در تازه ترین اظهارنظر مطرح شده درباره مریخ گروهی از دانشمندان می‌گویند چیزی در حدود ۲.۷ تا ۳.۵ میلیارد سال پیش حفره معروف Gale Crater دریاچه بزرگی از آب بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، بار دیگر مشخص شده که به یقین در گوشه و کنار منظومه شمسی ردپایی از آب وجود دارد. اگر از زمین به عنوان سیاره ای که در آن اقیانوسهای عظیمی مملو از آب وجود دارد بگذریم، به مریخ می رسیم که اکنون دانشمندان با اطمینان خاطر درباره وجود آب در گذشته آن صحبت می کنند. آنها بر این باورند که در نزدیکی سطح مریخ آب وجود داشته است.

گرچه اخیرا مشخص شده که در دو قطب مریخ توده های آب یخ زده در طول سال وجود دارد اما برای نخستین بار مریخ نورد کنجکاوی شواهدی به دست آورده که نشان می دهد امکان وجود آب به شکل مایع، یعنی حالتی که گونه های زیستی قابلیت ادامه حیات در آن را داشته باشند در سطح سیاره مرموز وجود داشته است.

این مریخ نورد که طی ۲.۵ سال اخیر مشغول گشت زنی در سیاره سرخ بوده است اخیرا نشانه هایی از پرکلرایت کلیسم در خاک مریخ یافته است. به عقیده دانشمندان ارتباط منطقی میان این ماده و آب وجود دارد.

دانشمندان ناسا که هدایت این روبات ارزشمند را در دست دارند بر این باورند که به دلیل وجود فسفر در خاک مریخ، آب موجود در سطح این سیاره به زیر آن کشیده می شود و در خلال این فرآیند با سایر نمک های موجود در محیط ترکیب شده و به زیر سطح منتقل می شود.