طرح سیستم اشتراک هوشمند دوچرخه، که هم اکنون در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است در پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل از جمله طرح های برگزیده استانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان شتاب الکترونیک سپاهان که این طرح دانشی را به تجاری سازی رسانده‌اند توضیح داد: در سیستم هوشمند دوچرخه اعضا می‌توانند از کارت های RF ID موجود در سیستم حمل و نقل عمومی هر شهر یا کارت های الکترونیکی هتل‌ها استفاده کنند.

وی همچنین بیان کرد: این کارت‌ها رجیستر می‌شود و هر کارت یک کد عبور پیدا می‌کند. به این صورت که وقتی که یک کارت به یک ایستگاه هوشمند متصل می‌شود، اطلاعات آن مورد شناسایی قرار می گیرد.

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه، توضیح داد: وقتی که اطلاعات شناسایی و بدهی مراجعه کننده مشخص شد، می‌تواند رمز عبور خود را بزند. رمز کارت به این علت تعبیه شده است که اگر کارت گم شد، شخص دیگری نتواند از اعتبار آن استفاده کند. نکته دیگر این که ایستگاه طراحی شده، این قابلیت را دارد که برای هر دوچرخه قفل مکانیزه تعریف شود.

وی افزود: به این صورت که پس از تأیید رمز، اگر شماره دوچرخه را بزنند، قفل به صورت هوشمند باز می‌شود و می‌توانند از دوچرخه در هر جای دیگری استفاده کنند. این سیستم به صورت آنلاین است و در سرور (server) مشخص می شود کدام کاربرد، در چه تاریخ و چه ساعتی دوچرخه گرفته است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان استان فعال در استان اصفهان، درباره دیگر کارایی های این سیستم هوشمند عنوان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت و با کلمه عبوری که دارند، گزارشی از فعالیت های انجام شده اخذ کنند و مطلع شوند که در بازه های زمانی مختلف چه مقدار از دوچرخه استفاده کرده‌اند. پس از آنکه کار شخص با دوچرخه تمام شد می‌تواند آن را به هر ایستگاه دیگر تحویل دهند.

وی درباره فواید دیگر این طرح بیان کرد: با استفاده از آن دیگر نیازی به جایگاه مخصوص دوچرخه توسط اتاقک و محافظ نیست. چون این قفل‌ها به صورت هوشمند استفاده شده و با استفاده از کارت الکترونیک ردیابی می‌شود. هزینه این روش به نسبت کانکس‌ها خیلی کمتر استو چون دیگر به نگهبان نیاز ندارد. در 24 ساعت شبانه روز مردم می‌توانند از دوچرخه استفاده کنند و تعطیلی ندارد.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان معتقد است، با استفاده از این دستگاه دسترسی مردم به دوچرخه بسیار ساده تر شده است. کاربری آن برای شهرداری‌ها، هتل‌ها، مراکز تفریحی، شهرک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره است.

به گفته وی، در کشورهای دیگر از سیستم هوشمند دوچرخه به فراوانی استفاده می‌شود. اما کاری که ما در ایران انجام دادیم به صورت کاملاً بومی و بر اساس دانش این شرکت دانش بنیان است. ما حتی نمونه ای از موارد خارجی نداشتیم تا از روی آن دستگاه را طراحی کنیم. با این وجود دستگاهی که تولید کرده‌ایم کاملاً سازگار با فرهنگ ما است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شتاب الکترونیک سپاهان توضیح داد: زیرساخت فناوری ما از کشورهای خارجی متفاوت است. کشورهای خارجی این ارتباط را با استفاده از فیبر نوری انجام می‌دهند، اما ما از این امکانات برخوردار نیستیم. ما توانستیم در راستای شهر الکترونیک، دانش استفاده از ایستگاه هوشمند را ایجاد کنیم. البته ما چند گام از شهر الکترونیک کشورهای غربی عقب تر هستیم. اما این گامی برای رسیدن هرچه سریع تر به شهر الکترونیک است.

وی با اشاره به تجاری شدن این طرح بیان کرد: خوشبختانه شهرداری اصفهان حامی و نخستین طرف قرارداد ما بوده است. 10 ایستگاه پیش فروش شده است که در آغاز سال 94 آنها را نصب خواهیم کرد. نخستین ایستگاه هم، هم اکنون در میدان امام اصفهان نصب است.