در آستانه هفته گرامی‌داشت هفته کارگر، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور از سه دستاورد ملی در حوزه کار رونمایی شد.

ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از سه طرح ملی وزارت کار که با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و جمعی از نخبگان کارآفرینی برگزار شد، با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند، جوانان را پایه اصلی این اقتصاد خواند و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان محدود به فناوری‌ها و محصولات «های‌تک» نیست، چراکه بخش عظیمی از این اقتصاد با فناوری‌های میانه و سطح پایین شکل می‌گیرد؛ بنابراین در ایجاد اشتغال برای بخش عمده‌ای از نیروی کار کشور، ایفاگر نقش مهم و بسزایی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر توانمندی‌های جوانان عنوان کرد: متاسفانه اقتصاد دولتی و نفتی، فرصت خلاقیت، اشتغال و ارزش‌آفرینی را از جوانان گرفت و با سلب فرصت‌های آنان، مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

وی در این‌باره تاکید کرد: اکنون زمان آن است که با فرصت دادن به جوانان و اعتماد به آنان، زمینه برای اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بر مبنای اقتصادی که به تفکر و نیروی انسانی اهمیت می‌دهد، فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این که نباید فرصت تجربه و ریسک درست از جوانان سلب شود، آموزش و تعیین مسیر نادرست برای جوانان و قشر دانشگاهی را از معضلات عمده اشتغال کشو عنوان کرد و افزود: پایه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی جوان و ایجاد ارزش افزوده از محل فروش فناوری است؛ بنابراین تغییر رویکرد و توجه به جوانان بر پایه این اقتصاد باید در دستور کار همه نهادها قرار بگیرد.

ستاری با اشاره به رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: اقصاد دانش‌بنیان صرفا به‌این معنا نیست که استاد دانشگاه یا پژوهشگر شرکت دانش‌بنیان تأسیس کند؛ بلکه سایر اقشار جامعه را در بر می‌گیرد و اقشاری که می‌توانند زمینه‌ساز گسترش اقتصاد دانش‌بنیان باشند.

مشکلات کشور، می تواند زمینه‌ساز اشتغال باشد

ستاری با بیان این‌که تجاری‌سازی محصولات فناورانه در بستر اقتصاد دانش‌بنیان با دخالت دولتی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: تجاری‌سازی با وام‌ها و تسهیلات قابل دسترس، محقق می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که این مقوله، به معنای صرف هزینه دولتی نبوده و خارج از این چرخه، اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه گفت: سومین «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» را مدل موفقی از شکل‌گیری اشتغال و ارزش افزوده بر مبنای توانایی داخلی و رقابتی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد تا ایده‌های نوآورانه و توجه به توانمندی‌ نیروی انسانی به تولید اشتغال دانش‌بنیان منجر شود.
در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از سه دستاورد ملی کارآفرینی، 12 عنوان کتاب، 234 شغل و شایستگی شغلی و بن کارت رفاهی وزارت کار، رونمایی شد.

در بخش دیگری از این مراسم، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه سازمان فنی و حرفه‌ای دیدن کرد.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ میان دو ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقرر شد تا ضمن معرفی 234 کار و شایستگی شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ظرفیت آموزش مجازی این حرفه‌ها نیز در این دو حوزه فناوری فراهم ‌شود.