کنترل و کاهش خسارت سیلاب به دو شیوه‌ی کلی سازه‌ای و غیرسازه‌ای قابل انجام است. در روش‌های سازه‌ای تاکید بر مهار سیلاب‌های حوضه از طریق افزایش قابلیت نفوذ و نگهداشت آب در سطح حوضه و همچنین ایجاد مخازن کنترل سیلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، سبزیوند مدیر عامل شرکت" سبزآب اروند" ضمن تشریح ساختار انواع سامانه­های پیش بینی سیل گفت: سامانه هشدار سیل و نرم افزار پیش بینی سیلاب طراحی شده موجود براساس اندازه گیری داده های واقعی بارش و بکارگیری مدلهای عدم قطعیت و اجرای مدلهای هیدرولوژی کالیبره شده توسعه یافته در کشور بومی‌سازی شده است فاز یک این مدل توسط مرکز تحقیقات آب کشور اقدام و فاز دوم به سفارش آن مرکز و توسط این شرکت ارتقاء،توسعه و به روز گردیده است.

وی همچنین در این خصوص افزود: مهمترین موارد و پارامترهایی که این سیستم در بر می گیرد، عبارتند از: بارش (باران و برف)، رطوبت خاک،دما،اندازه گیریهای هیدرولوژیکی، مدلهای هیدرولوژیکی، یک سیستم ارتباطی جامع و یک برنامه عمل برای پیاده کردن سیستم مزبور است.

ورود مقوله محیط‌زیست از حاشیه به متن

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر پیوند محیط زیست با سلامت، اقتصاد، امنیت، اجتماع و تمام مقوله‌های زندگی بشر، اظهار کرد: باید محیط‌زیست را از حاشیه وارد متن کنیم و با رویکردی جدی در تمام قوا، نیروهای مسلح، نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز با موضوع محیط زیست برخورد و در تمام ابعاد آن برنامه‌های دقیق و علمی داشته باشیم.

سبزیوند با اشاره به دارا بودن رتبه زیست محیطی از سوی مراجع ذیصلاح گفت: طرح ارائه شده نه تنها تعارضی با محیط زیست ندارد بلکه باید بگویم این طرح و تمام طرح‌های ارائه شده از سوی این شرکت­دانش بنیان به نوعی در تعامل با محیط زیست هستند.

وی همچنین در این راستا با اشاره به طرح پیش بینی و هشدار سیل بیان کرد: از آنجائیکه این طرح جزء روشهای غیرسازه ایی مدیریت سیلاب است لذا کاملا در راستای محیط زیست ارزیابی می شود.ضمن آنکه با کاهش خسارات مالی و جانی و تسهیل کردن مدیریت سیلاب تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی خسارت سیلاب را به حداقل می رساند. در واقع هدف اصلی از طراحی و پیاده سازی طرح های پیش‌بینی و هشدار سیلاب، اطلاع‌رسانی به مردم و سازمان‌ها، جهت مقابله با سیلاب، نجات جان انسان‌ها و کاهش خسارات است. بنابراین این نوع طرح‌ها به طور مستقیم با مردم و محیط زیست در ارتباط بوده و اجرای آن از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به میزان تولیدات این شرکت فناور بنا بر اساس میزان نیاز متقاضی گفت: رویکرد اصلی این شرکت فناور بنا بر نیاز و خواست مشتری است و کاملاً مطابق با نیازهای دستگاه های اجرایی بخش آب کشور (شرکتهای آب منطقه ای استانها) توان تولید، عرضه و بکارگیری وجود دارد.

تلاش سازندگی و مدیریت جهت دستیابی به توسعه پایدار در عرصه فناوری

سبزیوند در خصوص معرفی این شرکت دانش­ بنیان گفت: شرکت مهندسی مشاور سبزآب اروند با اعتقاد به اصل تلاش برای سازندگی و مدیریت دانایی برای توسعه پایدار و با هدف مشارکت حرفه ای در فعالیت‌های عمرانی و صنعتی کشور توسط جمعی از کارشناسان با تجربه عرصه سازندگی تأسیس گردیده است.

وی در این راستا ادامه داد: تجربیات ارزنده و پیشینه موفق متخصصین این مجموعه در عرصه‌ها و فعالیت‌های مختلف و کسب تجارب کافی در مدیریت طرح‌های عمرانی و صنعتی اعم از مطالعاتی، نظارتی و اجرایی، مهم‌ترین سرمایه این شرکت تلقی می‌شود.

مدیر عامل شرکت" سیرآب اروند" با اشاره به تیم تحقیقاتی متخصص و مجرب این شرکت فناور گفت: شرکت سیرآب اروند با تشکیل گروه های علمی با جذب نخبگان متعهد ملی، گسترش توان فنی مجموعه با بهره برداری از دانش مدیریتی نوین دنیا، استقرار نظام تعالی در سازمان برای ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در ارائه خدمات فنی و مهندسی در سطوح ملی و منطقه ای از جمله اهداف مؤسسین بوده است. 

این فعال حوزه فناوری با اشاره به اخذ صلاحیت در روند کاری این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: مهندسین مشاور سبزآب اروند علاوه بر اخذ صلاحیت انجام خدمات در قالب رتبه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در رشته های مهندسی آب، پدافندغیرعامل و محیط زیست موفق به اخذ رتبه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گردیده است و زمینه و بستر لازم برای همکاری و مشارکت مطمئن و کارآمد در ارائه خدمات بهینه در زمینه های مختلف فراهم است. یقیناً داشتن ایرانی آباد و ایجاد زیربناهای توسعه فراگیر در سایه مشارکت همه جانبه، یکدلی و همکاری صمیمانه حاصل می­شود.

 ارائه و به ثمر نشاندن ایده های کوچک کارا در پروژه های بزرگ مدیریت ریسک

سبزیوند با اشاره به تلاش مستمر و بی‌وقفه این شرکت دانش‌بنیان گفت: از مشخصه‌های بارز و رویکرد اصلی ما حرکت در زمینه های مختلف کاری است و توانسته‌ایم ضمن فعالیت در زمینه آب و برق با بهره گیری از متخصصین و نخبگان این صنعت ایده های موثر در راستای حل مشکلات ذیربط را تا رسیدن به نتیجه به مسئولین مربوطه ارائه نماییم

وی در خصوص تولید و عرضه محصولات اخیر این شرکت فناور گفت: نرم افزار تولید شده ارتباط لازم با اجزای سخت افزاری( فارغ از نوع آن را) برقرار کرده و با تحلیل اطلاعات، نتایج لازم جهت تصمیم‌سازی مدیران را تولید می‌کند. این سیستم قابلیت دریافت نتایج، مدل‌سازی بر اساس اطلاعات ورودی، ثبت داده‌ها و نتایج و در نهایت ارائه نتایج را دارا است.

این فعال حوزه فناور با اشاره به اجزای تشکیل‌دهنده نرم‌افزار پیش‌بینی و هشدار سیلاب گفت: مدل هشدار سیل، پایگاه داده و لایه میانی بین برنامه اصلی و پایگاه داده، و لایه نمایشی و ارتباط آن با سخت‌افزار از جمله اجزای تشکیل دهنده این سیستم ایمنی به شمار می­روند.

سبزیوند با اشاره به انجام محاسبات در سیستم جاری براساس روش­های عدم قطعیت گفت: در این روش منحنی­های عدم قطعیت تولید شده و بر اساس محل تقاطع این منحنی­ها با آستانه­های هشدار صدور هشدار انجام می­گیرد. جهت ارتباط با سیستم سخت افزاری از پایگاه داده­ها استفاده می­شود، به این ترتیب که فرض می‌شود یک سیستم جمع­آوری داده، اطلاعات را از حوضه جمع می­کند و در پایگاه داده ثبت می‌نماید.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در این خصوص افزود: سیستم برای انجام محاسبات خود در مدل هیدرولوژیکی احتیاج به ایستگاه­های معرف برای هر زیر حوضه دارد، اطلاعات ارسال شده از حوضه در سیستم هشدار سیل در کل حوضه میانیابی شده و بر اساس آن اطلاعات هر زیر حوضه (عمق بارش) تولید می‌شود.

وی با اشاره به مزیت این روش افزود: در شرایط غیرفعال بودن برخی از ایستگاه‌ها و یا اضافه یا کم‌نمودن چند ایستگاه در مدل است. همچنین برای انجام درونیابی و بدست آوردن عمق بارش در هر یک از زیر حوضه­ها اثر هریک از ایستگاه­ها بر عمق بارش زیرحوضه­ به صورت وزن­هایی براساس روش IDW اعمال می‌شود.

شاخصه های بارز و ممتاز سیستم پیش بینی هشدار سیل

سبزیوند در خصوص معرفی این سیستم تولیدی گفت: سیستم هشدار سیل یک سیستم واقعه­محور است، به این معنی که تنها درصورتیکه یک واقعه هیدرولوژیکی در حال رخداد باشد، سیستم فعال گردیده و اجراهای عدم قطعیت را انجام می­دهد.

این فعال حوزه فناور ادامه داد: شروع واقعه براساس عمق بارش میانگین کل حوضه است و این آستانه در لایه نمایشی سیستم قابل تنظیم می­شود، قطع واقعه نیز درصورتی انجام می­گیرد که برای یک مدت زمان مشخص، بارش حوضه کمتر از مقدار آستانه باشد، مدت زمان مذکور جهت تعریف پایان یک واقعه در لایه نمایشی سیستم هشدار سیل قابل تنظیم است.

وی افزود: جهت انجام محاسبات هیدرولوژیکی از داده­های زیرحوضه­ها که در گام‌های قبلی تولید شده­اند استفاده می­شود. سیستم، داده­های بارش هر زیرحوضه را در واقعه جاری استخراج و به گیج‌های معرف آن حوضه تزریق می­کند. همچنین برای نمونه‌گیری جهت انجام محاسبات عدم قطعیت از روش LHS با استفاده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: پس از اجراهای متوالی مدل هیدرولوژیکی و بدست‌آوردن هیدروگراف­های خروجی، احتمالات تولید هیدروگراف 50 درصد (میانگین)، 95 درصد و 5 درصد استخراج شده و هیدروگراف‌های مربوطه ترسیم می‌شود،‌ براساس این که آیا هر یک از هیدروگراف­های احتمالاتی، مقادیر آستانه دبی برای سطوح هشدار را قطع نموده­اند یا خیر، تولید می­شود.

سبزیوند با اشاره به کاربردهای متفاوت سیستم طراحی شده بیان کرد: این مدل قابلیت بکارگیری در تمامی حوضه های آبریز کشور را دارد که ضرورت دارد مسئولین امر به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.زیرا هرچند هم اکنون در دوره خشکسالی هستیم اما سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند که چنانچه به موضوع سیل توجه مناسب صورت نگیرد و در مدیریت ریسک آن نکوشیم خسارات جبران ناپذیری بر کشور وارد خواهد شد

وی در این راستا افزود: امروزه مشخص شده است که این روش‌ها به تنهایی برای کاهش خسارات سیلاب کافی نمی‌باشند، امروزه سیستم‌های هشدار سیل بعنوان یکی از بهترین و موثرترین روش­های غیرسازه‌ای، به دلایلی نظیر هزینه پایین، کارایی و عملکرد بالا، سازگاری با محیط زیست و سهولت اجرا و بهره‌برداری به طور وسیعی در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده می‌گیرد.

این فعال حوزه فناور ادامه داد: سیستم‌های هشدار سیل در مقایسه با سایر روش‌های غیرسازه‌ای، نظیر بیمه سیلاب و تغییر کاربری اراضی، در صورت ارائه آموزش‌های لازم، هیچگونه مقاومتی را از سوی افراد و ساکنین بومی سیلابدشت‌ها بدنبال نداشته و عمدتاً با اقبال عمومی نیز روبرو بوده است و لذا قابلیت اجرایی و کارایی آن را می‌توان بالاتر از دیگر روش‌ها دانست. بنابراین دور از ذهن نیست که عنوان شود، «استفاده از سیستم‌های هشدار سیل در راس تمهیدات غیرسازه‌ای یکی از ضروریات جوامع، جهت دستیابی به توسعه پایدار و ایمن سیلاب‌دشت‌ها است».

این فعال حوزه فناور در پایان با اشاره به همیاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما با خلق ایده‌های مختلف توانستیم با کمک‌های معنوی و برگزاری دروه های آموزشی مناسب و مؤثر فضا را توانستیم بهتر رصد کنیم و امید آن داریم تا حمایت های بیشتر از سوی معاونت بتوانیم در راستای به ثمر رساندن تلاشها پیش رویم.