معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علوم و فناوری‌های شناختی را یکی از علوم آینده‌سازکشورخواند و گفت: آینده کشور در دستان علوم جدید است و این علوم زمینه اقتداروپیشرفت کشوررا فراهم می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در باره علوم و فناوری‌های جدید، اظهار کرد: علوم و فناوری‌های جدید در بستر اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند به تقویت و اقتدار کشور کمک شایانی در آینده کند.

ستاری با اشاره به اهمیت علوم میان‌رشته‌ای در توانمندی کشورها عنوان کرد: نوع نگاه صحیح و برخورد مناسب در توجه به علوم میان‌رشته‌ای، پیشرفت و اقتدار آینده را به دنبال خواهد داشت.

وی، علوم انسانی را پایه و اساس حرکت‌های مهم و راهبردی دانست و گفت: توجه به علوم انسانی زمینه‌ساز پیشرفت در تمام عرصه‌های علمی و فناوری کشور به شمار می‌رود. حال  اگر به طور صحیح با مسائل علوم انسانی روبه‌رو نشویم، دچار مشکلات بزرگی در کشور خواهیم شد، آنچنان که بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل فاقد کار به یکی از مشکلات کشور بدل شده‌ است؛ آن‌هم در حالی که هر کدام از آنان با توجه به تخصص خود، باید در حال حل مشکلات کشور باشند. 

ستاری با تأکید بر اصلاح ساختارها در حوزه پژوهشی برای پیشرفت در علوم و فناوری‌های جدید عنوان کرد: تا به امروز هزینه‌های بسیاری صرف پژوهش شده است، اما متأسفانه این هزینه‌ها به‌طورهدفمند و با روش صحیح صرف نمی‌شود.

وی با اشاره به تفاوت ساختاری پژوهش‌های مرز دانشی با پژوهش‌های تجاری گفت: باید سازوکاری فراهم شود تا از مرز دانش به مرحله تجاری‌سازی ورود کنیم، که درصورت پیش‌بینی نشدن سازوکار این مهم، حرکت کشور به سمت جلو و برای دست‌یابی به افق‌های قابل دسترس، غیرممکن خواهد شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توجه به علوم شناختی، تربیت نیروی انسانی، حمایت از پژوهش‌ها و فناوری این حوزه میان رشته ای را از اولویت‌های اصلی معاونت علمی و فناوری برشمرد و افزود: برنامه‌های بسیاری از جمله آشنا سازی فضای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با علوم شناختی و حمایت از پژوهشگران این حوزه میان رشته‌ای در دستور کار معاونت علمی در سال جاری قرار دارد. 

وی در پایان با تأکید بر ایجاد همدلی و فرهنگ‌سازی در حوزه علوم شناختی، کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: امیدوارم حوزه علوم شناختی با حمایت‌های ستاد علوم شناختی که یکی از ستادهای جوان معاونت علمی است، بتواند زمینه پیشرفت را فراهم ساخته و ایران را به یکی از قدرت‌های علمی و فناوری این حوزه همچون نانو بدل کند. 

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم شناختی، دکتر ستاری به همراه دبیر ستاد علوم شناختی از نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری این حوزه دیدن کرد.

ششمین کنگره بین‌المللی علوم شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی از هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه جاری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.