معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجاری‌سازی طرح‌های ستادهای راهبری این معاونت در سال جدید ملموس‌تر و جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در چهل و پنجمین جلسه شورای هماهنگی دبیران ستادهای توسعه فناوری بیان کرد: ستادهای سیزده گانه راهبری فناوری معاونت علمی در راستای برنامه‌ها و طرح‌های امسال خود، جدی‌تر به‌دنبال تجاری‌سازی باشند، به گونه‌ای که مردم بتوانند نتیجه این طرح‌ها را در زندگی خود بیش از پیش احساس کنند.

وی با بیان این‌که، معاونت علمی در حوزه تجاری‌سازی، شرایط مساعدی دارد، افزود: این معاونت، امسال نیز به حوزه تجاری‌سازی توجه ویژه‌‌ای خواهد داشت. به همین دلیل از دبیران ستادها درخواست می‌‌کنم به تفکیک بین فعالیت های مرز دانش و تجاری‌سازی به صورت ویژه توجه کنند.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این‌که در سال گذشته برای اجرای طرح‌های ستادها مشکل و مانعی وجود نداشت، تصریح کرد: امیدوار هستیم امسال نیز در تامین مالی طرح‌ها مشکلی وجود نداشته باشد. در همین راستا، تلاش می‌کنیم هماهنگی‌های بین دستگاهی و منابع مالی هر طرحی که در زمینه تجاری‌سازی به معاونت ارائه شود را تامین کنیم.

ستاری همچنین بیان کرد: باید جهت‌گیری دانشگاه‌ها نیز به سمت تجاری‌سازی تغییر کند و برای تحقق این مهم می باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی حرکت کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، حمایت از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: باید ستادهای توسعه فناوری، حمایت جدی از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری داشته باشند و از طرح‌های تجاری‌سازی آن‌ها استقبال کنند.

تاکید بر ادامه پیشرفت های علمی کشور پس از رفع احتمالی تحریم ها

در ادامه این جلسه، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به رفع احتمالی تحریم‌های بین‌المللی از کشور، گفت: دبیران ستادها در صورت رفع تحریم‌ها نیز باید تلاش خود را بکنند و پیشرفت‌های کشور را جدی بگیرند و به این امید که فضای تبادل فناوری با دیگر کشورها گشایش خواهد یافت، فعالیت خود را کاهش ندهند.

وی اظهار کرد: در صورت رفع تحریم‌ها، شرایط خرید فناوری، تجهیزات و هرگونه موادی از دیگر کشورها فراهم می‌شود؛ اما این موضوع نباید در ماموریت ستادها خللی ایجاد کرده و آن‌ها را در انجام وظایف محول شده سست کند.

به گفته وطنی، ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، برای نیل به اهداف چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور، نیاز به همت و تلاش بیشتری دارند و هیچ موضوعی نباید آن‌ها را از این هدف دور کند.

توسعه خوب در حوزه علوم و فناوری شناختی

همچنین دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات این ستاد در سال گذشته، گفت: این ستاد تقریبا سه سالی می‌شود که راه‌اندازی شده است و تاکنون در حوزه علوم شناختی که جزء علوم میان رشته‌ای است توسعه خوبی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات این ستاد در سال جدید ایجاد مرکز توانبخشی شناختی است تا از طریق این مرکز، خدمات مورد نیاز در این حوزه به افراد ارائه شود.

خرازی، با اشاره به رتبه ایران در این علم، گفت: در سال 2012 رتبه ایران در جهان در این حوزه 34 و در سال 2013، 26 بود، همچنین در منطقه، سال 2012 رتبه سوم و در 2013 رتبه دوم را از آن خود کرده ایم که امیدوار هستیم در سال جدید به رتبه‌های بهتری دست پیدا کنیم.

وی همچنین خبر داد: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز نیز که اساسنامه آن تصویب و تجهیزات آن خریداری شده است امسال راه‌اندازی خواهد شد.

تودیع و معارفه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی

در ادامه این جلسه، مراسم معارفه دکتر امیر علی حمیدیه به عنوان دبیرجدید ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی با حضوردکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر شیخ زین الدین، معاون‌نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و دکتر وطنی، معاون توسعه فناوری و دبیران ستادها و جمعی از مدیران معاونت علمی برگزار شد.

در این مراسم از زحمات دکتر واسعی، دبیر پیشین این ستاد تقدیر و تشکر به عمل آمد و دکتر امیرعلی حمیدیه به عنوان دبیر جدید ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معرفی شد.

حمیدیه، در این نشست با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی‌های مدونی در زمینه علوم پایه و بالینی سلول‌های بنیادی خواهد داشت‌، گفت: در برنامه ریزی‌های ما مقرر شده است تا تحقیقات پایه و بالینی در حوزه سلول‌های ‌بنیادی تقویت و زیرساخت‌های فعلی موجود در کشور اصلاح شود.

حمیدیه همچنین بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های جدید پژوهشی و بالینی، استفاده از تمام متخصصان خلاق، نوآور و جوان در تمامی امور ستاد، تشکیل‌کارگروه‌های متعدد و توسعه موضوع سلول درمانی در حوزه بیماری‌های گوناگون از جمله‌کبدی، کلیوی، قلبی، استخوانی و به‌ویژه استفاده از سلول درمانی در درمان سرطان و تمامی بیماری‌های صعب‌العلاج، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی خواهد بود.

دبیرجدید ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی درپایان اظهار کرد: با یک نگاه ثروت‌آفرین و محصول‌آفرین، به دنبال توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان، در راستای افزایش تعاملات ملی و بین‌المللی خواهیم بود.

براساس این گزارش، مراسم معارفه مدیر کل دفتر امور فناوری استان‌های معاونت علمی نیز انجام شد که براساس آن، دکتر محمد‌صادق حاجی‌تاروردی به این سمت منصوب شد. پیش از این، دکتر فتح‌الله امی در این سمت فعالیت می کرد.

حاجی‌تاروردی، پیش از این به عنوان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف فعالیت داشته است.