محققان کشورمان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در عرصه پزشکی موفق به تولید ونتیلاتور با تکنولوژی توربوفن شده‌اند، که با حجم پایین و دقت بالایی که دارد می‌تواند تمام نیاز یک ICU را برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمد بهفرمقدم، فعال دانش بنیان در حوزه پزشکی با اشاره به نخستین تولیدکننده تجهیزات ونتیلاتور  در کشور گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی توانسته‌ایم نام ایران را به‌عنوان نخستین وارد کننده فناوری ماشین بیهوشی که پیشتر در اختیار معدودی از کشورهای پیشرفته بود، به ثبت برسانیم. این دستگاه معمولاً در بخش‌های ICU, CCU, NIC و البته اورژانس به کار گرفته می شود.

وی همچنین در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: یک دستگاه ونتیلاتور، اکسیژن و هوا را به میزان موردنیاز برای بدن با هم ترکیب کرده، سپس آن را توسط تیوب‌های مخصوصی تحت عنوان «مدار تنفسی» به بیمار تحویل می‌دهد.

شاخصه‌های بارز دستگاه بیهوشی در عرصه پزشکی خوش درخشید

مدیرعامل شرکت «احیا درمان پیشرفته» با اشاره به شاخصه های بارز دستگاه تولیدی بیان کرد: گاز (هوا) موجود در ونتیلاتور قبل از تحویل به بیمار، تبدیل به بخار مرطوب شده و سپس از طریق مدار تنفسی منتقل می‌شود، به همین خاطر می‌تواند با رعایت استانداردهای لازمه در عرصه پزشکی خوش بدرخشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ونتیلاتور را از نیازهای مهم در دنیای پزشکی خواند و گفت: دستگاه نام‌برده، برای واردکردن هوا به داخل ریه‌ها و انجام عمل دم، فشار موجود در مدار تنفسی را افزایش می‌دهد. همچنین باکم کردن فشار، باعث می‌شود، هوای برگردانده شده به ریه‌ها یا هوای بازدم، به بیرون از بدن (هوای بیرون) منتقل شود.

وی همچنین اضافه کرد: به‌طور کلی هر بیماری که سیستم تنفسی او نتواند پاسخگوی نیازهای تنفسی‌اش باشد، نیازمند سیستم کمک تنفسی است که عمدتاً به بیماری‌های قلبی_ریوی مربوط می شود.

میزان تولیدات سالانه برحسب میزان فروش محصولات محاسبه می‌شود

مقدم با اشاره به ظرفیت تولیدی مطابق با پروانه بهره‌برداری گفت: ظرفیت تولید سالانه این شرکت دانش‌بنیان مطابق با پروانه بهره‌برداری است، در حال حاضر تولیدات شرکت «احیا درمان پیشرفته» به چیزی حدود 1700 دستگاه در سال می‌رسد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به میزان تولیدات در سالی که گذشت گفت: از آن¬جا که میزان تولیدات سالانه برحسب میزان فروش آن محاسبه می‌شود، گفت: در سالی که گذشت با تولید 110 دستگاه در سال کمتر از یک دهم ظرفیت تعیین‌شده تولیدات داشتیم چراکه میزان فروش و درخواست دستگاه تولیدی به نسبت کم بوده است. باید در نظر داشته باشیم که با به‌کار¬گیری کل ظرفیت، چیزی در حدود 25 میلیون تومان صرفه‌جویی می‌توانیم به همراه آوریم.

رقم نجومی صرفه‌ جویی ارزی با برآورده کردن ظرفیت موردنیاز کشور

مقدم با اشاره به ظرفیت مورد نیاز دستگاه بیهوشی در کشور گفت: در طرح تحول سلامت، در حال حاضر ظرفیت دو هزار دستگاه وجود دارد؛ به همین خاطر این شرکت دانش‌بنیان اگر بتواند این میزان را که نیاز وزارت بهداشت است، فراهم کند در این صورت 25 میلیون یورو در ارز کشور صرفه‌جویی به همراه می‌آورد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به میزان رقابت‌پذیری محصول با نمونه مشابه خارجی گفت: با توجه به این مسئله که پیشرفت کار در این شرکت دانش‌بنیان به شکل انتقال تکنولوژی صورت گرفته است، محصول یادشده، از نظر تکنولوژیکی همانند تکنولوژی‌های روز اروپاست.

میزان واردات، در گرو سهم فعالیت‌های صورت گرفته در بازار

مقدم بابیان به‌کارگیری تمام تلاش فعالان این عرصه بیان کرد: طبیعتاً با شروع فعالیت‌های ما، میزان واردات، نسبت به گذشته بسیارکم‌تر شده است که این میزان کاهش واردات، رابطه تنگاتنگی با حضور فعال ما در بازار دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر میزان سهم فعلی بازار داخلی بیان کرد: این شرکت دانش‌بنیان تقریبا یک سهم 15 تا 17 درصدی از بازار را در دست دارد که به همین میزان واردات در کشور کاهش پیداکرده است.

بهفر مقدم با اشاره به موضوع رقابتی محصولات تولیدشده گفت: با توجه به این‌که 80 درصد بازار داخلی از سوی وزارت بهداشت تأمین می‌شود و این وزارت‌خانه با استفاده از بودجه‌ دولتی و همچنین معافیت گمرکی به واردات می‌پردازد، رقابت در این عرصه بسیار دشوارتر صورت می‌گیرد.

این فعال فناور درباره نقش وزارت بهداشت در تولیدات سالانه ابراز کرد: 80 درصد از میزان تولیدات، تقاضای وزارت بهداشت است و چون وزارت بهداشت محدودیتی در قبال واردات بر عهده نگرفته است تمامی کارکرد ما موردتوجه تلاش خودمان است و هیچ نوع امتیاز دولتی از طرف وزارت بهداشت موردتوجه ما نیست.

وی در پایان با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: امید آن داریم تا بتوانیم با کمک‌ها مادی و معنوی، بیش‌ازپیش مثبت واقع شویم و در راستای هر چه‌بهتر عمل کردن گام برداریم.