معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف گروه صنعتی ایران‌خودرو، بر حضور شرکت‌های بزرگ در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و ورود به چرخه نوآوری و فناوری تأکید کرد و گفت: تا کارخانه‌ساز و صنعت‌ساز نشویم، نمی‌توانیم کمبودهای اساسی کشور را در زمینه صنایع گوناگون رفع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به همراه جمعی از مدیران معاونت علمی، با حضور در گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن دیدار با مدیرعامل و همچنین مدیران ارشد این بنگاه بزرگ صنعتی کشور، از بخش‌های گوناگون این واحد خودروساز ایرانی دیدن کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در جریان این بازدید، بابیان این‌که صنعت خودروسازی کشور می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط و تعامل پژوهش و صنعت را فراهم کرده و از نوآوری پژوهشگران و دانشگاهیان در نوآوری بهره ببرد، افزود: خودروسازی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنعتی خوانده می‌شود که دارای ظرفیت بسیار خوبی برای ورود نوآوری و فناوری صنعت‌ساز ایرانی است.

وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از نوآوری و فناوری در صنایع بزرگ کشور ازجمله صنعت خودروسازی عنوان کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته به دنبال تولید صنعت نبوده‌ایم و به علت فرهنگ قالب نفتی، هر صنعتی که به آن نیاز داشته‌ایم را خریداری کرده‌ایم. باید در نظر داشته باشیم که تا کارخانه‌ساز و صنعت‌ساز نشویم، نمی‌توانیم کمبودهای اساسی کشور را در زمینه صنایع گوناگون رفع کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، هدف از این بازدید را ایجاد زمینه‌ای برای ورود این صنعت بزرگ به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان از راه فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک عنوان کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری بستری است که زیرساخت‌های لازم را با ایجاد ارتباط‌ها و زمینه‌های مناسب برای تولید محصولات نوآورانه و فناورانه مبتنی بر استانداردها در فضای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود، به ایجاد مراکز نوآوری و کمپ‌های استارتاپ در مراکز دانشگاهی توسط شرکت‌های بزرگ تأکید کرد و افزود: نوآوری در شرکت‌های کوچک شکل می‌گیرد و بازاری که در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار دارد با بهره‌گیری از نوآوری این شرکت‌ها به رونق و توسعه اقتصادی منتهی می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ضمن تأکید بر تعامل و استفاده شرکت‌های بزرگ از خلاقیت و نوآوری جوانان، بر کارآمدی پژوهشگاه‌ها در حل موضوعات بزرگ کشور ازجمله صنعت تأکید کرد و گفت: امیدواریم با تأسیس و ایجاد مراکز نوآوری، زمینه ورود شرکت‌های بزرگ به اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای خلاقیت و نوآوری بیش از پیش فراهم شود.

ارتقاء کسب ‌و کار و کمیت و کیفیت بازار پرجاذبه صنعت خودرو بر مبنای فناوری، گسترش و تنوع‌بخشی محصولات با بهره‌گیری از فناوری‌های روز با رویکرد صادرات محور، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که طی این دیدار مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفتند.

سالن‌های اصلی پرس، بدنه‌سازی، موتور‌سازی، رنگ، مونتاژ نهایی و همچنین مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، مهم‌ترین بخش‌های بازدید شده توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و همراهان او بود.