گروهی از متخصصان ایرانی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تحریر گزارشی درباره دره سیلیکون (Silicon Valley)، با سرفصل‌هایی گوناگونی کرده اند؛ مطالعه و توجه به این مرکز در الگو گرفتن از سیر و روند آن، می‌تواند کمک کار ما در طی مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان و البته هموارتر کردن نوآوری و کارآفرینی در کشورمان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این‌که اصطلاح دره «سیلیکون» (Silicon Valley) از آن‌جا شکل گرفت که این ناحیه به مرکزیت نوآوری و تولید تراشه‌های سیلیکونی تبدیل شد، گفت: بعدها این مرکز، مصداقی از تمامی فعالیت‌های نوآورانه در زمینه فناوری‌های پیشرفته و پایگاهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر و هزاران شرکت نوپا شد.


وی، با اعتقاد بر این‌که، روح دره «سیلیکون» (Silicon Valley) را باید در نوآوری و کارآفرینی جستجو کرد، نوآوری و کارآفرینی را جوهر اقتصاد آزاد خواند و افزود: این روح یاد شده در جامعه‌ای صورت پذیرفت که کلید اصلی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را کارآفرینی می‌داند و مخاطره پذیری را ضرورتی برای به ثمر رسیدن نوآوری می‌شناسد.


مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، ضمن قدردانی از زحمات مهندس علی‌مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در پیگیری و انجام این مهم و تاکید بر حمایت‌های معاونت علمی، در راستای ترویج علم و فناوری در جامعه و تهیه و تنظیم بررسی دره «سیلیکون»، اظهار کرد: راز این دره در اکوسیستم مناسب آن نهفته است؛ سیستمی که به‌طور تاریخی شکل گرفته و این دره را به مترادفی با نوآوری و کارآفرینی در زمینه فناوری‌های پیشرفته بدل کرده است.


کرمی در ادامه با طرح این موضوع که، شاید جدی‌ترین پرسشی که در این بین، ذهن ما را به خود معطوف می‌کند، چگونگی آغاز حرکت اکوسیستم این دره باشد، گفت: اکوسیستم دره «سیلیکون» (Silicon Valley) از ایده‌پردازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین تلاش استعدادهای خلاق در گوشه و کنار آغاز می‌شود و در ادامه با سرمایه‌گذاری هسته اولیه و ایجاد شرکت نوپا، به تولید فناوری یا محصول اولیه می‌انجامد.


رییس مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی در این‌باره ادامه داد: دره «سیلیکون» (Silicon Valley) با تکیه بر این شاخصه‌های یاد شده و روح کارآفرینانه‌، و همچنین شکل گیری در یک بستر تاریخی ویژه با هم‌گرایی علم و فناوری، صنعت و تجارت و فرهنگ و هنر، امروزه به مرکزی بی‌بدیل و الگوی اقتصاد نوآورانه و دانش‌بنیان تبدیل شده است.


کرمی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان و در راستای نوآوری و کارآفرینی، تاکید کرد: از آن‌رو که شناخت دره «سیلیکون» (Silicon Valley) و فرایندها و الگوهای آن در راستای برنامه‌ریزی در زمینه‌ توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، مهم و ضروری به نظر می‌رسد؛ گروهی از متخصصان ایرانی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تهیه گزارشی درباره دره یاد شده با سرفصل‌هایی چون، «واکاوی دره سیلیکون»، «نهادهای پشتیبان شرکت‌های نوپا»، «بررسی مراکز رشد»، «کارآفرینی در دانشگاه‌ها»، «اکوسیستم دره سیلیکون» و «زیرساخت‌های حقوقی و قضایی» کرده است؛ فعلی که می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی و البته نوآوری و کارآفرینی را برای ما هموارتر کند.


مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید دوباره بر راز دره «سیلیکون» که در اکوسیستم آن نهفته است، افزود: این اکوسیستم، بنابر ضرورت‌ها و البته در یک فرایند تکاملی شکل گرفته است.


وی با بیان این‌که امروزه وجود یک نظام جا افتاده در اکوسیستم دره «سیلیکون»، گردش کارها و فعالیت‌های اقتصاد نوآورانه را سامان می‌دهد، ادامه داد: این اکوسیستم، چهار مرحله «شکل گرفتن ایده»، «شکل گرفتن کسب و کار»، «رشد و توسعه» و «تولید ارزش و برداشت محصول» را به خود می‌بیند.

کرمی در ادامه، گفت: شرکت‌های بزرگ و معتبری چون «اپل»، «گوگل» و «فیس‌بوک» از جمله شرکت‌هایی به شمار می‌روند که در دره «سیلیکون» شکل گرفته‌اند.


رییس مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی، در تشریح گزارش متخصصان ایرانی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آهنگ تنظیم و تحریر این گزارش کرده‌اند نیز گفت: در این گزارش و در فصل «اکوسیستم دره سیلیکون»، بخش‌هایی چون، «سیستم جذب استعداد»، «سیستم تامین سرمایه»، «سیستم حقوقی» و «اقتصاد دوگانه: تولید محصول و تولید شرکت» به چشم می‌خورد. «زیرساخت‌های حقوقی و قضایی» را نیز می‌توان از دیگر سرفصل‌های مهم گزارش یاد شده خواند؛ آن‌جا که تیم ایرانی به «تقسیم منافع بین بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران»، «تحولات هئیات مدیره»، «استراتژی خروج»، «قوانین ناظر بر کارمندان»، «بدهی و مالکیت» و «قوانین ورشکستگی» پرداخته است.


کرمی در پایان، درباره اهداف معاونت از این بررسی و نقش آن در کمک به توسعه و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان، تصریح کرد: با همه این‌ها، با نظری اجمالی و البته دقیق، به نظر می‌رسد واکاوی راز دره «سیلیکون» (Silicon Valley) باشد؛ رازی که گویا در اکوسیستم این دره یافت شده است. البته در ادامه این مسیر متعالی، با توجه به همت و اشتیاق جوان‌ها و جوانه‌های اندیشمند، امید دست‌یابی به فراسوی آن نیز می‌رود، و این‌که بتوان با نگاه به تجربیات جهانی و براساس واقعیات و نیازهای کشور، اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی مطابق با شرایط خود را طراحی و پیاده سازی کنیم. این موضوع قابل تاکید است که ترویج و عمومی سازی علم و فناوری و نوآوری شرکت های دانش بنیان و رونق کارآفرینی در این عرصه، از اهداف مهم موضوع بررسی دره سیلیکون است.


متن کامل این گزارش بر روی وبسایت معاونت علمی isti.ir و در اینجا برای استفاده علاقه‌مندان موجود است.