اخیرا نانوابزاری ساخته شده که می‌تواند بیماری آلزایمر را 8 تا 10 سال قبل از بروز علائم بالینی، نشان دهد. در این ابزار از خون بیمار برای شناسایی زودهنگام بیماری استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، - بخش " انبیک " - پژوهشگران موسسه علوم الکترواپتیک دانشگاه ملی تایوان با همکاری دپارتمان عصب‌شناسی بیمارستان دانشگاه ملی تایوان موفق شدند اولین تست خونی برای شناسایی بیماری آلزایمر را بسازند. این گروه با استفاده از فناوری احیاء ایمونومغناطیسی، نوعی تست خون ساختند که می‌توان از آن برای شناسایی آلزایمر استفاده کرد.

این آزمون می‌تواند در مراحل اولیه بیماری، آلزایمر را شناسایی کند. فرآیند تشخیص طبی این تست 5 ساعت زمان می‌برد. در ساخت این تست، از پودر نانوذرات فلزی استفاده شده که می‌تواند جایگزین روش‌ فعلی شود که در آن از محلول اطراف نخاع نمونه‌برداری می‌شود. این نانوذرات می‌تواند به عنوان معرف شیمیایی عمل کرده و در زمان انجام تست صرفه‌جویی کند.

لیاو شوسین از محققان این پروژه می‌گوید: «روش فعلی تشخیص آلزایمر نیازمند نمونه برداری از سیال اطراف نخاع است، که کاری پرخطر محسوب می‌شود. همچنین فرآیند آزمایش روی این نمونه بسیار زمان‌بر است.»

محققان در حال انجام آزمون‌های بالینی روی این ابزار هستند. در این ابزار، نوعی زیست‌شناساگر مورد جستجو قرار می‌گیرد که نشان‌گر وجود بیماری آلزایمر است. این تست خونی می‌تواند بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه شناسایی کند به طوری که 8 تا 10 سال قبل از رسیدن به مرحله پیشرفته، این بیماری قابل شناسایی است. این شناسایی زودهنگام موجب بروز بحث‌های اخلاقی در برخی کشورها شده است.

 

منبع:

http://news.asiaone.com/news/yourhealth/taiwanese-researchers-announce-worlds-first-blood-test-alzheimers-disease