غزاله مشیری، دانشجوی کارشناسی رشته مکانیک و مجری طرح با بیان اینکه ربات عرضه شده یک ربات فیزیوتراپ است، گفت: این ربات قادر است با استفاده از عملیات فیزیوتراپی، اعصاب مغز را ترمیم کند.

وی در این باره توضیح داد: تمامحرکات بدن که به صورت ارادی در حرکت هستند، تحت تسلط مغز قرار دارند و زمانی که با دست جسمی برداشته می‌شود، بر روی اعصاب مغز اثر می‌گذارد.

به گفته مشیری، در این پروژه تحقیقاتی از این ویژگی برای طراحی ربات استفاده شد.

وی با تاکید بر اینکه این ربات با استفاده از بازی‌ها، عمل فیزیوتراپی را انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: بیمار با کمک این ربات اقدام به انجام این بازی‌ها می‌کند و در نهایت با ارائه نموداری قادر به تشکیل پرونده بیمار و روند بهبودی آنها هستیم.

مشیری تصریح کرد: در این ربات با استفاده از مکانیزم چند میله‌یی، بازویی را طراحی کرده ایم که همه حرکات دست را پوشش می‌دهد که این مکانیزم با شبیه‌سازی پای قورباغه انجام شده است.

وی با بیان اینکه این ربات دارای دو موتور است، ادامه داد: زمانی که بیمار در راستای صحیح در حرکت است، ربات برای بیمار موانعی را ایجاد می‌کند تا تمرکز بیمار را در حین فیزیوتراپی افزایش دهد.

مشیری خاطرنشان کرد: زمانی که مغز در حالت تمرکز و توجه باشد، در حال آموزش است و در روند فیزیوتراپی هر چه این حالت بیشتر تکرار شود و تمرکز بیمار افزایش یابد،‌شخص سریع‌تر بهبود می‌یابد.

به گزارش پایگاه پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این محقق، انجام فیزیوتراپی ایمن را از مزایای این ربات عنوان کرد و افزود: بر خلاف فیزیوتراپی‌های معمول که چالش‌هایی را برای بیمار ایجاد می‌کند، این ربات حتی به بیماران مبتلا به سکته مغزی که تسلطی بر عضلات خود ندارند، آسیبی وارد نخواهد کرد و از این رو فیزیوتراپی از طریق این ربات همراه با امنیت درمانی است.

مشیری اضافه کرد: این ربات برای اعصاب دست طراحی شده است؛‌ چراکه حس لامسه بخش بیشتری از مغز را تحت تسلط خود قرار می‌دهد؛ در نتیجه زمانی که جسمی از طریق دست لمس می‌شود بخش‌های زیادی از مغز درگیر می‌شود.

وی با تاکید بر این که این ربات برای بازتوانی اعصاب مغز طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این ربات برای بازتوانی بیماران مبتلا به اوتیسم، سکته قلبی، پارکینسون و هر بیماری که منشا مغزی داشته باشند، کاربرد دارد.

مجری طرح به نحوه عملکرد این ربات اشاره کرد و گفت: با قرار گرفتن دست بیمار بر روی بازوی این ربات، نشانگر موس بر روی صفحه بازی فعال شده و شروع به حرکت می‌کند. با مشغول شدن بیمار به بازی، ربات با ایجاد موانعی، او را وادار می‌کند تا از این موانع عبور کند و به طور همزمان میزان پیشرفت بیمار ارزیابی می‌شود.

مشیری، ادامه داد: زمانی که بازی به پایان می‌رسد نتایج به صورت نمودار عرضه می‌شود که نشان‌دهنده میزان بهبود بیمار است.

به گفته وی، تست‌های این ربات در دانشگاه خیام مشهد انجام شده و از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد تایید قرار گرفت.

این ربات در بخش نمایشگاهی دهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران عرضه شده است.