورد جوانها که دچار نقصان حافظه نیستند فقط این کار سرعت یافتن اطلاعات ذخیره شده درمغز بهتر می‌شود.»

گفتنی است، نرم افزار ابداعی توسط گروه توانبخشی دانشگاه صنعتی شریف در دسترس همگان قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت www.zehnvarz-sharif.com به رایگان از آن استفاده کنند.

به گفته سرپرست پرو‌ژه، اهمیت شاخص این ورزش ذهنی در ایجاد ارتباط بین نرونها و فعال و زنده نگاه داشتن آنهاست که به روشنی می‌تواند از شروع بیماری‌های آلزایمر جلو گیری کند.