طرح کلان ملی خودرو «رانای دونیرو» که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل تولید خود را پشت‌سر می‌گذارد، ضمن کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا، زمینه توسعه سرمایه‌های ملی و همچنین تولید فناوری بومی را نیز فراهم می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، طرح کلان تولید خودرو«رانای دونیرو»، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسط مرکز تحقیقات موتور گروه صنعتی ایران خودرو، مراحل تولید خود را پشت‌سر می‌گذارد.


مشکلات زیست‌محیطی حاصل از آلودگی خودروهای سبک و سنگین و نیز افزایش روزافزون بهای سوخت، خودروسازان را بر آن داشت تا مبالغ هنگفتی صرف توسعه، پیشرفت و یافتن جایگزینی مناسب برای موتورهای احتراق داخلی کنند و در ادامه مسیر خود، با تغییر در نیروی محرکه خودروها، میزان مصرف سوخت و مشکل آلودگی شهرها را کاهش دهند. بر همین اساس، راهکارهای متعددی پیشنهاد شد که استفاده از خودروهای برقی یکی از آن‌ها بود. از این‌رو، شرکت «ایپکو»، از سال 86 مطالعات خود در راستای کمک به تولید خودروهای برقی را با خرید سه نمونه خودرو دونیرو آغاز کرد.


آغاز کاردر بهمن‌ماه سال 1389 قراردادی با عنوان « طراحی و ساخت سه نمونه خودروی مهندسی دونیرو» بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع منعقد شد که هدف از تعریف آن کسب و انتقال دانش فنی خودروهای دو نیرو و نیز ساخت سه نمونه بر روی یکی از پلتفرمهای ملی بوده است که در نهایت شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرا‌ن‌خودرو (ایپکو) به عنوان مجری طرح متعهد شد نسبت به تکمیل طراحی، تامین، ساخت و آزمون خودروهای موضوع قرارداد اقدام کند.

همچنین شرکت ایپکو در زمینه طرح توسعه باتری نیز ضمن بررسی و شناسائی ظرفیتهای داخلی اعم از ظرفیتهای پژوهشی گروههای تحقیقاتی دانشگاهی و توانمندی ساخت سازندگان داخلی، قرارداد توسعه و ساخت باتری که کلیدی ترین مجموعه خودروهای دو نیرو و برقی محسوب می شود را با شرکت لیان پیشرو خلیج فارس از شرکتهای دانش بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف، منعقد کرد.


کاهش مصرف سوخت و آلودگیکاهش مصرف سوخت و آلودگی بالاتر از 40 درصد، امکان‌پذیری تامین قطعات و مجموعه‌ها برای تولید خودرو دو نیرو در شمارگان زیاد و به‌ویژه جلوگیری از اعمال تغییرات در بدنه، شاسی، سیستم تعلیق و دیگر مجموعه‌های اساسی خودرو پایه، از جمله اهدف تولید رانای دونیرو عنوان شده است.


ناوگان تاکسی و خودروهای ارگان‌های دولتی کلان شهرهای کشور به‌ویژه تهران، مشتریان هدف خودرو دونیرو در مرحله اول هستند. مزیت اصلی قوای محرکه دو نیرو پیش‌بینی شده برای خودرو رانا، در دسترس بودن تمامی قطعات و مجموعه‌های آن برای تولید انبوه و با قیمت رقابتی مناسب است. از این‌رو با توجه به تکمیل طرح و ارزیابی نهایی عملکرد خودرو در محیط واقعی کلان‌شهر تهران، در صورتی‌که مشتریان هدف، راغب به استفاده از خودرویادشده باشند، تامین شمارگان بالای آن برای ارائه به مشتریان در مدت زمان کوتاهی امکان‌پذیر خواهد بود.


حمایت مالی معاونت علمی50درصد بودجه این طرح کلان ملی به میزان 45 میلیارد ریال توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و 50 درصد به میزان 45 میلیارد ریال توسط سازمان گسترش و صنایع در چهار نقدگاه تامین شده است.


پیمایشاین خودروی دوستدار محیط زیست، در پیمایش اولیه 96 کیلومتر با سطح آلایندگی صفر با یک بار شارژ کامل و با پیمایش ترکیبی بنزین و برق با سطح آلایندگی اروپا 4 به میزان بسیار پایین آلاینده تولید می‌کند.

دانش فنی ساخت خودروی هیبرید به طور کامل کسب و سه نمونه مهندسی از این خودرو در فاز اول ساخته شده است و در نخستین زمان ممکن در صورت حمایت دولت به تولید انبوه می‌رسد.


رونمایی توسط رییس جمهوری


اواسط اسفندماه سال 93 بعد از پایان جلسه هیات دولت، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و اعضای هیات وزیران از دو دستگاه رانا دو نیروی پایه برقی در محوطه ساختمان نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.