با توجه به حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ظرفیت ذخیره واحدهای خون‌ بند ناف سازمان انتقال خون تا پایان سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهین نیکوگفتار، مسوول بانک خون‌ بند ناف سازمان انتقال خون و سلول‌های بنیادی، درباره افزایش ظرفیت ذخیره واحدهای خون ‌بند ناف سازمان انتقال خون گفت: با توجه به حمایت‌های انجام‌شده از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در سال جاری، ما می‌توانیم با استفاده از بودجه دولتی، ظرفیت واحدهای خون ‌بند ناف بسیاری را در بانک عمومی خون ‌بند ناف سازمان انتقال خون، ذخیره‌سازی کنیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به این‌که فرآیند ذخیره‌سازی واحدهای خون‌ بند ناف بسیار پرهزینه است،حمایت دولتی می‌تواند نقش بسیار جدی در پیشرفت و توسعه این فرآیند داشته باشد، به همین خاطر، لزوم حمایت از این بانک‌ها و افزایش ذخیره سلول‌های بنیادی و پذیره‌نویسی آن‌ها کاملاً حس می‌شود که با این کار،، تعداد بیمارانی که درمان می‌شوند نیز بیشتر خواهد شد.

مسوول بانک خون ‌بند ناف سازمان انتقال خون و سلول‌های بنیادی، با اشاره به این‌که در حال حاضر تنها دو بانک عمومی خون ‌بند ناف در کشور موجود است، اظهار کرد: در حال حاضر بانک خون ‌بند ناف بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون درزمینه ذخیره‌سازی خون ‌بند ناف و سلول‌های بنیادی فعال هستند و مرکز پژوهشی رویان نیز یک بانک عمومی دارد که فعلاً فعالیتی ندارد و به‌زودی نیز بانک‌های عمومی خون‌بند ناف در سایر بیمارستان‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود.

نیکوگفتار خاطرنشان کرد: از میان حدود 1300 بیمار که برای دریافت نمونه سازگار به بانک خون ‌بند ناف سازمان انتقال خون مراجعه کرده بودند، تنها 9 بیمار توانسته بودند نمونه سازگار خود را پیدا و از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که ذخایر سلول‌های بنیادی در کشور ما هنوز خیلی کم است، گفت: مراکز ذخیره‌سازی نمونه‌های خون ‌بند ناف، باید برای نگهداری واحدهای بیشتری تلاش کنند زیرا تعداد بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونسازبسیار بوده و پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و درمان آن‌ها نیز با اهمیت است.

مسوول بانک خون ‌بند ناف سازمان انتقال خون، از ذخیره‌سازی حدود دو هزار و 250 واحد خون ‌بند ناف در سازمان انتقال خون تاکنون خبر داد و گفت: ما کار را از سال 87 شروع کردیم و تاکنون حدود دو هزار و 250 واحد خون ‌بند ناف ذخیره‌سازی کرده‌ایم.

وی درباره تفاوت بانک‌های عمومی و خصوصی خون ‌بند ناف اظهار کرد: در بانک‌های عمومی خون‌ بند ناف، تمامی مادرانی که رضایت به اهدای خون‌ بند ناف نوزادشان دارند، می‌توانند واحد خون ‌بند ناف را به بانک عمومی اهدا کنند که در مجموع تمامی واحدهای اهداء شده پس از انجام کنترل کیفی، در بانک ذخیره‌سازی شده و بیماران نیازمند سلول‌های بنیادی پیوندی خون‌ساز می‌توانند با مراجعه به این مرکز، نمونه سازگار با بیماری خود را برای پیوند دریافت کنند.

نیکوگفتار همچنین افزود: اما در بانک‌های خصوصی شرایط متفاوت است و واحدهای خون ‌بند ناف برای خود خانواده و نوزاد ذخیره شده و برای پردازش و نگهداری آن نیز باید هزینه‌ای پرداخت شود.

وی درباره نگهداری خصوصی خون ‌بند ناف و چالش آن در جامعه گفت: با توجه به این‌که در بانک‌های خصوصی خون ‌بند ناف تنها برای خود نوزاد استفاده می‌شود، بیمارانی که شرایط بدخیم دارند نمی‌توانند از آن استفاده کنند، از طرفی میزان مصرف خون ‌بند ناف از بانک‌های خصوصی برای خانواده‌ها بسیار پایین است و در ازای پرداخت هزینه شاید هیچ‌وقت سرویسی دریافت نکنند.

نیکوگفتار با تاکید بر این‌که، تمامی استادان دانشگاه، آشنایی مردم با موضوع اهدای خون‌ بند ناف به بانک‌های عمومی را توصیه می‌کنند، افزود: این کار باعث افزایش ذخیره این بانک‌ها می‌شود و به سبب آن، تعداد بسیاری از بیماران می‌توانند از طریق پیوند این سلول‌ها درمان شوند.

وی در پایان تاکید کرد: اطلاع رسانی شفاف درباره موضوع اهدای واحدهای خون بند ناف یکی از بهترین راه های جلب توجه و تقویت بانک های عمومی خون بند ناف است.