نخستین ‌آزمایشگاه شبیه‌سازی بادی و ریزگرد با حمایت ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یزد افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، دکتر حسینعلی بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری ‌آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به سابقه بسیار طولانی طوفان های شن در مناطق کویری و مرکزی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه استان یزد سال هاست‍‌ که متاثر از این ‌طوفان ها بوده‌است و به نحوی هم اکنون 13 کانون بحرانی‌ فرسایش باد در این استان وجود دارد و از طرفی دانشگاه یزد و دانشکده ها و بخش های مرتبط با منابع طبیعی از بخش های فعال و با انگیزه و نمونه در کشور هستند نخستین ‌آزمایشگاه شبیه‌سازی بادی و ریزگرد در این استان افتتاح شد.


وی درباره سفربه استان یزد برای افتتاح این آزمایشگاه خاطر نشان کرد: در این سفر و در جلسه ای که با حضور جمعی ازمسوولان استان یزد و استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه های این استان انجام شد، بنده بر اقدامات خوب و موثر مسوولان دانشکده منابع طبیعی و مرکز تحقیقات بیابان این دانشگاه تاکید و از تمامی فعالیت های علمی و اجرایی آنها تقدیر کردم.


دبیر ستاد توسعه فناوری ‌آب،خشکسالی،فرسایش و محیط زیست معاونت علمی بر نقش این آزمایشگاه و توان خدمت رسانی آن به مرکز تحقیقات و اجرایی کشور تاکید کرد و گفت: باید به ابعاد مختلف بحران ریزگرد ها توجه ویژه داشت و ضرورت آن را درک کرد.


وی همچنین بااشاره به اینکه‌در همه ابعاد باید به موضوع مدیریت منابع آب توجه داشت‌، ‌تصریح کرد: مدیریت منابع آب فقط به تکنیک های توزیع آب در مزرعه خلاصه نمی شود بلکه باید مدیریت خاک، مدیریت زراعی، مدیریت کاشت، داشت و برداشت همه در این بخش تاثیر گذار هستند.
بهرامی در ادامه بیان کرد: روش های به‌زراعی و انتخاب گونه‌های گیاهی مقاوم به تنش های محیطی از جمله شوری و خشکی از مهمترین راه های صرفه جویی در منابع آب هستند. 


گفتنی است، دبیر ستاد توسعه فناوری ‌آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی از آزمایشگاه شبیه سازی باروری ابرها بازدید و بر اهمیت کارآیی این آزمایشگاه تاکید کرد. وی همچنین از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تحقیقات جهت دار و هدفمند در زمینه بارورسازی ابرها نیز خبر داد.