پژوهشگران دریافتند دارویی که قبلا برای درمان سرطان ساخته شده بود می تواند حافظه را باز گرداند و مشکلات شناختی که در بیماری آلزایمر بوجود می آید را متوقف کند. این دارو ساراکاتینیب نام دارد و پروتئین های بتا آمیلوید را که در توسعه بیماری آلزایمر نقش دارند، مورد هدف قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  - بخش " انبیک " - پژوهشگران دانشگاه ییل دریافتند که داروی ساراکاتینیب پروتئین های بتا- آمیلوید که در توسعه بیماری آلزایمر نقش دارند را در مغز مورد هدف قرار می دهد. این تیم تحقیقاتی با توجه به مطالعات قیلی دریافتند که پروتئینی موسوم به فین کیناز نقشی محوری در چگونگی آسیب سلول¬های مغز توسط بتا- آمیلوید بازی می کند. داروی ساراکاتینیب روی حیوانات و انسان ها آزمایش شده است.

دانشمندان در ابتدا این دارو را به موش هایی که فقدان حافظه و میزان بالایی از بتا- آمیلوید داشتند، تزریق کردند. چهار هفته بعد فقدان حافظه و مشکلات شناختی و عدم یادگیری حیوانات متوقف شد.

مرحله اول آزمایشات این دارو روی انسان ها با موفقیت انجام شده است و قرار است مرحله دوم آزمایشات با 152 نفر داوطلب به مدت یکسال انجام شود.