به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فوردموتورز، خودروی توروس جدید و نیسان، یک سدان اندازه
متوسط و یک شاسی بلند طراحی شده برای بازار چین را به نمایش گذاشتند که
منعکس کننده افزایش رقابت از سوی برندهای خودروی چینی ارزان قیمت است.
فورد موتور از نمایشگاه شانگهای برای معرفی جهانی جدیدترین مدل توروس استفاده کرد که گویای رشد سریع این نمایشگاه و قرار گرفتن آن در زمره مهمترین نمایشگاههای صنعت خودرو است.
جنرال موتورز، مرسدس بنز و برندهای جهانی دیگر هم مدلهای جدید یا ارتقا یافتهای را برای بازار چین رونمایی کردند.
شرکت آمریکایی جنرال موتورز در رویدادی پیش از نمایشگاه خودروی شانگهای، خودروی برقی بدون راننده مفهومی شورولت اف ان آر، سدان بوئیک ورانو و خودروی مفهومی بوئیک آونیر را رونمایی کرد.
در نمایشگاه امسال شانگهای خودروسازان چینی پس از دو سال دشواری که پشت سرگذاشتند و طی آن سهام بازارشان را به رقیبان خارجی واگذار کردند، حضور گستردهای دارند.
چینیها سرمایه سنگینی را برای عرضه مدلهای جدید جذاب برای خریداران با قیمتهای کمتر صرف کرده اند که متناسب با شرایط کنونی کندی رشد اقتصادی در این کشور است.
بر پایه گزارش ال ام سی اتوموتیو، برندهایی شامل گریت وال موتور (تولیدکننده شاسی بلند) و جیلی هولدینگ (مالک برند سوئدی ولوو) رشد فروش 70 درصدی را در سه ماهه اول سال 2015 گزارش کرده اند که به آنها کمک کرده است سهم بازارشان را از 38 درصد در سال گذشته به 43 درصد افزایش دهند.
در مقابل برای برندهای خارجی مانند فولکس واگن، فروش ثابت بود و یا حتی کاهش پیدا کرد که ناشی از اتکای این خودروسازان بر برندهای گران قیمتی بود که شاهد رشد اندک تا متوسط بودند. این امر اتفاق ناگواری برای این خودروسازان که روی چین به عنوان منبع درآمد آیندهشان حساب میکنند، به شمار میرود.
برن اشتاین ریسرچ در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و نوشته است رشد بازار برای برندهای بین المللی متوقف شده است.
گریت وال که به کمک خودروهای شاسی بلند به یکی از موفقترین برندهای خودروی چین تبدیل شده است، روز دوشنبه کوپه H6 و شاسی بلند H8 خود را نمایش داد.
این شرکت امیدوار است هر ماه صد هزار دستگاه از هر کدام از این دو مدل فروش داشته باشد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، شاسی بلندها نزد رانندگان چینی محبوبیت بالایی دارند و 26 درصد از کل فروش خودروهای سواری در سه ماهه اول سال 2015 را تشکیل دادند.
نیسان موتور سدان اندازه متوسط لانیا را معرفی کرد که برای خریداران چینی طراحی شده است. این شرکت که چین را رکن استراتژی تحول جهانی خود قرار داده است، رانیا را نخستین مدل مورد عرضه برای نسل جوان چین معرفی کرد.
این خودروساز ژاپنی مدل هیبریدی مورانو را برای بازار شاسی بلند رونمایی کرد. کارلوس قصن که مدیرعامل هر دو شرکت نیسان موتور و رنو است، در نمایشگاه شانگهای اظهار کرد: چین همچنان یکی از بازارهای برخوردار از نرخ رشد بالا در جهان است و این شرکت در چین سرمایه گذاری میکند و به سرمایه گذاری در این کشور ادامه میدهد.
جنرال موتورز، فورد، بی ام و و برند لوکس لینکلن فورد و سایر خودروسازان هم شاسی بلندهایی را به نمایش گذاشتند که بسیاری از آنها انواع برقی هیبریدی هم دارند.
شرکت جیلی هم سدان بوروئی را معرفی کرد که نخستین مدل طراحی شده با استفاده از فناوری ولوو بود. این شرکت برند سوئدی ولوو را در سال 2010 خرید.