یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه کشت سلولی با ظرفیت بالا شد که اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از این دستگاه در حال تولید فاکتور هشت هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ولی الله بسطامی- مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت موفق شدیم تا «دستگاه اینکوباتور کشت سلولCo۲  به همراه رولینگ باتل» را برای کشت سلولی بسازیم و به تولید انبوه برسانیم.

وی با بیان اینکه ساخت این  دستگاه پس از پنج سال تحقیقات به نتیجه رسید، عنوان کرد: این دستگاه در آزمایشگاه های بایو تکنولوژی، پزشکی تحقیقاتی به منظور تولید سلول کاربرد دارد و برای تولید داروهایی مانند فاکتور هشت، انسولین ، داروهای سرطانی و... استفاده می شود.

بسطامی افزود: تا کنون این دستگاه جز اقلام وارداتی محسوب می شده ولی ما توانستیم با حصول دانش فنی ساخت دستگاه کشت سلولی آن را در اختیار پژوهشکده ها و دانشگاهها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه استفاده از این دستگاه ایرانی  از صرفه جویی بالایی ارزی بالایی برخوردار است، افزود: این دستگاه با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان  عرضه می شود، در صورتی که قیمت دستگاههای کشت سلولی خارجی، نزدیک به دویست میلیون تومان است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این دستگاه ظرفیت های  مختلفی دارد، یادآور شد: در حال حاضر دستگاه کشت سلولی با بالاترین ظرفیت، حداکثر توان مصرفی۶۶۰VA  و حجم ۱۲۰۰ لیتری، با لامپ فلورسنت ضد رطوبت داخل یخچالی به تولید می شود.

وی با بیان اینکه این دستگاه قابلیت ذخیره اطلاعات به مدت پنج دقیقه یکبار را دارد، افزود: دستگاه کشت سلولی ساخته شده دراین شرکت، دارای باتری با قابلیت شارژ اتوماتیک جهت ذخیره اطلاعات دما به هنگام قطع برق برای مدت ۵ دقیقه است.

وی گفت: تصمیم داریم تا این دستگاه را در نمایشگاههای بین المللی عرضه کنیم تا از این طریق به صادرات این محصول دست یابیم. همچنین با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا ۲ سال آینده امکان صادرات این دستگاه نیز فراهم می شود.

وی  یادآورشد: در حال حاضر دستگاه کشت سلولی به دانشکده داروسازی بایوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شده و محققان در این پژوهشکده مشغول به ساخت داروی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی هستند.

به گفته بسطامی، ظرفیت این دستگاه در حد ۹۰ لیتر است و می تواند در اختیار  آزمایشگاهها و پژوهشکده ها قرار گیرد.

با توجه به اینکه این دستگاه مهم و استراتژیک توسط کمپانی های معتبر خارجی تولید می شود و تامین قطعات آن در انحصار آنهاست، از این رو ما می توانیم برای اولین بار در ایران این دستگاه را بومی سازی و تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت توانایی تولید و صدور خدمات مهندسی به سایر کشورها را نیز دارد، افزود: این شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری و انتقال تکنولوژی با شرکتهای آلمانی ، سوئدی و چینی دارد .