مطالعه جدید مؤسسه تحقیقات مغز مک‌گاورن در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان می‌دهد، بخش مهمی از مغز کودکان فقیر رشد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان، مغز کودکان ثروتمند 12 و 13 ساله را با مغز کودکان از خانواده‌های کم‌درآمد مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند بخش خاصی از مغز به نام نوقشر یا نئوکورتکس (neocortex) در کودکان فقیر نازک‌تر از همان بخش در مغز کودکان ثروتمند است؛ این بخش از مغز، نقش مهمی را در حافظه و توانایی یادگیری ایفا می‌کند.

این بخش از مغز برای دانش‌آموزان حائزاهمیت است زیرا آن‌ها اغلب بر اساس توانایی‌شان برای به یادآوردن حجم زیادی از اطلاعات سنجیده می‌شوند.

در این پژوهش، کودکانی که نوقشر نازک‌تری داشتند در آزمایش‌های استاندارد عملکرد ضعیفی داشتند؛ همچنین، بیش از 90 درصد دانش‌آموزان ثروتمند در آزمایش‌های استاندارد ریاضی و زبان انگلیسی نمره بالای متوسط کسب کردند و این میزان برای دانش‌آموزان فقیر کمتر از 60 درصد بود.

تفاوت‌ها در موفقیت تحصیلی کودکان مدت‌هاست که بررسی می‌شود، اما اکثر تحقیقات، تاثیرات نژادی را بررسی کرده بودند.

محققان هنوز علت دقیق تفاوت مغز کودکان ثروتمند و فقیر را نمی‌دانند، زیرا مولفه‌های زیادی مانند تغذیه، بهداشت، تحصیلات اولیه، سطوح استرس و کیفیت مدارس می‌تواند بر توانایی یادگیری و رشد مغز کودکان اثر بگذارند.

یافته‌های تیم تحقیقاتی، اهمیت مداخله اولیه برای اطمینان از این موضوع را برجسته می‌کند که کودکان کم‌درآمد ابزار لازم برای موفقیتشان را دریافت کنند.

جزئیات این پژوهش در مجله Association for Psychological Science منتشر شده است.