معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع عظام تقلید گفت: همکاری حوزه های علمیه و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بستر مناسب برای ارتقا سطح علمی کشور را فراهم و راه تجاری‌سازی علوم انسانی را هموار می کند.

به گزارش پایگاه خیری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، صبح پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه با سفر به استان قم ضمن زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، با مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

حمایت از نخبگان حوزوی امری جدی است

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در دیدار با حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به تلاش معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در راستای رشد اقتصاد دانش بنیان، تجاری‌سازی محصولات داخلی و پرورش استعدادهای برتر کشور گفت: امروز موظفیم جوانان و دانشجویان خود را طوری پرورش دهیم تا وابسته به اقتصاد نفتی نباشند که این مهم، یکی از دلایل راه‌اندازی ستادهای سیزده گانه در معاونت علمی و فناوری بوده است.

ستاری در دیدار با حضرت آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد دانش بنیان گفت: دانش و علم باعث ارزش افزوده می‌شود و شرکت‌ها امروزه پایه‌های علمی دارند، از این رو و با توجه به لزوم استفاده از افکار و استعدادهای درخشان وظیفه ما حمایت از استعدادهای برتر است و اینکه به جوانان خود بیاموزیم روی پای خود بایستند و در داخل کشور تولید و تجاری سازی‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در دیدار با حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید، به حمایت گسترده از نخبگان حوزوی اشاره کرد و گفت: حمایت از نخبگان حوزوی امری جدی برای ما محسوب می شود و قطعا مشکلات ما در زمینه علوم انسانی با کمک حوزه‌ های علمیه برطرف خواهد شد.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه سفر خود، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد و در این دیدار، به وجود ظرفیت بالای نیروی انسانی در کشور اعم از پژوهشگران، محققان و دانشمندان برتر اشاره کرد و به ارائه نکاتی برای بهبود وضعیت پژوهش در کشور و جلوگیری از واردات محصولات فرهنگی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، پرداخت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که از صبح روز گذشته (پنجشنبه) برای دیدار با مراجع تقلید و علما در قم به این شهر سفر کرده بود، در ادامه دیدارهای خود با حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی در این دیدار با ارائه گزارشی از همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای زیر مجموعه حوزه علمیه قم، از عزم جدی برای ادامه و گسترش این همکاری‌ها خبر داد.

وی در ادامه در دیدار با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید، ابراز امیدواری کرد همکاری حوزه و نخبگان حوزوی با معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان با تشکیل کارگروه‌های مشترک، بستر مناسبی برای ارتقا سطح علمی کشور را فراهم و راه تجاری‌سازی علوم انسانی را هموار کند.

شایسته یادآوری است، این دیدارها در فضایی روحانی و صمیمی برگزار شد و آیات عظام تقلید، ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهید سرلشگر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرزند ایشان دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را مورد تفقد قرار دادند.


لزوم گسترش تجاری‌سازی علوم انسانی 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم تحقق و گسترش اقتصاد دانش بنیان را از جمله مهمترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و ابراز کرد: وابستگی کشور به نفت، عدم استفاده مناسب از هوش و دانش جوانان و در نهایت مشکلات سیستم آموزش عالی در حوزه پژوهش را در پی داشته است.

ستاری با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته مشترک و برگزاری جلسات هم‌اندیشی در راستای تحقق اهداف مورد نظر، همکاری میان حوزه های علمی، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری را ضروری و ارزشمند دانست و این اقدام را از جمله راهکارهای اثر بخش در جهت حل مشکلات در حوزه علوم انسانی برشمرد.

 

ستاری همچنین با حضور در موسسه آل البیت(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی؛ نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی، دیدار و درباره برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه فناوری های نرم و هویت ساز و حمایت از تجاری سازی علوم انسانی گفت‌وگو کرد

نفوذ در علوم انسانی با تجاری سازی 

در ادامه این سفر، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به لزوم توجه به تجاری سازی در حوزه علوم انسانی بیان کرد: اینکه چطور بتوانیم در علوم انسانی نفوذ کنیم موضوع مهمی است مثلا در تولید اسباب بازی، سوغات اماکن زیارتی، گسترش ادبیات و.... هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید بیش از این فعالیت کنیم. در همین راستا معاونت علمی و جامعه المصطفی می‌توانند در حوزه علوم انسانی همکاری خوبی با هم داشته باشند و به نتایج مطلوبی برسیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع تجاری سازی علوم انسانی گفت: سال گذشته ستاد فناوری های نرم و هویت ساز را در معاونت علمی تشکیل دادیم که بتوانیم علوم انسانی را تجاری سازی کنیم و نیازمند همکاری و هماهنگی با جامعه المصطفی العالمیه هستیم.

ستاری همچنین در این دیدار ابراز کرد: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ریاست محترم حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی تفاهم کرده‌ایم تا با تشکیل یک کمیته مشترک، زمینه تدوین تفاهم نامه ای میان این دو نهاد و معاونت علمی با هدف تجاری سازی علوم انسانی را فراهم کنیم.

 

پایان بخش سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به شهر مقدس قم، زیارت مسجد جمکران بود. 

محمود شیخ زین الدین؛ معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، علی وطنی؛ معاون توسعه فناوری، پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و امیرحسین کاظمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیرکل حوزه ریاست، در این سفر، ستاری را همراهی می کردند.

گزارش تصویری مرتبط