رییس جمهوری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: امروز به جهانیان می گوییم مسیر اعتدال، منطق مذاکره، صلح، آرامش، کرامت انسانها و ثبات منطقه بر افراطی گری، منطق زور و خشونت و تحریم غلبه کرد و پیروز شد.

به گزارش پایگاه پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم که سخنانش با تشویق پی در پی حاضران همراه بود ، با اشاره به اینکه منطق و اعتدال ایران بر افراط گرایی پیروز شد ، گفت: ایران هیچ توافقی را امضا نمی کند مگر اینکه تمام تحریمهای اقتصادی در همان روز ، لغو شوند.

* تفاهم هسته ای به نفع همگان است

رییس جمهوری تفاهم هسته ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان دانست و با تاکید بر اینکه این تفاهم به نفع همگان است ، گفت: ایران دست دوستی خود را به سمت همه کشورهایی که می خواهند در چارچوب احترام و منافع مشترک کار کنند ، دراز می کند .

*دنبال شکست و باخت کسی در مذاکرات هسته ای نیستیم

دکتر روحانی با اشاره به اینکه هر جایی که ملت ایران اراده کرد کاری انجام دهد ، موافقت و یا مخالفت قدرتهای دنیا ، تاثیری در تحقق این اراده نداشت، افزود: ما در عین حال دنبال شکست و باخت کسی در مذاکرات هسته ای نیستیم، ما دنبال احقاق حقوق خود و دنبال مذاکرات برد - برد به نفع منطقه و جهان هستیم .

*از فناوری صلح آمیز هسته ای دست برنمی داریم

رییس جمهوری اظهارداشت: اگر دنبال این باشید که ملت ایران را از توسعه و اقتدار ملی بازدارید، تا ابد نخواهید توانست . ملت ایران در مسیر توسعه علمی راه خود را ادامه می دهد و ما از فناوری صلح آمیز هسته ای دست برنمی داریم.

*اقتدار علمی و اقتدار سیاسی، اقتدار بزرگ ملی ما را آفریده اند

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده ، گفت: امروز روزی است که دانشمندان هسته ای ایران یعنی اقتدار علمی و سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما یعنی اقتدار سیاسی ، در کنار هم قرار گرفته اند و اقتدار بزرگ ملی ما را آفریده اند.

*اعتدال و مذاکره بر تحریم، افراطی گری و خشونت پیروز شد

رییس جمهوری اظهارداشت: امروز به جهانیان می گوییم مسیر اعتدال ، منطق مذاکره ، صلح ، آرامش ، کرامت انسانها و ثبات منطقه بر افراطی گری ، منطق زور و خشونت و تحریم غلبه کرد و پیروز شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دنیا امروز مسیر تکریم ملت را شروع کرده و مسیر تحریم ، فشار و تهدید را قدم به قدم درحال کنار گذاشتن است، تصریح کرد: ما هیچگاه نمی خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست دهیم.

*مسیر عزت و اقتدار کشور با قوت ادامه می یابد

رییس جمهوری با تقدیر از تلاش‌های دانشمندان و متخصصین هسته‌ای و تیم‌مذاکره‌کننده کشورمان، گفت: ملت ایران و دانشمندان کشورمان، از ابتدا مسیر عزت و اقتدار را انتخاب کردند و این مسیر را با قوت ادامه داده و ادامه خواهند داد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اگر زمانی که به دنیا اعلام کردیم که به سوخت و فناوری غنی‌سازی نیاز داریم، این فناوری را در اختیار ما قرار می‌دادند شاید هیچگاه بحث‌های امروز پیش نمی‌آمد منتها آنها چنین مطرح کردند که نه تنها این فناوری را نمی‌دهند، بلکه نخواهند گذاشت ملت ایران به غنی‌سازی برسد و این حرفی بود که ملت ما زیر بار آن نرفت.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر امروز هم قدرتهای جهانی در هر نوع فناوری برای توسعه بخواهند بر خلاف مقررات بین‌المللی با منطق زور در برابر ملت ایران قرار بگیرند، تردید ندارم که در برابر اراده ملت ایران شکست خواهند خورد. همانطوری که در دوران دفاع مقدس ، تمامی قدرت‌ها در کنار صدام و صدامیان قرار گرفتند و در برابر ایستادگی، ایمان و اراده ملت ایران شکست خوردند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی نه در برابر رژیم بعث عراق بلکه در برابر تمام حامیان آن در شرق و غرب عالم پیروز شد و اجازه نداد که حتی یک میلیمتر از خاک کشورش در اشغال بماند.

دکتر روحانی با بیان اینکه تعدادی زورگو و زورمند در دنیا در برابر فناوری صلح‌آمیز هسته‌ ایران قرار گرفتند، اظهار داشت: اکثریت قاطع کشورهای جهان با فکر و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همراه بوده و در مجامع مختلف به آن اذعان کردند اما یک تعداد زورمند که تصور می‌کنند منطق زور آنها در دنیا حاکم است، ‌تلاش داشتند تا ملت ایران را در برابر خواست و اراده خود تسلیم کنند.

*پیروزی بزرگ ما در مذاکرات اعتراف به تسلیم ناپذیری ملت ایران بود

رییس جمهوری با اشاره به دستاوردهای بزرگ مذاکرات هسته‌ای کشورمان، گفت: آنچه در این مذاکرات به دست آمد این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده باشد، بلکه آنچه در طول حدود 16 ماه گذشته با تلاش پیگیر به دست آمده است، همان است که رییس‌ جمهور آمریکا به آن اذعان کرد و آن اینکه به این نتیجه رسیده‌اند که ملت ایران در برابر زور، فشار و تحریم، تسلیم نمی‌شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: پیروزی بزرگ ما آن است که بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رییس‌ جمهور این کشور این واقعیت را مورد اذعان قرار می‌دهد و این به معنای پیروزی ملت ایران در مسیر خود است.

دکتر روحانی اضافه کرد: رییس‌ جمهور آمریکا اعتراف کرد که ماهیت نظام ایران که نظام مردم‌سالاری دینی است قابل تغییر نیست و امروز ایران به عنوان کشور تأثیرگذار در منطقه شناخته می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستادگی و مقاومت بکند، پیروز خواهد بود.

رییس جمهوری با اشاره به ایستادگی و مقاومت ملت ایران در 14 سال گذشته یعنی از سال 81 تا 94، گفت: امروز به اعتقاد من روزی است که دانمشندان هسته‌ای ما یعنی اقتدار ملی و سرداران بزرگ خط دیپلماسی یعنی اقتدار سیاسی در کنار هم قرار گرفته و این دو اقتدار، اقتدار بزرگ ملی ما را خلق کرده است.

دکتر روحانی خطاب به جهانیان تصریح کرد: جهانیان بدانند که مسیر اعتدال، منطق، مذاکره، صلح، آرامش، کرامت انسان‌ها و ثبات منطقه بر افراطی‌گری و منطق زور، خشونت و تحریم غلبه کرده و پیروز شده و این موضوعی است که به روشنی قابل مشاهده است.

رییس جمهوری تأکید کرد: در دنیایی قرار داریم که مذاکرات برد - باخت دوام ندارد و آنچه باقی خواهد ماند مذاکرات برد - برد است.

*ایران هرگز به دنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود

دکتر روحانی با اشاره به اینکه 1+5 چنین مطرح می‌کند که در مذاکرات کاری خواهد کرد که ایران سلاح اتمی نسازد، اظهار داشت: ایران از ابتدا به دنبال سلاح اتمی نبوده، امروز هم نیست، فردا هم نخواهد بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر ملت ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی بود، بی‌تردید ساخت سلاح شیمیایی که به مراتب آسان‌تر از سلاح اتمی است را دنبال می‌کرد در حالی که ما قربانی سلاح شیمیایی بودیم، اما مقابله به مثل نکردیم و به دنبال ساخت سلاح شیمیایی نرفتیم، بلکه در مقابل به معاهده منع تولید تسلیحات شیمیایی پیوستیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: بالاترین دلیل ملت ایران برای عدم تولید سلاح‌های کشتار جمعی، فتوای رهبر معظم انقلاب است که رییس‌ جمهور آمریکا هم به این فتوا استناد می‌کند. این فتوا نشان می‌دهد که ملت ایران از لحاظ اعتقادی، دینی و مذهبی به دنبال اینگونه سلاح‌ها نیست.

*تا ابد نمی توانند ملت ایران را از اراده، توسعه و اقتدار ملی باز دارند

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر 1+5 به دنبال این بودند که ملت ایران را از اراده، توسعه و اقتدار ملی باز دارند امروز به وضوح مشاهده کردند که نتوانستند تا ابد هم نخواهند توانست این هدف خود را محقق سازند و ملت ایران در مسیر توسعه علمی، راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

*از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست بر نخواهیم داشت

دکتر روحانی گفت: مذاکره‌کنندگان توانمند ، شجاع و غیور ما در صدها جلسه صراحتاً اعلام کرده‌اند که از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست بر نخواهیم داشت و غنی‌سازی در نطنز ادامه خواهد یافت و بیش از هزار سانتیریفیوژ در فردو مستقر بوده و باقی خواهد ماند و در اراک نیز یک رآکتور آب سنگین برای مصارف پزشکی خواهیم داشت و تحقیق و توسعه را مطابق اهداف ملی خود ادامه خواهیم داد.

* توافقی را امضا نمی کنیم مگر اینکه در اولین روز اجرا تحریمهای اقتصادی لغو شود

رییس جمهوری تصریح کرد: هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی لغو شود.

*اراده ملت ایران و رهبری انقلاب پیروز میدان بوده و خواهد بود

دکتر روحانی گفت: دولت در مسیری که ملت ایران ترسیم کرده و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش کرده و به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد و مدعی نیستیم که در این راه دولت پیروز میدان بوده و خواهد بود، بلکه بر این باور هستیم که اراده ملت ایران و رهبری انقلاب است که پیروز میدان بوده و پیروز خواهد بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: دولت به عنوان خادم مردم و تیم مذاکره‌کننده به عنوان شخصیت‌هایی که خود را از طرف مردم مأمور می‌دانند، تلاش خود را برای تحقق حقوق ملت انجام داده و این را تا آخر ادامه خواهند داد و بی‌تردید ملت ایران قدردان خادمان و سربازان فداکار خود است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت این مسیر را تا موفقیت نهایی ادامه خواهد داد، تصریح کرد: امروز در لوزان یک گام بسیار بزرگ به پیش برداشته شده و گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: امروز همه تیم مذاکره‌کننده و همه آنهایی که حمایت و پشتیبانی می‌کنند و همه کسانی که این مسیر را تا امروز هموار کردند از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و تمامی نیروها و دستگاه‌ها بویژه نیروهای مسلح که باعث اقتدار کشور هستند، منسجم و یکپارچه بوده و خواهیم بود.

دکتر روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و تجلیل از فداکاری آنان و تمام دانشمندان کشورمان، گفت: دستاوردهای کشورمان در عرصه پزشکی، صنعت و رشد توسعه کشور نشان می‌دهد که دانشمندان بزرگ کشورمان راه شهدا را با شجاعت و قدرت ادامه خواهند داد.

رییس جمهوری با اشاره به اقدامات غیرانسانی برخی از قدرت‌ها علیه ملت ایران، خطاب به آنان گفت: چرا دانشمندان ما را به شهادت رساندید و ملت ایران را مورد تحریم دارو و گندم قرار دادید و بر پول بانکی و گردش مالی این ملت محدودیت ایجاد کردید. شما با اینگونه اقدامات، کارهای غیرانسانی کردید و مسیرتان ناصحیح بود. چنین تصور می‌کردید با تحریم غیرقانونی و غلط می‌توانید ملت بزرگ ، تاریخ‌ساز و فرهنگ ساز ایران را تسلیم کنید در حالی که اشتباه بزرگی مرتکب شدید.

*هیچ ملتی با بمباران تسلیم نمی‌شود

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای منطقه را به دوستی و برادری و احترام به حقوق ملت‌ها دعوت کرد و گفت: هیچ ملتی با بمباران تسلیم نمی‌شود، بیایید به حقوق ملت‌‌ها احترام بگذارید و کودکان بی‌گناه را نکشید. بدون تردید با بمباران، ملت بزرگی مانند ملت یمن تسلیم نخواهد شد.

دکتر روحانی گفت: بیایید فضایی ایجاد کنیم تا یمنی با یمنی در کنار میز مذاکره برای آینده خود تصمیم بگیرد.

*راهی که در یمن می روید اشتباه است

رییس جمهوری گفت: کشور یمن شاید از لحاظ نظامی ضعیف باشد اما از لحاظ اراده و ایمان قوی است . این راهی که می‌روید اشتباه است و بهتر است که برگردید،همین مسیر را در لبنان، سوریه و عراق امتحان کردید و فهمیدید که اشتباه است و بدون تردید به زودی خواهید فهمید که در یمن هم اشتباه کردید.

دکتر روحانی گفت: بهتر است در مسیر دوستی، برادری و برقراری صلح و ثبات در منطقه قرار بگیرید و بدانید که خشونت، افراط‌ گرایی، آدم‌کشی و تروریسم راه ناصحیحی است. هر کس به کمک تروریست‌ها برود در پایان خودش ضرر کرده است.

رییس جمهوری متجاوزان را به عبرت از سرنوشت صدام فرا خواند و گفت: اگر بمباران شیمیایی و تجاوز جواب می‌داد، بدون شک صدام جواب می‌گرفت. لذا نباید مسیر ناصحیح را ادامه داد.

دکتر روحانی گفت: همه ملت‌های منطقه را به دوستی، برادری و صلح و امنیت دعوت می‌کنم و از همه می‌خواهم دست از تجاوز برداشته و آتش‌بس در منطقه برقرار کرده و در یمن نیزبا ملت یمن برادری کنند.

*آینده در دست مردم یمن خواهد بود

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه آینده در دست مردم یمن خواهد بود، گفت: کسی خارج از منطقه ادعای دلسوزی، منطقه را نداشته باشد،‌ اگر واقعاً دلسوز منطقه هستند چرا متجاوزان را تشویق و کمک می‌کنند در حالی که مردم منطقه اعم از شیعه و سنی و پیروان مذاهب و اقوام مختلف قرن‌ها در کنار یکدیگر برادرانه و دوستانه زندگی می‌کردند و شما آمدید، همه را علیه یکدیگر تحریک کردید، در حالی که اگر به دنبال منافع خود نیز هستید این راه، اشتباه است و بیایید مسیر اعتدال و تعامل سازنده را در پیش بگیرید و به ملت‌ها احترام بگذارید و بدانید که سرنوشت ملت‌ها در اختیار خودشان خواهد بود.