ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، از ابتدای سال گذشته با هدف ایجاد زیرساخت‌های توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولات هوایی، اقدام به ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه‌های هوایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تدوین طرح توسعه آزمایشگاه‌های صنعت هوایی و هوانوردی اقدام به ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه‌های هوایی کرده است.

زیرساخت‌های آزمایشگاهی، به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای لازم برای شرکت‌های فعال در صنعت هوایی و هوانوردی با هدف طراحی، تولید، آزمون و استاندادسازی محصولات هوایی با قابلیت تجاری‌سازی شناخته می‌شود.

در حال حاضر این صنعت با معضلات و مشکلاتی در حوزه آزمایشگاه‌های هوایی و استانداردسازی محصولات این حوزه با هدف تجاری‌سازی آن‌ها از قبیل انجام تست و آزمون با دقت و اطمینان زیرسطح استاندارد، نداشتن استانداردهای آزمایشگاهی در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی هوایی کشور و خدمت‌دهی بسیاری از آزمایشگاه‌های هوایی به دامنه بسیار محدودی از متقاضیان روبه‌رو است.

همچنین، نبود بانک جامع اطلاعاتی آزمایشگاهی هوایی در کشور و اطلاع نداشتن از بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی هوایی و مشخصات تخصص آن و نبود آزمایشگاه‌های صنعتی در برخی حوزه‌های هوایی، برای ارائه در مقیاس صنعتی نیز از دیگر مشکلات صنعت هوایی به شمار می‌آید.

با هدف دستیابی به چنین امر مهمی، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، با توجه ویژه به آزمایشگاه‌های طراحی، تولید قطعات، سامانه و سیستم‌های اصلی تعمیر، نگهداری و نوسازی در مسیر توسعه درون‌زا زیرساخت‌های آزمایشگاه‌های هوایی گام برداشته است.

فعالیت‌های تخصصی شبکه ملی آزمایشگاهی هوای و هوانوردی از بهار سال 93 آغاز شده و تاکنون بالغ بر 50 آزمایشگاه از 14 مرکز دانشگاهی و صنعتی به عنوان عضو این شبکه پذیرفته شده است.
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، توسعه ارتباطات شبکه یادشده با آزمایشگاه‌های خارج از کشور و تعیین آزمایشگاه مرجع هوایی را در دستور کار خود قرار داده است.