پژوهشگران دانشگاه اورگان در تحقیقات خود دریافتند، کمبود روی می‌تواند سیستم ایمنی را در پاسخ به محرک‌هایی نظیر التهاب، تحت تاثیر قرار بدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، منطقه اصفهان، روی یکی از ریز مغذی‌های ضروری برای بدن است که برای انجام بسیاری از روندهای زیستی نظیر رشد، عملکردهای عصبی و سیستم ایمنی لازم است. این ماده را می‌توان در ماده‌های غنی از پروتئین نظیر گوشت یافت.

در این پژوهش محققان برای نخستین‌بار نشان دادند که کاهش میزان روی باعث فعالیت ناصحیح سلول‌های ایمنی و اختلال در نظم سایتوکاین IL-6 می‌شود. این پروتئین التهاب سلولی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

میزان سطوح روی در موش‌های پیر و جوان مورد مقایسه قرار گرفت؛ نتایج نشان می‌دهد، موش‌های پیری که دچار کمبود روی بودند، دچار التهاب‌های مهلک‌تر و کاهش متیلاسیون IL-6 شده بودند. کاهش این ماده در سلول‌های ایمنی افراد سالمند نیز مشاهده می‌شود؛ در واقع بین سن، کمبود روی و افزایش التهاب رابطه بالقوه‌ای وجود دارد.

بدن انسان توانایی زیادی در ذخیره روی ندارد و بنابراین مصرف منظم آن توصیه می‌شود؛ در حال حاضر میزان مصرف روزانه روی برای آقایان 11 و برای خانم‌ها هشت میلی‌گرم عنوان شده است.

نتایج این پژوهش در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.