معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست جمع بندی سفر دو روزه دستیار علمی و فناوری رییس جمهوری روسیه به ایران، زمینه‌های همکاری و تعریف پروژه‌های مشترک را مورد ارزیابی قرار داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، سفر فشرده و دوروزه دستیار رییس جمهوری روسیه که به دعوت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، با بررسی و جمع بندی نهایی همکاری‌ها در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری پایان یافت.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دکتر آندری فورسنکو، دستیار علمی رییس جمهور روسیه و هیأت همراه طی دیداری زمینه‌های همکاری های مشترک علمی و فناوری میان دو کشور را بررسی کردند و مورد ارزیابی قرار دادند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان این دیدار و در یک نشست مطبوعاتی با ابراز خرسندی از همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور ایران و روسیه عنوان کرد: خوشبختانه ارتباط های موفق و مثبتی در حوزه فناوری بین دو کشور ایران و روسیه انجام گرفته است و بر این اساس در حوزه‌های مختلف فناوری تفاهم نامه‌های همکاری مشترک در سطح دانشگاه های برتر و مراکز علمی دو کشور در این سفر منعقد شد

ستاری با بیان این‌که طی سفر دو روزه هیأت روسی بیش از سی نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف برگزار شده ادامه داد: طی این دو روز توافق های ثمربخشی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری صورت گرفته است و این سطح از توافق‌ها برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از همکاری ایران و روسیه در بنیاد علم ایران خبر داد و افزود: به زودی فعالیت‌های مشترکی در حوزه‌های هوایی و فضایی ، ساخت تجهیزات نفت و گاز و دیگر حوزه‌های فناوری و در سطوح مختلف صورت خواهد گرفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که تفاهم نامه های همکاری خوبی به امضا رسیده و کمیته مشترک ایجاد شده از متخصصین دو کشور، اولویت‌های همکاری را پیگیری خواهد کرد گفت: همکاری و روابط بین دو کشور در حوزه های علم و فناوری به صورت خاص بین دو کشور افزایش خواهد یافت که زمینه‌ساز پیشرفت‌های فناوری را فراهم می‌کند.

ستاری با اعلام تدوین تأییدیه‌ها و  استانداردهای مشترک صادراتی دارویی بین دو کشور در آینده نزدیک تصریح کرد: یکی از بحث‌های این سفر پیگیری گفت‌گوهای سفر گذشته به روسیه بود و البته حداقل پنج داروی پایه زیست ‌فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی ایران آزمایش‌های بالینی را برای اخذ تأییدیه‌ها پشت سر می‌گذارند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش سطح تعاملات بین دو کشور ایران و روسیه گفت: بعد از سال‌ها اراده جدی همکاری بین دو طرف به وجود آمده است و سطح روابط بین دو کشور در سطح تبادلات علمی و فناوری گسترش خواهد یافت. 

کار بسیار بزرگ و ارزشمند طرفین

دکتر آندری فورسنکو دستیار علمی و فناوری رییس جمهوری روسیه نیز در این نشست با بیان این‌که جمع‌بندی ملاقات‌ فشرده هیأت روسی با همتایان ایرانی در حوزه های مختلف علمی و فناوری نتایج مثبتی در برداشته است، درک متقابل و تفاهم طرفین را پایه همکاری‌های مشترک دانست و افزود: هر دو طرف ظرف دو روز کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام دادند و زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری مشترک دو طرف در حوزه‌های مختلف ایجاد شده است.

وی با بیان این که ملاقات‌های متعددی در حوزه های متعدد علم و فناوری انجام شده و نخستین پروژه های همکاری در زمینه های دانشگاهی، پزشکی، دارویی و علوم شناختی صورت گرفته است عنوان کرد: آزمایش داروهای ضد سرطان در یکی از مراکز بزرگ درمانی سرطان روسیه؛ یکی از موضوعات همکاری دو کشور ایران و روسیه بود.

دستیار علمی رییس جمهوری روسیه با اشاره به فراهم شدن زمینه استفاده دانشمندان دو کشور از زیرساخت‌های تحقیقاتی و فناوری طرف مقابل اظهار کرد: از طریق ایجاد کمیته مشترک متشکل از متخصصین برجسته دوطرف، ضمن چگونگی انتخاب، اولویت‌بندی و ارزیابی پروژه‌های علمی و فناوری دو طرف، زیرساخت و بودجه مورد نیاز برای تحقق این پروژه ها نیز تأمین خواهد شد.
فورسنکو ایجاد یک گروه کاری مشترک برای تحقق همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: اطمینان دارم در حوزه همکاری های مشترک بین شرکت های کوچک دو کشور اتفاقات موفقیت آمیزی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین در حاشیه این نشست، تفاهمنامه همکاری میان بنیاد ملی نخبگان ایران و دانشگاه دولتی مسکو با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان و دکتر آندری فورسنکو دستیار علمی رییس جمهوری روسیه امضا شد. دکتر سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران و دکتر سادونیچی قائم مقام اکادمی علوم

روسیه و رییس دانشگاه دولتی مسکو امضاکنندگان این تفاهمنامه بودند.
دستیار علمی رییس جمهوری روسیه در سفر دوروزه خود به جمهوری اسلامی ایران از بخش‌های فناوری، مراکز علمی و صنعتی بازدید و با تعدادی از مسئوولان جمهوری اسلامی دیدار کرد.

جمعی از معاونان، مدیران و دست اندرکاران علم و فناوری روسیه از جمله دکتر سادونیچی قائم مقام اکادمی علوم روسیه و رییس دانشگاه دولتی مسکو، برخی از اعضای فرهنگستان علوم روسیه و روسای انستیتوها و مراکز مهم علمی و فناوری کشور روسیه، دکتر فورسنکو را در این سفر همراهی کرده اند.