پست کمپکت 20 /63 کیلوولت برق با قدرت 15 مگا ولت آمپر برای نخستین بار در دنیا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی، تولید و مورد بهره برداری کامل قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدباقر سوزن‌چی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان ترانسفو با اشاره به طراحی این طرح بر اساس نیاز کشور اظهار کرد: پست کمپکت فوق توزیع تمام ایرانی با قدرت 15 مگا ولت آمپر، بر اساس نیاز صنعت برق کشور طراحی شده است و همچنین با حمایت های صورت گرفته از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو در سطح استانی و با تعامل با شرکت برق منطقه ای خراسان به نتیجه رسیده است.

وی همچنین افزود: مرحله مطالعاتی و تحقیقاتی این پست برق فوق توزیع از هفت سال پیش آغاز شده و از یک سال گذشته در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

صادرات بر اساس نیاز کشورهای همسایه این فعال فناور با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به پست کمپکت فوق توزیع گفت: به دلیل نیاز کشورهای همسایه و شرایط خاص اقلیمی آنها نیاز به پست مذکور مشاهده میشود لذا در جهت برطرف کردن این نیاز در صدد ایجاد بازارهای داخلی و بین المللی هستیم و این مسئله یکی از اهداف پیش رو این شرکت فناور است.

وی با تاکید بر کاهش چشم گیر هزینه ها بیان کرد: در این طرح مساحت زمین مورد نیاز جهت احداث پست 63/20 کیلو ولت به یک دهم کاهش می یابد که این امر در مراکز پر تراکم شهری در شهرهای بزرگ باعث کاهش بسیار چشمگیری در هزینه احداث پستهای فشار قوی است.

مدیر عامل شرکت" کیان ترانسفو" افزود: همچنین با توجه به نصب آن در مناطق شهری این طرح بسیار متناسب با مبلمان شهری و نیز دارای ایمنی بسیار بالا است.

نخبه پروری و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌های بنام سوزنچی با اشاره به میزان اشتغال زایی شرکت به خصوص در مبحث نخبه گفت: شرکت " کیان ترانسفو" با برقرار کردن رابطه نزدیک با دانشگاه‌های بنامی همچون صنعتی شریف و فردوسی مشهد سعی بر آن داشته تا با جذب نیرو از این دانشگاه‌ها در زمینه جذب نبروهای نخبه فعالیت داشته باشد تا با نخبه پروری به تبدیل علم به پژوهش بیش از پیش به فعالیت بپردازد.

وی همچنین در خصوص حضور فعال در بازار داخلی بیان کرد: شرکت" کیان ترانسفو" با به دست گرفتن
بازار داخلی محصولات خود و همچنین بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی توانسته است واردات را در کشور در زمینه محصولات تولیدی خود به حداقل برساند و قیمت محصولات خارجی با ورود ما به بازار داخلی به حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

این فعال حوزه فناور همچنین افزود: باید توجه داشت تمام هزینه‌های ساخت و تولید این دستگاه از اعتبارات داخلی و همچنین حمایت صندوق نو آوری و شکوفایی بوده است؛ با این حال از ما خواسته‌اند اول استاندارد دستگاه سنجیده شود؛ گرچه استانداردسازی عملی مفید است اما باید توجه داشت این دستگاه به‌تازگی تولید شده و هنوز به مرحله استانداردسازی نرسیده است.

سوزنچی در این راستا ادامه داد: علاوه بر کاهش هزینه، از مزایای دیگر این طرح کاهش تلفات انرژی، ایمنی بالا، سهولت و سرعت نصب و راه اندازی،کاهش تاثیر پذیری آلودگی های محیطی و تناسب با مبلمان شهری است.

مدیر عامل این شرکت فناور با اشاره به استقبال وزارت نیرو از پروژه پست کمپکت فوق توزیع گفت: با توجه به استقبال وزارت نیرو از پروژه مذکور به صورت رسمی پست مذکور توسط مقام محترم وزارت نیرواستاندار محترم خراسان رضوی و رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در تاریخ 10/1/94 افتتاح شد.

وی در پایان با اشاره به حمایت های مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این شرکت دانش بنیان در جهت تبدیل کردن علم به پژوهش و رفع نیاز کشور و عدم وابستگی به خارج به تولید محصولات داخلی پرداخت و در این زمینه دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت نیرو شرکت توانیر،برق منطقه ای خراسان و صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت های خود در این راستا با ما همگام شدند و با در اختیار دادن تسهیلات و همچنین حمایتهای خود ما را در این راه یاری رسانند.