محققان پژوهشگاه صنعت نفت ایران به فناوری پیچیده نمک‌زدایی از نفت خام دست یافتند و ضمن آن موفق به ساخت قطعات استراتژیک این فناوری شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهدی محمدی، مجری این طرح فناورانه صنعت نفت، در حاشیه مراسم رونمایی از فناوری نمک‌زدایی از نفت خام با بیان این که گاز و نفت استخراج شده به همراه آب و نمک است، افزود: برای جداسازی املاح نفت استخراج شده نیاز به فناوری بالایی است.

وی، فرآیند نمک‌زدایی را یکی از روش‌های مناسب برای حذف املاح نفت نام برد و گفت: در حال حاضر واحد نمک‌زدایی در کشور وجود دارد ولی دانش فنی آن در کشور وارداتی بود که از این رو اقدام به کسب دانش فنی این فرآیند کردیم.

محمدی با تاکید بر این که فناوری نمک‌زدایی از نفت خام از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است، ادامه داد: در فرآیند نمک‌زدایی با اعمال میدان الکتریکی اقدام به جداسازی املاح از نفت می‌شود.

مجری طرح با بیان این که این پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است، گفت: در این مطالعات موفق به ساخت قطعه پوشینگ ورودی مونتاژ بالا شدیم. علاوه بر آن نقشه راهی برای دستیابی به این فناوری نیز طراحی کردیم.

محمدی با اشاره به انجام این فرآیند در مقیاس آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: با نتایج مناسبی که در فاز آزمایشگاهی برای جداسازی املاح از نفت خام به دست آمد، فاز پایلوت آن اجرا شد و در این فاز موفق به استفاده از فناوری نمک‌زدایی از نفت خام در مدت سه ماه شدیم که این فرآیند به طور پیوسته انجام شد.

مجری طرح با تاکید بر این که نرم افزارهای شبیه‌سازی این فرآیند نیز در این پروژه تولید شده است، خاطرنشان کرد:‌ ساخت موبایل فناوری نمک‌زدایی از نفت خام در فاز پایلوت نیز برنامه‌ آینده پژوهشگاه صنعت نفت است که برای صنعتی کردن این پروژه نیاز به همکاری با بخش صنعت است.

وی با اشاره به پراکندگی مخازن نفتی کشور آمادگی این پژوهشگاه را برای ساخت واحدهای سیار اعلام کرد.