محققان دانشگاهی موفق به ساخت نانوحسگری شده‌اند که قادر است به صورت همزمان چندین گونه‌ی دارویی را اندازه‌گیری کند. این نانوحسگر که مورد حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی قرار گرفته است، به روشی ساده و با استفاده از مواد ارزان تهیه شده است. نتایج این طرح در صنایع غذایی و دارویی قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، دوپامین، ملاتونین، متیونین و کافئین مواد دارویی یا غذایی هستند که اندازه گیری همزمان آن‌ها بر روی الکترودهای معمول مانند طلا، پلاتین و یا گرافیت امکان پذیر نیست. لذا ساخت حسگری که بتواند این گونه‌ها را به صورت همزمان تعیین نماید از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته‌ی دکتر هادی بیت الهی، در این پژوهش، نانوحسگری ساخته شده که امکان اندازه‌گیری همزمان این گونه‌ها را در نمونه‌های حقیقی فراهم کرده است. این حسگر می‌تواند در اندازه‌گیری همزمان و انفرادی دوپامین، ملاتونین، متیونین و کافئین، در مراکز تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

وی توضیح داد: برای این منظور نانوحسگری الکتروشیمیایی بر پایه‌ی الکترود خمیر کربن اصلاح شده با نانومیله‌های اکسید روی و اصلاحگر شیمیایی مناسب ساخته شده است. استفاده از نانومیله‌های اکسیدروی به دلیل خواص منحصر به فرد آن، نظیر نسبت سطح به حجم بالا و رسانایی الکتریکی مناسب باعث افزایش حساسیت روش و بهبود حد تشخیص شده است.

به گفته‌ی این محقق، سایر مزایای نانوحسگر ساخته شده را می‌توان سادگی و سرعت ساخت مناسب، حد تشخیص پایین و قابلیت استفاده‌ی مجدد برشمرد. نانو حسگر مذکور با ترکیب کردن پودر گرافیت، نانو میله‌های اکسید روی، اصلاحگر و روغن پارافین ساخته شده است و با روش‌هایی مانند SEM مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این کار تحقیقاتی حاصل تلاش‌های دکتر هادی بیت الهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، دکتر علی مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید با هنر کرمان، و الهه ملا اکبری، دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه شهید با هنر کرمان، است. نتایج این پژوهش در مجله‌ی Sensors and Actuators B: Chemical (جلد 208، شماره 1، سال 2015، صفحات 195 تا 203) به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان برای استفا