«ششمین کنفرانس بین المللی علوم شناختی» هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در حالی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی آغاز به‌کار می‌کند که دبیر این کنفرانس معتقد است، اراده علمی کافی برای حمایت از حوزه شناختی نیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سیدوحید شریعت، دبیر «ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی» با اشاره به حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی از این رویداد، گفت: این کنفرانس به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و تلاش می‌کند علوم و فناوری‌های شناختی را که حوزه‌ای نوین در میان دیگر علوم و فناوری‌های راهبردی است، به جامعه معرفی کند و به هم‌افزایی فعالان این حوزه بیفزاید.

شریعت، علوم شناختی را موضوعی بین رشته‌ای از شش حوزه روان‌شناسی شناختی، آموزش و پرورش شناختی، علوم اعصاب شناختی ، زبان‌شناسی شناختی، فلسفه ذهن و هوش مصنوعی و مدل‌سازی شناختی خواند و افزود: هرکدام از این رشته‌ها از رویکردهای متفاوتی به مغز و کارکرد آن می‌نگرد؛ به همین خاطر، طبیعی است زمینه پوشش و توجه اغلب کنفرانس‌های برگزار شده، معطوف به شناساندن و معرفی دستاوردهای این رشته‌ها باشد.

افزایش سطح کیفی مقاله‌ها و پژوهش‌ها

به گفته شریعت از سال 2001 میلادی با برگزاری نخستین دوره این کنفرانس، میزان استقبال و سطح کیفی پژوهش‌های انجام شده در حوزه شناختی و میزان همکاری‌های میان رشته‌ای به تدریج رشد، افزایش یافته است؛ از این‌رو به نظر می‌رسد، سطح این همکاری‌ها به تدریج و طی سال‌های آینده افزایش یابد.

دبیر اجرایی ششمین کنفرانس علوم شناختی، با تأکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین رشته‌های گوناگون و متنوع در راستای گسترش فعالیت‌های بین رشته‌ای شناختی، افزود: این کنفرانس، فرصت خوبی فراهم می‌کند تا استادان و دانجشویان رشته‌های مختلف گرد هم آمده تا با تبادل علمی، ضمن آشنا شدن با دستاوردهای یکدیگر، زمینه را برای انجام فعالیت‌های مشترک فراهم سازند.

از برگزاری سخنرانی های کلیدی تا کارگاه های آموزشی

دبیر اجرایی «ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی»، برگزاری سخنرانی‌های کلیدی، ارائه مقالات شفاهی، پنل‌ها و سمپوزیوم‌ها و کارگاه‌های آموزشی را بخش‌های اصلی این کنفرانس سه روزه عنوان کرد و گفت: در این کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها، مهم‌ترین یافته‌ها و دستاوردهای علوم و فناوری‌های شناختی ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی، از برگزاری سمپوزیوم سه روزه «درگاه‌های ورود به علوم شناختی» خبر داد و گفت: این سمپوزیوم که با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برگزار می‌شود، تلاش می‌کند دانشجویان سطوح کارشناسی و تازه وارد شده به دانشگاه‌ها را با علوم شناختی و چگونگی ورود استادان و پژوهشگران برجسته به این حوزه آشنا کند تا دانشجویان با الگو قرار دادن این افراد، راه خود را برای ورود به علوم شناختی پیدا کنند.

شریعت با تأکید بر شکل گیری مجموعه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون علوم شناختی، ‌ پراکندگی موضوعات و کیفیت پژوهش‌های ارائه شده را ناشی از این امر دانست و افزود: بیش‌ترین پژوهش ها در حوزه علوم اعصاب شکل گرفته و هنوز جا دارد مجموعه‌سازی در حوزه علوم شناختی صورت بگیرد تا افرادی به صورت تخصصی زمینه فعالیت خود را این حوزه قرار دهند.

نقش اثرگذار ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری در گسترش‌ همکاری‌های شناختی

دبیر اجرایی «ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی» با بیان این‌که فعالیت‌های ستاد علوم شناختی معاونت علمی و برگزاری این کنفرانس‌ها درمجموع در افزایش سطح همکاری‌های بین رشته‌ای اثرگذاری مطلوبی داشته است عنوان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن کمک به برگزاری این کنفرانس، در گسترش همکاری‌ها به نحو مطلوبی اثرگذار بوده است.

شریعت با بیان این‌که پژوهشکده علوم شناختی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزارکنندگان ششمین کنفرانس علوم شناختی و مغز است، گفت: در این میان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، بانک توسعه اسلامی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری از برگزاری این دوره کنفرانس حمایت‌کردند.

علوم و فناوری‌های شناختی، اثرگذار در مسیر آینده

 روان‌پزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که علوم شناختی با وسعت، دربرگیری و سرعت خوب خود می‌تواند در پیشرفت آینده دنیا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد، افزود: این کنفرانس سه روزه تلاش می‌کند علوم و فناوری‌های شناختی را در کنار دیگر علوم و فناوری‌ها همچون نانو، زیست‌فناوری و فناوری اطلاعات به جامعه عمومی و علمی کشور شناسانده و فرصتی فراهم کند تا پژوهشگران و فناوران شناختی، جدیدترین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری خود را معرفی کنند.

شریعت با بیان این‌که علوم شناختی و مغز به عنوان یک علم اثرگذار و پیشرو مورد توجه سیاست‌گذاران واقع شده، این کنفرانس را حاوی پیامی روشن برای فعالان حوزه شناختی و علاقمندان دیگر رشته‌ها عنوان کرد و گفت: کنفرانس، این پیام را به مخاطبان خود منتقل می‌کند که سرمایه گذاری از لحاظ علمی، زمانی و مادی می‌تواند در مسیری که از آن‌ به عنوان «نقض علم» یاد می‌شود حرکت کرده و پیشرفت‌های علمی را رقم بزند.

افق‌های روشن پیش ‌روی علوم و فناوری‌های شناختی

دبیر اجرایی«ششمین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی»، افق گسترش‌ همکاری‌های میان رشته‌ای و پیشرفت علوم و فناوری‌های شناختی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این کنفرانس می‌تواند ضمن شبکه‌سازی و ترغیب افراد، به پیشرفت‌های علمی بسیار ارزنده‌ای منجر شود. همچنین در صورتی که حمایت‌ها ادامه داشته باشد و زمینه لازم فراهم شود، این زمینه در سال‌های آینده نیز رشد بیش‌تر و بهتری خواهد داشت؛ چراکه عملا جرقه توجه در ذهن مخاطبان ایجاد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که اراده علمی برای حمایت از حوزه شناختی وجود دارد، گفت: این حوزه میان‌رشته‌ای دارای آینده بسیار روشنی است و اراده علمی موجود می‌تواند به ایجاد رشته‌های علمی جدید و گشودن افق‌های نو بیانجامد.

ششمین کنفرانس علوم شناختی از هفتم تا نهم اردیبهشت ماه سال جاری به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز به‌کار می‌کند.