محققان آمریکایی از ابداع یک باتری ارزان، منعطف و ماندگار از جنس آلومینیوم برای استفاده در تلفن‌های همراه هوشمند خبر داده‌اند که می‌تواند زمان شارژ را به یک دقیقه برساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان دانشگاه استنفورد اظهار کرده‌اند که باتری جدید آلومینیوم یونی آن‌ها از پتانسیل جایگزینی با باتری‌های لیتیوم یونی برخوردار است که در حال حاضر در میلیون‌ها لپ‌تاپ و تلفن همراه مورد استفاده هستند.

این باتری جدید علاوه بر شارژ بسیار سریعتر از باتری‌های لیتیوم یونی که اغلب آتش می‌گیرند، ایمن‌تر است.

محققان تاکنون تلاش‌های زیادی صورت داده‌اند اما نتوانسته‌اند باتری از جنس فلز سبک و نسبتا ارزان آلومینیوم تولید کنند که از ظرفیت شارژ بالایی نیز برخوردار است.

محققان دانشگاه استنفورد به رهبری هونگیجه دای، استاد شیمی این دانشگاه در کالیفرنیا توانستند با کشف اتفاقی این امر که گرافیت، شریک خوبی برای آلومینیوم است، این دستاورد را حاصل کنند.

آلومینیوم در یک پیش‌ساخت به عنوان آنود شارژ منفی مورد استفاده قرار گرفت و گرافیت نیز به ارائه ماده کاتود شارژ مثبت پرداخت. به گفته محققان، باتری آلومینیومی پیش‌ساخت توانست طی یک دقیقه شارژ شود.

در حالی که باتری‌های لیتیوم یونی تنها حدود 1000 بار چرخه دوام می‌آورند، باتری جدید آلومینیومی توانست پس از 7500 چرخه بدون از دست دادن ظرفیت، دوام بیاورد. از دیگر ویژگی‌های این باتری همچنین می‌توان به قابلیت خم و تا شدن آن اشاره کرد.

همچنین از باتری‌های آلومینیومی بزرگتر می‌توان برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر در شبکه‌های برق استفاده کرد.

نتایج این دستاورد در مجله نیچر منتشر شده است.