محققان دانشکده ادبیات، هنر و علوم دورنسیف دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با طراحی یک نمودار سیم‌کشی از مغز موش‌ها دریافته‌اند که ساختار آن مانند اینترنت است.

محققان مدعی هستند که قشر مخ موشها شبیه یک اینترنت کوچک است.

اولین تصویر جامع از چگونگی اتصال نورون‌ها با یکدیگر نشان داده که شبکه‌های محلی نورون‌ها مانند پوسته‌های یک عروسک روسی لایه‌بندی شده‌اند.

به گفته محققان، اینترنت از شبکه‌های محلی بیشماری برخوردار است که با شبکه‌های منطقه‌ای بزرگتر و در نهایت با ستون اصلی اینترنت مرتبط هستند. مغز نیز از عملکرد مشابهی برخوردار است.

برای سال‌ها دانشمندان به دنبال سرنخ‌هایی از عملکرد مغز از طریق ساختارهای قابل مشاهده آن مانند لوب‌ها، شیارها و چین‌ها بودند.

دو شبکه محلی که یکی به کنترل بینایی و یادگیری و دیگری به تنظیم مسائل مرتبط با بدن مانند عملکرد عضلات و اندام‌ها می‌پردازند، پوسته داخلی قشر مخ موش را تشکیل می‌دهند.

دو شبکه دیگر که یکی به کنترل بویایی و دیگری به مونتاژ و مفهومی کردن اطلاعات سایر سه شبکه دیگر می‌پردازند، پوسته بیرونی را تشکیل می‌دهند. این امر بدین معنی است که جریانات خاص اطلاعات بطور ژنتیکی در مغز متصل شده‌اند.

این کشف، نتیجه تلاش عظیم و پر کاری برای تنظیم 40 سال داده از مقالات تحقیقاتی در مورد ارتباطات مغز موشها بوده است.

محققان پایگاه داده‌ای شامل بیش از 16 هزار گزارش ایجاد کرده‌اند که تکمیل این فرآیند بیش از 4000 ساعت به طول انجامیده و بطور رایگان در دسترس قرار دارد.

محققان بر این باورند که این پایگاه داده می‌تواند ارتباط مهمی بین پژوهشهای مغز انسان که بیشتر توسط اسکن‌های اف‌ام‌آرآی انجام شده و مغز موشها که عمقی‌تر هستند، ایجاد کند.

آن‌ها امیدوارند در آینده بتوانند نقشه اتصالات عصبی مغز موشها را ورای قشر مخ گسترش داده و در نهایت، کل سیستم عصبی را نقشه‌برداری کنند.

نتایج این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.