رئیس پژوهشکده سرطان پستان از همکاری با محققان خارج از کشور در حوزه سلول درمانی برای درمان سرطان خبر داد و گفت: در این همکاری‌ها که در قالب انتقال تکنولوژی است درصدد ارائه راهکارهایی برای حساس کردن سیستم ایمنی در برابر سلول‌های سرطانی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر کیوان مجیدزاده با اشاره به طرح‌های مهم پژوهشی در حال اجرا در گروه سلول درمانی این پژوهشکده، اظهار داشت: در روند زندگی هر فردی به طور معمول در موارد متعددی سلول‌های سرطانی در بدن افراد ایجاد می‌شوند ولی سلول‌های سیستم ایمنی، سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه سرطان زمانی خود را نشان می‌دهد که برخی از سلول‌های سرطانی بتوانند از دست سلوهای ایمنی فرار کنند و سیستم ایمنی نتواند آن را سرکوب کند، اضافه کرد: مطالعات جدیدی را با همکاری مرکز تحقیقات آمستردام (AMC) به صورت مشترک در زمینه ایمنی درمانی با عنوان "سلول‌های دندریتیک" در درمان سرطان، در دستور کار داریم که در زمینه سرطان‌های سینه و پروستات است.

مجیدزاده همکاری با دانشگاه کارولینسکای سوئد در حوزه ایمنی درمانی و سلول درمانی را از دیگر اقدامات تحقیقاتی این پژوهشکده نام برد که به گفته وی بخشی از این پروژه تحقیقاتی مشترک در قالب انتقال تکنولوژی است و بخشی از آن تحقیقات جدیدی است که در پژوهشکده اجرایی خواهد شد.

وی به جزئیات پروژه تحقیقاتی "ایمنی درمانی" اشاره و خاطرنشان کرد: در این پروژه اقدام به حساس کردن و ایجاد تغییر در سلول‌های سیستم ایمنی فرد کرده‌ایم، به گونه‌ای که سیستم ایمنی فرد نسبت به سلول‌های سرطانی حساسیت بالا را پیدا کند و با سلول‌های سرطانی مواجه شده، با آنها مقابله کرده و آنها را از بین ببرد.

مجیدزاده ادامه داد: در این روش سلول‌های سیستم ایمنی که سلول‌های سرطانی توانسته‌اند از آنها فرار کنند حساس و تغییرات لازم در آنها ایجاد خواهد شد، به گونه‌ای که مجددا نسبت به سلول‌های سرطانی حساس شوند و واکنش لازم در مواجهه با سلول سرطانی از خود بروز دهند.

وی اجرای این پروژه را در زمینه سرطان‌های پستان، مغز و پروستات عنوان کرد و یادآور شد: با این روش می‌توان در بدن فرد سیستم مقابله‌ای ایجاد کرد تا در برابر سرطانی که در بدن ایجاد شده، مقاومت کند.

به گفته وی نتایج خوبی از این مطالعات به دست آمده است.